Summary: | TIIVISTELMÄ
Majaranta, E. 2016. Luokanopettaja liikunnanopettajana. Luokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 52 s. ja 1 liite.
Tämän tutkimuksen aiheena oli tutkia luokanopettajien liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää erilaisia näkökulmia luokanopettajien alkuopetusikäisten liikunnanopettamisen ilmiöstä.
Tämän laadullinen tutkimuksen kohteena olivat peruskoulun neljän luokanopettajan liikunnanopetuskokemukset. Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat joko opettavat tai ovat opettaneet liikuntaa alkuopetusikäisille lapsille. Aineisto kerättiin haastattelemalla. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella, koska tutkimus perustui kokemusten tutkimiseen ja niiden tulkintaan. Tutkimus analysoitiin fenomenologisen analyysimenetelmän avulla.
Tutkimuksen tuloksena muodostui seitsemän kohdan yleinen merkitysverkosto, josta nousivat esille liikunnanopetuksen suunnittelu, liikunnanopetuksen tavoitteet, työskentelytavat liikunnanopetuksessa, hyvä liikunnanopettaja, luokanopettajan vahvuudet liikunnanopetuksessa ja liikunnan kehittäminen. Tämän tutkimuksen kannalta keskeisimmäksi tulokseksi muodostui liikunnan kehittäminen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luokanopettajat pitävät liikuntaa hyvin tärkeänä ja liikuntaa pitäisi toteuttaa kouluissa enemmän, muutenkin kuin vain liikuntatunneilla. Liikuntaa tulisi kehittää entistä enemmän osaksi jokaista koulupäivää. Liikunta nähdään tärkeänä osana lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä ja kasvussa. Kouluilla, opettajilla ja koulujen yhteisellä toimintakulttuurilla on tärkeä rooli luotaessa perustaa lapsen liikuntataidoille ja positiivista asennetta liikuntaa kohtaan.
|