Summary: | Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsensä erityisherkiksi määrittelevien opettajien
(Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydestä. Tutkimustehtävänä
oli kuvata ja ymmärtää, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytensä
vaikuttavan koulutyöhön sekä miten ja millä keinoin erityisherkkyys
tulisi opettajien kokemusten mukaan ottaa huomioon kouluyhteisössä.
Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella.
Tutkimukseen osallistui neljä HSP-opettajaa, jotka haastateltiin puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla. Haastateltavat valikoituivat Suomen erityisherkät
Facebook-sivuston kautta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin
Giorgin ja Perttulan fenomenologista analyysimenetelmää.
Tulosten mukaan HSP-opettajilla on samoja erityisherkkyyttä kuvaavia
tunnuspiirteitä ja henkilökohtaisia aistiyliherkkyyksiä. He tunnistavat
HSP-oppilaan hyvin. Keinoja erityisherkkyyden tunnistamiseen ja ymmärtämiseen
on ilmiöstä tiedottaminen kasvatusalan, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan
ammattilaisille sekä vanhemmille. Koulussa HSP-oppilaan selviytymistä edesauttavat
rutiinit, tasavertaisuus, kannustava palautteenanto ja aktivoivat opetusmenetelmät.
Opetusluokasta minimoidaan aisteja ylikuormittavat tekijät.
Erityisherkkyyttä voi käsitellä yhdessä muiden oppilaiden kanssa toiminnallisilla
opetusmenetelmillä ja tunnesäätelytaitojen opettamisella. Opettajan empaattisuus,
kannustaminen ja jämäkkä työote auttavat HSP-oppilasta selviytymään
koulunarjesta ja luottamaan itseensä. Tulevaisuudessa koulutilojen suunnittelu-
ja rakennusvaiheessa on tärkeää huomioida erityisherkän oppilaan tarpeet.
|