Arjen monet kielet kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys äidinkielellä ja muilla arjessa käytetyillä kielillä on maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden kielikäsityksiä ja puheesta heijastuvia kieli-identiteettejä sekä sitä, millaisessa asemassa käytety...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylämäki, Annika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53365
_version_ 1826225719173185536
author Ylämäki, Annika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylämäki, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylämäki, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylämäki, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys äidinkielellä ja muilla arjessa käytetyillä kielillä on maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden kielikäsityksiä ja puheesta heijastuvia kieli-identiteettejä sekä sitä, millaisessa asemassa käytetyt kielet ilmenivät oppilaiden puheessa ja millaista hyötyä he kokivat saavansa oman äidinkielen opetuksesta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 10 oppilasta arabian ja venäjän kielten opetusryhmistä. Aineisto kerättiin teetättämällä oppilaille kaksi kielten käyttöön ja merkityksiin liittyvää piirrostehtävää ja haastattelemalla heitä piirrosten pohjalta. Tutkimuksen perusteella maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arki on monikielistä, ja äidinkielet ovat oppilaille kaikista tärkeimpiä kieliä. Venäjää ja arabiaa käytettiin pääosin kotona ja sukulaisten kanssa kommunikoidessa, mutta myös ystävien kanssa. Suomen kieli koettiin tärkeäksi Suomessa asumisen, koulunkäynnin ja ihmisten kanssa kommunikoinnin vuoksi. Mediaa käytettäessä pääasiallisena kielenä oli englanti. Arabiankielisten tekstien lukeminen oli vähäisempää kuin muun kielisten tekstien lukeminen. Oppilaiden kielikäsityksissä äidinkielen määritelmät linkittyivät tieteellisiin määritelmiin. Äidinkieli käsitettiin esimerkiksi perheessä käytetyksi kieleksi, koti- tai syntymaan kieleksi tai ensimmäisenä opituksi kieleksi. Käsitykset omasta kielitaidosta olivat ristiriitaisia, mutta oman äidinkielen osaaminen käsitettiin parhaimmaksi. Kielen oppiminen yhdistettiin erityisesti koulukontekstiin. Englannin kieli nähtiin lingua francana, jonka osaamisesta on hyötyä tulevaisuu-dessa. Oman äidinkielen opetuksen oppilaat kokivat pääosin hyödylliseksi.
first_indexed 2024-09-11T08:48:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yl\u00e4m\u00e4ki, Annika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-24T14:24:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-24T14:24:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1690428", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53365", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen merkitys \u00e4idinkielell\u00e4 ja muilla arjessa k\u00e4ytetyill\u00e4 kielill\u00e4 on maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden kielik\u00e4sityksi\u00e4 ja puheesta heijastuvia kieli-identiteettej\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, millaisessa asemassa k\u00e4ytetyt kielet ilmeniv\u00e4t oppilaiden puheessa ja millaista hy\u00f6ty\u00e4 he kokivat saavansa oman \u00e4idinkielen opetuksesta. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 10 oppilasta arabian ja ven\u00e4j\u00e4n kielten opetusryhmist\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin teet\u00e4tt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oppilaille kaksi kielten k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja merkityksiin liittyv\u00e4\u00e4 piirrosteht\u00e4v\u00e4\u00e4 ja haastattelemalla heit\u00e4 piirrosten pohjalta.\nTutkimuksen perusteella maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arki on monikielist\u00e4, ja \u00e4idinkielet ovat oppilaille kaikista t\u00e4rkeimpi\u00e4 kieli\u00e4. Ven\u00e4j\u00e4\u00e4 ja arabiaa k\u00e4ytettiin p\u00e4\u00e4osin kotona ja sukulaisten kanssa kommunikoidessa, mutta my\u00f6s yst\u00e4vien kanssa. Suomen kieli koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi Suomessa asumisen, koulunk\u00e4ynnin ja ihmisten kanssa kommunikoinnin vuoksi. Mediaa k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4 p\u00e4\u00e4asiallisena kielen\u00e4 oli englanti. Arabiankielisten tekstien lukeminen oli v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4 kuin muun kielisten tekstien lukeminen.\nOppilaiden kielik\u00e4sityksiss\u00e4 \u00e4idinkielen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t linkittyiv\u00e4t tieteellisiin m\u00e4\u00e4ritelmiin. \u00c4idinkieli k\u00e4sitettiin esimerkiksi perheess\u00e4 k\u00e4ytetyksi kieleksi, koti- tai syntymaan kieleksi tai ensimm\u00e4isen\u00e4 opituksi kieleksi. K\u00e4sitykset omasta kielitaidosta olivat ristiriitaisia, mutta oman \u00e4idinkielen osaaminen k\u00e4sitettiin parhaimmaksi. Kielen oppiminen yhdistettiin erityisesti koulukontekstiin. Englannin kieli n\u00e4htiin lingua francana, jonka osaamisesta on hy\u00f6ty\u00e4 tulevaisuu-dessa. Oman \u00e4idinkielen opetuksen oppilaat kokivat p\u00e4\u00e4osin hy\u00f6dylliseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annika Yl\u00e4m\u00e4ki (anneleyl) on 2017-03-24 14:24:40.910705. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-24T14:24:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703241752.pdf: 877620 bytes, checksum: ccd413b718348c110d8f10348ce9ac7a (MD5)\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 6f4822cd131b3c6a4f001e620075b72f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-24T14:24:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703241752.pdf: 877620 bytes, checksum: ccd413b718348c110d8f10348ce9ac7a (MD5)\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 6f4822cd131b3c6a4f001e620075b72f (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajataustainen oppilas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieli-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oman \u00e4idinkielen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielik\u00e4sitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703241752", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-24T14:24:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53365
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f9ff647d-5ec2-494c-bb7e-e64416dfb6f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703241752.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylämäki, Annika Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille äidinkieli maahanmuuttajataustainen oppilas monikielisyys kieli-identiteetti oman äidinkielen opetus kielikäsitys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 maahanmuuttajatausta oppilaat kielellinen identiteetti opetus
title Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
title_alt kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
title_full Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
title_fullStr Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
title_full_unstemmed Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
title_short Arjen monet kielet
title_sort arjen monet kielet kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
title_sub kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
title_txtP Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
topic äidinkieli maahanmuuttajataustainen oppilas monikielisyys kieli-identiteetti oman äidinkielen opetus kielikäsitys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 maahanmuuttajatausta oppilaat kielellinen identiteetti opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kielellinen identiteetti kieli-identiteetti kielikäsitys maahanmuuttajatausta maahanmuuttajataustainen oppilas monikielisyys oman äidinkielen opetus opetus oppilaat äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53365 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703241752
work_keys_str_mv AT ylämäkiannika arjenmonetkieletkieltenmerkitysmaahanmuuttajataustaisilleoppilaille