Yhteenveto: | Tutkin kandidaatintutkielmassani kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksia koulujen musiikinopetuksessa. Koska korvakuulolta soittaminen on yksi merkittävä musisoinnin muoto, olen kiinnostunut menetelmän hyödyntämisestä koulujen musiikinopetuksessa.
Kuulonvarainen tiedonsiirto ja musiikillisen perinteen seuraaville sukupolville siirtäminen suullisesti on ihmiskunnan historiassa merkittävässä asemassa. Musiikissa perinne elää yhä, kuitenkin sen ajatellaan kiinnittyvän tiiviimmin vain tiettyihin musiikkityyleihin ja –kulttuureihin. Tutkin menetelmän muotoja ja yhteyttä eri musiikkityyleihin olemassa olevan kansainvälisen sekä kotimaisen kirjallisuuden pohjalta.
Kuulonvaraisen musiikinoppimisen keinot voivat tarjota uudenlaisia musiikillisia oivaltamisia ja ilmaisun keinoja oppijalle. Kouluissa voidaan monella tapaa hyödyntää erilaisia populaari- ja kansanmusiikin piiristä tuttuja oppimisen metodeja.
Kuulonvaraisuuteen linkittyviä metodeja löytyy opetukseen myös Suzuki-metodista sekä Orff- pedagogiikasta. Kuulonvaraisuuden periaate musiikinopetuksessa tukee myös laajasti opetussuunnitelman perusteiden koko musiikin oppiaineen opetuksen tavoitteita.
Aihe on hyvin mielenkiintoinen, ja jatkotutkimus teemasta olisi tarpeellista ja aihetta lisää avaavaa. Uusia näkökulmia voivat olla kokemukset kuulonvaraisesta oppimisesta tai kuulonvaraisuuteen perustuvan opetuksen tehokkuus sekä oppimistulokset. Olen kiinnostunut aiheesta ja jatkan sen parissa pro gradu –tutkielmassani.
|