Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opiskelijan huomion kohdetta lukion fysiikan tunnilla. Tutkimuksessa selvitettiin, vastaako opiskelijan visuaalinen huomio opettajan antamia vihjeitä, kun opettaja opettaa luokassa yhteisesti simulaation avulla. Aineiston kerääminen toteutettiin Tobii Pro...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Säynäjäkangas, Teemu
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53492
_version_ 1826225769291972608
author Säynäjäkangas, Teemu
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Säynäjäkangas, Teemu Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Säynäjäkangas, Teemu Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Säynäjäkangas, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opiskelijan huomion kohdetta lukion fysiikan tunnilla. Tutkimuksessa selvitettiin, vastaako opiskelijan visuaalinen huomio opettajan antamia vihjeitä, kun opettaja opettaa luokassa yhteisesti simulaation avulla. Aineiston kerääminen toteutettiin Tobii Pro Glasses 2 -katseenseurantalaseilla ja SRI-haastattelun avulla ja datan analysointiin käytettiin Microsoft Excel -ohjelmistoa. Luotettavuuden arviointiin käytettiin vertauskoodausta. Tutkimustuloksena oli, että opiskelija seuraa opettajan antamia vihjeitä suurimman osan simulaatio-opetuksen ajasta. Opiskelija katsoi 60 % ajasta sinne, minne opettaja haluaa opiskelijoiden katsovan ja 41 % ajasta opetettavan asian kannalta tärkeimpiä kohtia simulaatiosta. Selkeät kysymykset, esineiden liikuttaminen, työkalujen käyttäminen simulaatiossa, simulaation kuvan kohdistaminen ja osoittaminen kohdistivat opiskelijan huomion. Katse siirtyi pois halutusta kohteesta, kun jollain toisella opiskelijalla oli puheenvuoro tai kun selkeää tehtävää ei ollut. Haastatteluista saatu aineisto tuki analysoinnissa tehtyjä havaintoja. Tulokset osoittavat, että osoittaminen ja kysymysten esittäminen ohjaavat opiskelijan huomiota. Täten opettajakoulutuksessa voisi painottaa osoittamisen ja kysymysten kysymisen merkitystä. Lisäksi oppitunnin sisällön huolellista konstruointia on tärkeä painottaa, jotta opiskelijoilla on mahdollisimman suuren osan ajasta oppituntia selkeitä tehtäviä. Fysiikan opetuksessa voidaan käyttää hyväksi tietokonepohjaisia simulaatioita. Jos simulaatioita halutaan käyttää opetuksessa, niiden käyttöä tulisi harjoitella opettajakoulutuksen aikana. Lisäksi on tärkeää painottaa, miten simulaation käytöstä saadaan paras hyöty irti ja mihin asioihin tulisi kiinnittää huomiota. In this study the student’s gaze location during high school physics lesson was determined. The goal was to find out if the students visual attention corresponds to clues given by teacher when he/she is teaching physics to whole class using simulations. Data was collected with Tobii Pro Glasses 2 -wearable eye tracker and stimulated recall interviews. Data analysis was made with Microsoft Excel. Peer coding was used to test the reliability of coding. The results show that the student followed teacher’s cues most of the time during teaching. Student looked 60 % of time at where the teacher wanted students to look at and 41 % of time the most important things in simulation considering the subject being teached. Explicit questions, moving of objects, use of the tools embedded into the simulation, zooming the simulation view and pointing focused student’s gaze on wanted locations. Gaze moved away from the aimed target when some other student was speaking or when there were no clear tasks for the students. The data from the interviews supports the observations made from the eye-tracking analysis. Results show that pointing and asking questions direct students’ gaze. On the other hand, the careful construction of lesson contents must be emphasized so that students have a clear task most of the time as possible. Computer-based simulations can be used in teaching. If one wants to use them, the use should be rehearsed during teacher training. For addition, it is important to emphasize how one gets the best benefit out of simulations and to where you should pay attention.
first_indexed 2023-03-22T09:58:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viiri, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4yn\u00e4j\u00e4kangas, Teemu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-04T13:18:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-04T13:18:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1693782", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53492", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opiskelijan huomion kohdetta lukion fysiikan\r\ntunnilla. Tutkimuksessa selvitettiin, vastaako opiskelijan visuaalinen huomio\r\nopettajan antamia vihjeit\u00e4, kun opettaja opettaa luokassa yhteisesti simulaation\r\navulla. Aineiston ker\u00e4\u00e4minen toteutettiin Tobii Pro Glasses 2 -katseenseurantalaseilla\r\nja SRI-haastattelun avulla ja datan analysointiin k\u00e4ytettiin Microsoft Excel -ohjelmistoa.\r\nLuotettavuuden arviointiin k\u00e4ytettiin vertauskoodausta.\r\n\r\nTutkimustuloksena oli, ett\u00e4 opiskelija seuraa opettajan antamia vihjeit\u00e4 suurimman\r\nosan simulaatio-opetuksen ajasta. Opiskelija katsoi 60 % ajasta sinne, minne\r\nopettaja haluaa opiskelijoiden katsovan ja 41 % ajasta opetettavan asian kannalta\r\nt\u00e4rkeimpi\u00e4 kohtia simulaatiosta. Selke\u00e4t kysymykset, esineiden liikuttaminen, ty\u00f6kalujen\r\nk\u00e4ytt\u00e4minen simulaatiossa, simulaation kuvan kohdistaminen ja osoittaminen\r\nkohdistivat opiskelijan huomion. Katse siirtyi pois halutusta kohteesta, kun jollain\r\ntoisella opiskelijalla oli puheenvuoro tai kun selke\u00e4\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4 ei ollut. Haastatteluista\r\nsaatu aineisto tuki analysoinnissa tehtyj\u00e4 havaintoja.\r\n\r\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 osoittaminen ja kysymysten esitt\u00e4minen ohjaavat opiskelijan\r\nhuomiota. T\u00e4ten opettajakoulutuksessa voisi painottaa osoittamisen ja kysymysten\r\nkysymisen merkityst\u00e4. Lis\u00e4ksi oppitunnin sis\u00e4ll\u00f6n huolellista konstruointia\r\non t\u00e4rke\u00e4 painottaa, jotta opiskelijoilla on mahdollisimman suuren osan ajasta oppituntia\r\nselkeit\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Fysiikan opetuksessa voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4ksi tietokonepohjaisia\r\nsimulaatioita. Jos simulaatioita halutaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 opetuksessa, niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4\r\ntulisi harjoitella opettajakoulutuksen aikana. Lis\u00e4ksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 painottaa, miten\r\nsimulaation k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 saadaan paras hy\u00f6ty irti ja mihin asioihin tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4\r\nhuomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this study the student\u2019s gaze location during high school physics lesson was determined.\r\nThe goal was to find out if the students visual attention corresponds to clues\r\ngiven by teacher when he/she is teaching physics to whole class using simulations.\r\nData was collected with Tobii Pro Glasses 2 -wearable eye tracker and stimulated\r\nrecall interviews. Data analysis was made with Microsoft Excel. Peer coding was\r\nused to test the reliability of coding.\r\n\r\nThe results show that the student followed teacher\u2019s cues most of the time during\r\nteaching. Student looked 60 % of time at where the teacher wanted students to look\r\nat and 41 % of time the most important things in simulation considering the subject\r\nbeing teached. Explicit questions, moving of objects, use of the tools embedded into\r\nthe simulation, zooming the simulation view and pointing focused student\u2019s gaze on\r\nwanted locations. Gaze moved away from the aimed target when some other student\r\nwas speaking or when there were no clear tasks for the students. The data from the\r\ninterviews supports the observations made from the eye-tracking analysis.\r\n\r\nResults show that pointing and asking questions direct students\u2019 gaze. On the other\r\nhand, the careful construction of lesson contents must be emphasized so that students\r\nhave a clear task most of the time as possible. Computer-based simulations\r\ncan be used in teaching. If one wants to use them, the use should be rehearsed during\r\nteacher training. For addition, it is important to emphasize how one gets the\r\nbest benefit out of simulations and to where you should pay attention.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teemu S\u00e4yn\u00e4j\u00e4kangas (teansayn) on 2017-04-04 13:18:47.726715. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-04T13:18:48Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704041896.pdf: 3755592 bytes, checksum: 42b290e85662b837c9cc106c6d5a93e4 (MD5)\r\nlicense.html: 4901 bytes, checksum: df0f73b8de05ecb718cdcb9cdfafe539 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-04T13:18:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704041896.pdf: 3755592 bytes, checksum: 42b290e85662b837c9cc106c6d5a93e4 (MD5)\r\nlicense.html: 4901 bytes, checksum: df0f73b8de05ecb718cdcb9cdfafe539 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (52 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "katseenseuranta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "silm\u00e4nliikkeiden seuranta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "simulaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysiikan opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "huomio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eye-tracking", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "high school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "simulations", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "physics teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "attention", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla : silm\u00e4nliiketutkimus autenttisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704041896", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-04T13:18:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "katse", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "silm\u00e4nliikkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seuranta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "simulointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53492
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f5dbb95-6687-4fc2-9889-28c317acbe9e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704041896.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Säynäjäkangas, Teemu Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla : silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä katseenseuranta silmänliikkeiden seuranta lukio simulaatio fysiikan opetus huomio eye-tracking high school simulations physics teaching attention Fysiikka Physics 4021 katse silmänliikkeet seuranta simulointi fysiikka opetus
title Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla : silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä
title_full Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla : silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä
title_fullStr Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla : silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla : silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä
title_full_unstemmed Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla : silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla : silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä
title_short Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla
title_sort opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä
title_sub silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä
title_txtP Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla : silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä
topic katseenseuranta silmänliikkeiden seuranta lukio simulaatio fysiikan opetus huomio eye-tracking high school simulations physics teaching attention Fysiikka Physics 4021 katse silmänliikkeet seuranta simulointi fysiikka opetus
topic_facet 4021 Fysiikka Physics attention eye-tracking fysiikan opetus fysiikka high school huomio katse katseenseuranta lukio opetus physics teaching seuranta silmänliikkeet silmänliikkeiden seuranta simulaatio simulations simulointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53492 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704041896
work_keys_str_mv AT säynäjäkangasteemu opiskelijanhuomionkiinnittyminensimulaationaikanafysiikanoppitunnillasilmänli