Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina

Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsensä erityisherkiksi määrittelevien opettajien (Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydestä. Tutkimustehtävänä oli kuvata ja ymmärtää, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytensä vaikuttavan koulutyöhön sekä miten ja millä keinoin erityishe...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mokkila, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53371
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsensä erityisherkiksi määrittelevien opettajien (Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydestä. Tutkimustehtävänä oli kuvata ja ymmärtää, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytensä vaikuttavan koulutyöhön sekä miten ja millä keinoin erityisherkkyys tulisi opettajien kokemusten mukaan ottaa huomioon kouluyhteisössä. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui neljä HSP-opettajaa, jotka haastateltiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavat valikoituivat Suomen erityisherkät Facebook-sivuston kautta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin Giorgin ja Perttulan fenomenologista analyysimenetelmää. Tulosten mukaan HSP-opettajilla on samoja erityisherkkyyttä kuvaavia tunnuspiirteitä ja henkilökohtaisia aistiyliherkkyyksiä. He tunnistavat HSP-oppilaan hyvin. Keinoja erityisherkkyyden tunnistamiseen ja ymmärtämiseen on ilmiöstä tiedottaminen kasvatusalan, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisille sekä vanhemmille. Koulussa HSP-oppilaan selviytymistä edesauttavat rutiinit, tasavertaisuus, kannustava palautteenanto ja aktivoivat opetusmenetelmät. Opetusluokasta minimoidaan aisteja ylikuormittavat tekijät. Erityisherkkyyttä voi käsitellä yhdessä muiden oppilaiden kanssa toiminnallisilla opetusmenetelmillä ja tunnesäätelytaitojen opettamisella. Opettajan empaattisuus, kannustaminen ja jämäkkä työote auttavat HSP-oppilasta selviytymään koulunarjesta ja luottamaan itseensä. Tulevaisuudessa koulutilojen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa on tärkeää huomioida erityisherkän oppilaan tarpeet.