Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina

Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsensä erityisherkiksi määrittelevien opettajien (Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydestä. Tutkimustehtävänä oli kuvata ja ymmärtää, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytensä vaikuttavan koulutyöhön sekä miten ja millä keinoin erityishe...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mokkila, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53371
_version_ 1826225682434228224
author Mokkila, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mokkila, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mokkila, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mokkila, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsensä erityisherkiksi määrittelevien opettajien (Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydestä. Tutkimustehtävänä oli kuvata ja ymmärtää, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytensä vaikuttavan koulutyöhön sekä miten ja millä keinoin erityisherkkyys tulisi opettajien kokemusten mukaan ottaa huomioon kouluyhteisössä. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui neljä HSP-opettajaa, jotka haastateltiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavat valikoituivat Suomen erityisherkät Facebook-sivuston kautta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin Giorgin ja Perttulan fenomenologista analyysimenetelmää. Tulosten mukaan HSP-opettajilla on samoja erityisherkkyyttä kuvaavia tunnuspiirteitä ja henkilökohtaisia aistiyliherkkyyksiä. He tunnistavat HSP-oppilaan hyvin. Keinoja erityisherkkyyden tunnistamiseen ja ymmärtämiseen on ilmiöstä tiedottaminen kasvatusalan, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisille sekä vanhemmille. Koulussa HSP-oppilaan selviytymistä edesauttavat rutiinit, tasavertaisuus, kannustava palautteenanto ja aktivoivat opetusmenetelmät. Opetusluokasta minimoidaan aisteja ylikuormittavat tekijät. Erityisherkkyyttä voi käsitellä yhdessä muiden oppilaiden kanssa toiminnallisilla opetusmenetelmillä ja tunnesäätelytaitojen opettamisella. Opettajan empaattisuus, kannustaminen ja jämäkkä työote auttavat HSP-oppilasta selviytymään koulunarjesta ja luottamaan itseensä. Tulevaisuudessa koulutilojen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa on tärkeää huomioida erityisherkän oppilaan tarpeet.
first_indexed 2024-09-11T08:51:19Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mokkila, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-27T06:18:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-27T06:18:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1690702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53371", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsens\u00e4 erityisherkiksi m\u00e4\u00e4rittelevien opettajien\n(Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydest\u00e4. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4\noli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytens\u00e4\nvaikuttavan kouluty\u00f6h\u00f6n sek\u00e4 miten ja mill\u00e4 keinoin erityisherkkyys\ntulisi opettajien kokemusten mukaan ottaa huomioon kouluyhteis\u00f6ss\u00e4.\n\nTutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella.\nTutkimukseen osallistui nelj\u00e4 HSP-opettajaa, jotka haastateltiin puolistrukturoidulla\nteemahaastattelulla. Haastateltavat valikoituivat Suomen erityisherk\u00e4t\nFacebook-sivuston kautta. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin\nGiorgin ja Perttulan fenomenologista analyysimenetelm\u00e4\u00e4.\n\nTulosten mukaan HSP-opettajilla on samoja erityisherkkyytt\u00e4 kuvaavia\ntunnuspiirteit\u00e4 ja henkil\u00f6kohtaisia aistiyliherkkyyksi\u00e4. He tunnistavat\nHSP-oppilaan hyvin. Keinoja erityisherkkyyden tunnistamiseen ja ymm\u00e4rt\u00e4miseen\non ilmi\u00f6st\u00e4 tiedottaminen kasvatusalan, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan\nammattilaisille sek\u00e4 vanhemmille. Koulussa HSP-oppilaan selviytymist\u00e4 edesauttavat\nrutiinit, tasavertaisuus, kannustava palautteenanto ja aktivoivat opetusmenetelm\u00e4t.\nOpetusluokasta minimoidaan aisteja ylikuormittavat tekij\u00e4t.\nErityisherkkyytt\u00e4 voi k\u00e4sitell\u00e4 yhdess\u00e4 muiden oppilaiden kanssa toiminnallisilla\nopetusmenetelmill\u00e4 ja tunnes\u00e4\u00e4telytaitojen opettamisella. Opettajan empaattisuus,\nkannustaminen ja j\u00e4m\u00e4kk\u00e4 ty\u00f6ote auttavat HSP-oppilasta selviytym\u00e4\u00e4n\nkoulunarjesta ja luottamaan itseens\u00e4. Tulevaisuudessa koulutilojen suunnittelu-\nja rakennusvaiheessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomioida erityisherk\u00e4n oppilaan tarpeet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Mokkila (elmamokk) on 2017-03-27 06:18:16.179898. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-27T06:18:16Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703271762.pdf: 906563 bytes, checksum: cc8cbec5e07e7c2d043aad7096c1b87d (MD5)\nlicense.html: 1116 bytes, checksum: e689794e020655f6f764942831ee3803 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-27T06:18:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703271762.pdf: 906563 bytes, checksum: cc8cbec5e07e7c2d043aad7096c1b87d (MD5)\nlicense.html: 1116 bytes, checksum: e689794e020655f6f764942831ee3803 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (119 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisherkkyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "The highly Sensitive Person (HSP)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisherk\u00e4t opettajat herkkyyden tunnistajina", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703271762", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-27T06:18:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuuden piirteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "introversio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ekstroversio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aistiyliherkkyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53371
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mokkila, Elina Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina erityisherkkyys The highly Sensitive Person (HSP) Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat oppilaat sensitiivisyys temperamentti persoonallisuuden piirteet introversio ekstroversio aistiyliherkkyys
title Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
title_full Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
title_fullStr Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
title_full_unstemmed Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
title_short Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
title_sort erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
title_txtP Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
topic erityisherkkyys The highly Sensitive Person (HSP) Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat oppilaat sensitiivisyys temperamentti persoonallisuuden piirteet introversio ekstroversio aistiyliherkkyys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education The highly Sensitive Person (HSP) aistiyliherkkyys ekstroversio erityisherkkyys introversio opettajat oppilaat persoonallisuuden piirteet sensitiivisyys temperamentti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53371 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703271762
work_keys_str_mv AT mokkilaelina erityisherkätopettajatherkkyydentunnistajina