Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa

Tutkimuksessa selvitettiin opetusharjoitteluvuoden aikaista kemian aineenopettajaopiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja opettajaidentiteetin rakentumista sekä näihin liittyviä harjoittelijoiden kokemia ongelmia. Tutkimuksessa tarkasteltiin vuoden 2014–2015 sekä 2015–2016 Jyväskylän yliopistossa k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Betancourt, Sonja
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53369
_version_ 1826225729455521792
author Betancourt, Sonja
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Betancourt, Sonja Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Betancourt, Sonja Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Betancourt, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin opetusharjoitteluvuoden aikaista kemian aineenopettajaopiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja opettajaidentiteetin rakentumista sekä näihin liittyviä harjoittelijoiden kokemia ongelmia. Tutkimuksessa tarkasteltiin vuoden 2014–2015 sekä 2015–2016 Jyväskylän yliopistossa kemian pedagogisiin aineopintoihin osallistuvia aineenopettajaopiskelijoita. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella keväällä 2016. Tutkimuksessa havaittiin kemian aineenopettajaopiskelijoiden pitävän hyviä vuorovaikutustaitoja perusedellytyksenä opettajan työssä. Vuorovaikutustaitojen kehittämistä kuitenkin kaivattiin koulutusohjelmaan enemmän. Opetusharjoittelussa koettua yhteistoiminnallista vuorovaikutuksellisuutta ja opiskelijakollegoilta saatua vertaistukea pidettiin erittäin tärkeänä voimavarana ja tukena. Vastauksista selvisi myös, kuinka opiskelijat kuvaavat harjoittelussa tapahtuneen vuorovaikutuksen seurauksena muun muassa saaneensa lisää itseluottamusta, varmuutta, ohjaustaitoja ja tunteen siitä, että osaavat toimia opettajana. Vastaajat kokivat myös, että oli tärkeää saada rakentavaa palautetta omasta toiminnastaan ja oli helpompi myös peilata itseään vertaisten kautta. Näin harjoittelijat saivat itsestään realistisemman käsityksen opettajana ja vuorovaikuttajana ja kehittivät omaa ammatti-identiteettiään sosiaalisessa kontekstissa. Riittämätön vuorovaikutus mainittiin yhtenä opiskelijoiden kokemana ongelmana. Puutteellinen palautteen saaminen tai antaminen ei edesauta oppimista ja kehittymistä opettajana. Nimenomaan palautteen antamista pidettiin vaikeana ja siihen kaivattaisiin lisää harjoitusta. Tutkimustulosten perusteella kemian aineenopettajaopiskelijoiden opintoihin tulisi lisätä integroiden vuorovaikutuskoulutusta. Vuorovaikutuskoulutuksessa tulisi painottaa nimenomaan rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista sekä muita opettajan työssä oleelliseksi muodostuvia taitoja, kuten tunne- ja yhteistyötaitoja. Näiden taitojen harjoittelun tulisi tapahtua osana opettajaksi opiskelua ja opetusharjoittelua eikä irrallisilla viestintä- ja vuorovaikutuskursseilla. The importance of interpersonal communication between chemistry teacher students in the process of their teacher identity development.
first_indexed 2023-03-22T09:58:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Betancourt, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-26T20:00:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-26T20:00:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1690440", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53369", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin opetusharjoitteluvuoden aikaista kemian aineenopettajaopiskelijoiden v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta ja opettajaidentiteetin rakentumista sek\u00e4 n\u00e4ihin liittyvi\u00e4 harjoittelijoiden kokemia ongelmia. Tutkimuksessa tarkasteltiin vuoden 2014\u20132015 sek\u00e4 2015\u20132016 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa kemian pedagogisiin aineopintoihin osallistuvia aineenopettajaopiskelijoita. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016. \nTutkimuksessa havaittiin kemian aineenopettajaopiskelijoiden pit\u00e4v\u00e4n hyvi\u00e4 vuorovaikutustaitoja perusedellytyksen\u00e4 opettajan ty\u00f6ss\u00e4. Vuorovaikutustaitojen kehitt\u00e4mist\u00e4 kuitenkin kaivattiin koulutusohjelmaan enemm\u00e4n. Opetusharjoittelussa koettua yhteistoiminnallista vuorovaikutuksellisuutta ja opiskelijakollegoilta saatua vertaistukea pidettiin eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 voimavarana ja tukena. Vastauksista selvisi my\u00f6s, kuinka opiskelijat kuvaavat harjoittelussa tapahtuneen vuorovaikutuksen seurauksena muun muassa saaneensa lis\u00e4\u00e4 itseluottamusta, varmuutta, ohjaustaitoja ja tunteen siit\u00e4, ett\u00e4 osaavat toimia opettajana. Vastaajat kokivat my\u00f6s, ett\u00e4 oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada rakentavaa palautetta omasta toiminnastaan ja oli helpompi my\u00f6s peilata itse\u00e4\u00e4n vertaisten kautta. N\u00e4in harjoittelijat saivat itsest\u00e4\u00e4n realistisemman k\u00e4sityksen opettajana ja vuorovaikuttajana ja kehittiv\u00e4t omaa ammatti-identiteetti\u00e4\u00e4n sosiaalisessa kontekstissa. \nRiitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n vuorovaikutus mainittiin yhten\u00e4 opiskelijoiden kokemana ongelmana. Puutteellinen palautteen saaminen tai antaminen ei edesauta oppimista ja kehittymist\u00e4 opettajana. Nimenomaan palautteen antamista pidettiin vaikeana ja siihen kaivattaisiin lis\u00e4\u00e4 harjoitusta. Tutkimustulosten perusteella kemian aineenopettajaopiskelijoiden opintoihin tulisi lis\u00e4t\u00e4 integroiden vuorovaikutuskoulutusta. Vuorovaikutuskoulutuksessa tulisi painottaa nimenomaan rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista sek\u00e4 muita opettajan ty\u00f6ss\u00e4 oleelliseksi muodostuvia taitoja, kuten tunne- ja yhteisty\u00f6taitoja. N\u00e4iden taitojen harjoittelun tulisi tapahtua osana opettajaksi opiskelua ja opetusharjoittelua eik\u00e4 irrallisilla viestint\u00e4- ja vuorovaikutuskursseilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The importance of interpersonal communication between chemistry teacher students in the process of their teacher identity development.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sonja Betancourt (somahebe) on 2017-03-26 20:00:26.672380. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-26T20:00:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703261757.pdf: 1631720 bytes, checksum: b831b8df3cd26872879820d5b1180f37 (MD5)\nlicense.html: 4874 bytes, checksum: d1f959d42fd46618882c10e901f56dd4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-26T20:00:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703261757.pdf: 1631720 bytes, checksum: b831b8df3cd26872879820d5b1180f37 (MD5)\nlicense.html: 4874 bytes, checksum: d1f959d42fd46618882c10e901f56dd4 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (95 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelija", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaidentiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaistuki.", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 opettajaidentiteetti\u00e4 muodostettaessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703261757", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-26T20:00:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaistuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53369
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb9413cc-e06e-4182-9596-fc727e219a42\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703261757.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Betancourt, Sonja Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa opettajaopiskelija opetusharjoittelu opettajankoulutus opettajaidentiteetti ammatti-identiteetti vuorovaikutus vertaistuki. Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opettajat opiskelijat identiteetti sosiaaliset taidot vertaistuki
title Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
title_full Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
title_fullStr Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
title_full_unstemmed Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
title_short Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
title_sort vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
title_txtP Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
topic opettajaopiskelija opetusharjoittelu opettajankoulutus opettajaidentiteetti ammatti-identiteetti vuorovaikutus vertaistuki. Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opettajat opiskelijat identiteetti sosiaaliset taidot vertaistuki
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry ammatti-identiteetti identiteetti opettajaidentiteetti opettajankoulutus opettajaopiskelija opettajat opetusharjoittelu opiskelijat sosiaaliset taidot vertaistuki vertaistuki. vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53369 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703261757
work_keys_str_mv AT betancourtsonja vuorovaikutuksenmerkityskemianaineenopettajaopiskelijoidenvälilläopettajaidentit