Exchange period as a motivating factor in business students' ideal L2 self development - or not?

Vaikka motivaatio englannin oppimisessa on vuosikymmeniä ollut yksi soveltavan kielitieteen keskeisimpiä tutkimuskohteita, on mahdollisia muutoksia opiskelijoiden motivaatiossa vaihto-opiskelun aikana ja vaikutuksia tulevaisuuden minäkuviin englannin kielen käyttäjänä tutkittu suomalaisessa kontekst...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hallila, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53499
Description
Summary:Vaikka motivaatio englannin oppimisessa on vuosikymmeniä ollut yksi soveltavan kielitieteen keskeisimpiä tutkimuskohteita, on mahdollisia muutoksia opiskelijoiden motivaatiossa vaihto-opiskelun aikana ja vaikutuksia tulevaisuuden minäkuviin englannin kielen käyttäjänä tutkittu suomalaisessa kontekstissa vain vähän. Opiskelijavaihto ulkomaisessa yliopistossa houkuttelee kansainvälistymisen ja kielitaidon parantamisen takia yhä useampia kauppatieteiden opiskelijoita, sillä englannin osaaminen on nykypäivän globaalien markkinoiden ja kansainvälisen kaupan takia heille ensisijaisen tärkeää. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää mahdollisen vaihto-opiskelun vaikutuksia sekä kauppatieteiden opiskelijoiden englannin oppimisen motivaatioon että heidän tulevaisuuden kuviinsa itsestään ideaalina kielen käyttäjänä. Tavoitteena oli selvittää myös syitä liittyen vaihtoon lähtemiseen ja/tai lähtemättä jättämiseen. Teoriapohjana käytin Zóltan Dörnyein teoriaa, joka koostuu oppijoiden aiemmista kokemuksista kielen oppimisessa ja tulevaisuuden minäkuvista kielen käyttäjänä (L2 motivational self-system). Kyseistä teoriaa ei ole laajalti käytetty suomalaisessa kontekstissa, saati rajattuna kauppatieteiden opiskelijoihin. Tutkimus toteutettiin vertailevana laadullisena tutkimuksena haastattelujen avulla. Haastattelin neljää 23-24 vuotiasta kauppatieteiden opiskelijaa Jyväskylän yliopistosta, joista kaksi oli lähdössä vaihtoon englanninkieliseen maahan, ja toiset kaksi olivat päättäneet olla lähtemättä vaihtoon. Vastausten analysointi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että vaikka syyt vaihtoon lähtemiseen/lähtemättä jättämiseen vaihtelivat, oli kielen oppimisella iso rooli tässä päätöksessä. Motivaatio kielen oppimiseen oli näin ollen myös yksi tekijä päätöksessä. Opiskelijoiden tulevaisuuden minäkuvat kielen käyttäjänä olivat yhteydessä kielen oppimisen motivaatioon, ja aiemmilla kokemuksilla kielen oppimisesta oli myös merkittävä rooli nykyisessä kielen oppimisen motivaatiossa.