Summary: | Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää taiteen perusopetuksen mukaisen
musiikinopetuksen saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta Keski-Suomessa. Tutkielmassa
tarkastellaan, minkälaisia eroja saavutettavuuden suhteen esiintyy maakuntakeskuksen ja
muun maakunnan sekä kunnallisten ja yksityisten oppilaitosten välillä. Musiikin perusopetuksen saavutettavuutta ja sen tulevaisuutta käsitellään kulttuurisen demokratisaation
ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. Tutkielman aineisto on kerätty kyselylomakkeella
Keski-Suomen alueen musiikkioppilaitosten rehtoreilta ja johtajilta. Tutkimusmetodina
on käytetty sisällönanalyysiä.
Tutkielmassa saavutettavuus on teemoiteltu taloudelliseen, fyysiseen ja laadulliseen saavutettavuuteen. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että saavutettavuuden
suhteen esiintyy eroja niin maakunnan ja maakuntakeskuksen oppilaitosten kuin kunnal-
listen ja yksityistenkin oppilaitosten välillä. Fyysinen saavutettavuus on parempaa yksityisillä oppilaitoksilla ja maakuntakeskuksessa. Sen sijaan taloudellinen saavutettavuus
on parempaa kunnallisissa oppilaitoksissa ja maakunnassa. Laadullinen saavutettavuus
on kaiken kaikkiaan parhainta kunnallisissa laajan oppimäärän oppilaitoksissa.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että Keski-Suomen alueella oppilaan kotikunta ja
perheen sosioekonominen tausta ovat lahjakkuutta merkittävämmässä roolissa musiikin
perusopetukseen pääsyn suhteen. Taiteen perusopetuksen mukaisen musiikin perusopetuksen osalta mahdollisuuksien tasa-arvo ja yhdenvertaisuus eivät täysin toteudu. Maa-
kunnassa eriarvoisuus koskee lähinnä fyysistä saavutettavuutta ja on enemmänkin alueellista ja kuntien välistä, kun taas Jyväskylässä eriarvoisuus ilmenee taloudellisessa saavutettavuudessa. Yksityisten oppilaitosten määrän kasvu ja syrjäseudun opetuksen määrän
väheneminen eivät edistä kulttuurista demokratisaatiota, vaan lisäävät sekä taloudellista
että alueellista eriarvoisuutta.
|