Musiikin perusopetuksen saavutettavuus ja yhdenvertaisuus Keski-Suomessa

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää taiteen perusopetuksen mukaisen musiikinopetuksen saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta Keski-Suomessa. Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisia eroja saavutettavuuden suhteen esiintyy maakuntakeskuksen ja muun maakunnan sekä kunnallisten ja yk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkiranta, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53422
Description
Summary:Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää taiteen perusopetuksen mukaisen musiikinopetuksen saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta Keski-Suomessa. Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisia eroja saavutettavuuden suhteen esiintyy maakuntakeskuksen ja muun maakunnan sekä kunnallisten ja yksityisten oppilaitosten välillä. Musiikin perusopetuksen saavutettavuutta ja sen tulevaisuutta käsitellään kulttuurisen demokratisaation ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. Tutkielman aineisto on kerätty kyselylomakkeella Keski-Suomen alueen musiikkioppilaitosten rehtoreilta ja johtajilta. Tutkimusmetodina on käytetty sisällönanalyysiä. Tutkielmassa saavutettavuus on teemoiteltu taloudelliseen, fyysiseen ja laadulliseen saavutettavuuteen. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että saavutettavuuden suhteen esiintyy eroja niin maakunnan ja maakuntakeskuksen oppilaitosten kuin kunnal- listen ja yksityistenkin oppilaitosten välillä. Fyysinen saavutettavuus on parempaa yksityisillä oppilaitoksilla ja maakuntakeskuksessa. Sen sijaan taloudellinen saavutettavuus on parempaa kunnallisissa oppilaitoksissa ja maakunnassa. Laadullinen saavutettavuus on kaiken kaikkiaan parhainta kunnallisissa laajan oppimäärän oppilaitoksissa. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että Keski-Suomen alueella oppilaan kotikunta ja perheen sosioekonominen tausta ovat lahjakkuutta merkittävämmässä roolissa musiikin perusopetukseen pääsyn suhteen. Taiteen perusopetuksen mukaisen musiikin perusopetuksen osalta mahdollisuuksien tasa-arvo ja yhdenvertaisuus eivät täysin toteudu. Maa- kunnassa eriarvoisuus koskee lähinnä fyysistä saavutettavuutta ja on enemmänkin alueellista ja kuntien välistä, kun taas Jyväskylässä eriarvoisuus ilmenee taloudellisessa saavutettavuudessa. Yksityisten oppilaitosten määrän kasvu ja syrjäseudun opetuksen määrän väheneminen eivät edistä kulttuurista demokratisaatiota, vaan lisäävät sekä taloudellista että alueellista eriarvoisuutta.