Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not?

Vaikka motivaatio englannin oppimisessa on vuosikymmeniä ollut yksi soveltavan kielitieteen keskeisimpiä tutkimuskohteita, on mahdollisia muutoksia opiskelijoiden motivaatiossa vaihto-opiskelun aikana ja vaikutuksia tulevaisuuden minäkuviin englannin kielen käyttäjänä tutkittu suomalaisessa kontekst...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hallila, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53499
_version_ 1826225810384617472
author Hallila, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hallila, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hallila, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hallila, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Vaikka motivaatio englannin oppimisessa on vuosikymmeniä ollut yksi soveltavan kielitieteen keskeisimpiä tutkimuskohteita, on mahdollisia muutoksia opiskelijoiden motivaatiossa vaihto-opiskelun aikana ja vaikutuksia tulevaisuuden minäkuviin englannin kielen käyttäjänä tutkittu suomalaisessa kontekstissa vain vähän. Opiskelijavaihto ulkomaisessa yliopistossa houkuttelee kansainvälistymisen ja kielitaidon parantamisen takia yhä useampia kauppatieteiden opiskelijoita, sillä englannin osaaminen on nykypäivän globaalien markkinoiden ja kansainvälisen kaupan takia heille ensisijaisen tärkeää. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää mahdollisen vaihto-opiskelun vaikutuksia sekä kauppatieteiden opiskelijoiden englannin oppimisen motivaatioon että heidän tulevaisuuden kuviinsa itsestään ideaalina kielen käyttäjänä. Tavoitteena oli selvittää myös syitä liittyen vaihtoon lähtemiseen ja/tai lähtemättä jättämiseen. Teoriapohjana käytin Zóltan Dörnyein teoriaa, joka koostuu oppijoiden aiemmista kokemuksista kielen oppimisessa ja tulevaisuuden minäkuvista kielen käyttäjänä (L2 motivational self-system). Kyseistä teoriaa ei ole laajalti käytetty suomalaisessa kontekstissa, saati rajattuna kauppatieteiden opiskelijoihin. Tutkimus toteutettiin vertailevana laadullisena tutkimuksena haastattelujen avulla. Haastattelin neljää 23-24 vuotiasta kauppatieteiden opiskelijaa Jyväskylän yliopistosta, joista kaksi oli lähdössä vaihtoon englanninkieliseen maahan, ja toiset kaksi olivat päättäneet olla lähtemättä vaihtoon. Vastausten analysointi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että vaikka syyt vaihtoon lähtemiseen/lähtemättä jättämiseen vaihtelivat, oli kielen oppimisella iso rooli tässä päätöksessä. Motivaatio kielen oppimiseen oli näin ollen myös yksi tekijä päätöksessä. Opiskelijoiden tulevaisuuden minäkuvat kielen käyttäjänä olivat yhteydessä kielen oppimisen motivaatioon, ja aiemmilla kokemuksilla kielen oppimisesta oli myös merkittävä rooli nykyisessä kielen oppimisen motivaatiossa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hallila, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-05T09:46:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-05T09:46:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53499", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikka motivaatio englannin oppimisessa on vuosikymmeni\u00e4 ollut yksi soveltavan kielitieteen keskeisimpi\u00e4 tutkimuskohteita, on mahdollisia muutoksia opiskelijoiden motivaatiossa vaihto-opiskelun aikana ja vaikutuksia tulevaisuuden min\u00e4kuviin englannin kielen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 tutkittu suomalaisessa kontekstissa vain v\u00e4h\u00e4n. Opiskelijavaihto ulkomaisessa yliopistossa houkuttelee kansainv\u00e4listymisen ja kielitaidon parantamisen takia yh\u00e4 useampia kauppatieteiden opiskelijoita, sill\u00e4 englannin osaaminen on nykyp\u00e4iv\u00e4n globaalien markkinoiden ja kansainv\u00e4lisen kaupan takia heille ensisijaisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4. \n\nTutkimukseni tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 mahdollisen vaihto-opiskelun vaikutuksia sek\u00e4 \nkauppatieteiden opiskelijoiden englannin oppimisen motivaatioon ett\u00e4 heid\u00e4n tulevaisuuden kuviinsa itsest\u00e4\u00e4n ideaalina kielen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s syit\u00e4 liittyen \nvaihtoon l\u00e4htemiseen ja/tai l\u00e4htem\u00e4tt\u00e4 j\u00e4tt\u00e4miseen. Teoriapohjana k\u00e4ytin Z\u00f3ltan D\u00f6rnyein \nteoriaa, joka koostuu oppijoiden aiemmista kokemuksista kielen oppimisessa ja tulevaisuuden min\u00e4kuvista kielen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 (L2 motivational self-system). Kyseist\u00e4 teoriaa ei ole laajalti k\u00e4ytetty suomalaisessa kontekstissa, saati rajattuna kauppatieteiden opiskelijoihin. \n\nTutkimus toteutettiin vertailevana laadullisena tutkimuksena haastattelujen avulla. Haastattelin nelj\u00e4\u00e4 23-24 vuotiasta kauppatieteiden opiskelijaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta, joista kaksi oli l\u00e4hd\u00f6ss\u00e4 vaihtoon englanninkieliseen maahan, ja toiset kaksi olivat p\u00e4\u00e4tt\u00e4neet olla l\u00e4htem\u00e4tt\u00e4 vaihtoon. Vastausten analysointi toteutettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 vaikka syyt vaihtoon l\u00e4htemiseen/l\u00e4htem\u00e4tt\u00e4 j\u00e4tt\u00e4miseen vaihtelivat, oli kielen oppimisella iso rooli t\u00e4ss\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksess\u00e4. Motivaatio kielen oppimiseen oli n\u00e4in ollen my\u00f6s yksi tekij\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksess\u00e4. Opiskelijoiden tulevaisuuden min\u00e4kuvat kielen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 olivat yhteydess\u00e4 kielen oppimisen motivaatioon, ja aiemmilla kokemuksilla kielen oppimisesta oli my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 rooli nykyisess\u00e4 kielen oppimisen motivaatiossa.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Hallila (hkhallil) on 2017-04-05 09:46:32.918032. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-05T09:46:33Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704051906.pdf: 303325 bytes, checksum: ae310c9974c063c83a75c21e78580024 (MD5)\nlicense.html: 4313 bytes, checksum: d6b2e6df75a3d896e48fd1f3953db8ef (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-05T09:46:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704051906.pdf: 303325 bytes, checksum: ae310c9974c063c83a75c21e78580024 (MD5)\nlicense.html: 4313 bytes, checksum: d6b2e6df75a3d896e48fd1f3953db8ef (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "business students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2 motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "future self image", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704051906", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-05T09:46:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53499
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/195f7b4c-7c6c-4470-af59-a8dde2ab24d9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704051906.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hallila, Hanna Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not? English motivation business students L2 motivation future self image Englannin kieli
title Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not?
title_full Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not?
title_fullStr Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not? Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not?
title_full_unstemmed Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not? Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not?
title_short Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not?
title_sort exchange period as a motivating factor in business students ideal l2 self development or not
title_txtP Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not?
topic English motivation business students L2 motivation future self image Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English L2 motivation business students future self image motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53499 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704051906
work_keys_str_mv AT hallilahanna exchangeperiodasamotivatingfactorinbusinessstudentsideall2selfdevelopmentornot