Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten nuorten hyvinvoinnin ja luottamuksen merkitykset kouluelämässä

Silverang, Elena. 2017. Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten nuorten hyvinvoinnin ja luottamuksen merkitykset kouluelämässä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden lai-tos. 102 sivua. Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin kantasuomalaisten ja ma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Silverang, Elena
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53348
Description
Summary:Silverang, Elena. 2017. Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten nuorten hyvinvoinnin ja luottamuksen merkitykset kouluelämässä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden lai-tos. 102 sivua. Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin kantasuomalaisten ja maahanmuuttajataustaisten nuorten kokemuksia koulusta ja kouluhyvinvoinnista sekä koke-mastaan luottamuksesta koulun vuorovaikutussuhteissa ja kouluarjessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa koulun turvallisten, luottamuksellisten vuorovaiku-tussuhteiden ja erityisesti maahanmuuttajien kouluhyvinvoinnin edistämistyöhön. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisista kokemuksista ja merkityksistä maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten nuorten luottamus ja hyvinvointi rakentuivat, mikä oli koulun vuorovaikutussuhteiden merkitys kouluhyvinvoinnin ja luottamuksen rakentumisessa ja erosivatko kantasuomalaisten ja maahanmuuttajataustaisten nuorten kokemukset ja merkitykset toisistaan. Tutkimus toteutettiin nuorten näkökulmasta fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusmenetelmän avulla. Tutkimusaineisto koostui viidestä 18 nuoren kanssa tehdystä ryhmähaastattelusta, jotka tehtiin kahdessa pääkaupunkiseutulaisessa koulussa. Aineisto tuotti ristiriitaista ja kahtia jakautunutta tietoa nuorten kouluhyvinvoinnista sekä luottamuksesta. Maahanmuuttajanuorilla erot kouluhyvinvoinnissa ilmenivät kantasuomalaisia vahvempina negatiivisina tai positiivisina kouluasenteina. Luottamus tuki tulosten mukaan nuorten positiivista kouluasennetta, turvallisuudentunnetta ja ihmissuhteita koulussa. Toisaalta nuorten välinen luottamus saattoi vähentää luottamusta aikuisiin. Epäluottamus aiheutti kouluhyvinvoinnin ongelmia kuten koulukielteisyyttä, turvattomuutta ja epäluuloisuutta. Kaikkein vahvimmin nuorten luottamukseen ja hyvinvointiin olivat yhteydessä koulun vuorovaikutussuhteet.