fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yli-Kivist\u00f6, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-18T15:23:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-18T15:23:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1685421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53310", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 lukuvuoden aikana. Tutkimus on osa TIKAPUU - Alakoulusta yl\u00e4kouluun -tutkimushanketta, johon osallistuu noin 800 keskisuomalaista nuorta. Tutkimuksessa selvitettiin, vaikuttaako oppilaan akateeminen kimmoisuus eli uskomus siit\u00e4, ett\u00e4 h\u00e4n kykenee selviytym\u00e4\u00e4n menestyksekk\u00e4\u00e4sti koulunk\u00e4yntiin liittyvist\u00e4 haasteista ja vastoink\u00e4ymisist\u00e4, h\u00e4nen koulustressin kokemukseensa ja sen muutokseen lukuvuoden aikana. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s temperamentin negatiivisen affektiivisuuden ja tahdonalaisen itses\u00e4\u00e4telyn yhteyksi\u00e4 koulustressiin ja sen muutokseen. Viimeisimp\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin temperamentin yhteytt\u00e4 akateemisen kimmoisuuteen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2014 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015. Aineisto (N=678) koostuu nuorten ja heid\u00e4n vanhempansa tai muun huoltajan vastauksista. Nuoret raportoivat koulustressin kokemuksiaan \u201dKouluty\u00f6n kuormittavuus\u201d-mittarilla ja akateemista kimmoisuutta \u201dAkateeminen kimmoisuus\u201d-mittarilla. Nuoren vanhempi arvioi nuoren temperamenttia EATQ-R -temperamenttikyselyn avulla. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 runsaampi akateeminen kimmoisuus oli yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n koulustressin kokemukseen ja stressin v\u00e4henemiseen lukuvuoden aikana. Temperamentin korkea tahdonalainen itses\u00e4\u00e4tely oli yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n koulustressin kokemukseen syksyll\u00e4 ja runsas negatiivinen affektiivisuus lis\u00e4si koulustressi\u00e4 lukuvuoden aikana. Negatiivisella affektiivisuudella ja tahdonalaisella itses\u00e4\u00e4telyll\u00e4 ei ollut yhdysvaikutusta koulustressin kokemukseen. Sen sijaan temperamentin runsas negatiivinen affektiivisuus oli yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n akateemiseen kimmoisuuteen. Tutkimus antaa viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 oppilaiden akateemista kimmoisuutta lis\u00e4\u00e4v\u00e4t interventiot saattaisivat onnistuessaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 my\u00f6s oppilaiden kokemaa koulustressi\u00e4. Koulustressin kohtalaisen pysyvyyden vuoksi, voisi olla hy\u00f6dyllist\u00e4 opettaa jo kuudesluokkalaisille nuorille koulustressin hallinnan ja k\u00e4sittelyn taitoja. Erityisesti ne nuoret, joiden temperamenttia luonnehtii runsas negatiivinen affektiivisuus, saattaisivat tarvita ja hy\u00f6ty\u00e4 stressinhallintataitojen harjoittelusta. Tutkimus oli ensimm\u00e4inen, joka tarkasteli temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Havaitut yhteydet tulee siten varmistaa jatkotutkimuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Yli-Kivist\u00f6 (lahayli) on 2017-03-18 15:23:49.916791. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-18T15:23:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703181695.pdf: 873762 bytes, checksum: e5c2efbe341cb23d0b34b923e322cce9 (MD5)\nlicense.html: 4868 bytes, checksum: c8d06ce96f765de81ef5edd4b623a072 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-18T15:23:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703181695.pdf: 873762 bytes, checksum: e5c2efbe341cb23d0b34b923e322cce9 (MD5)\nlicense.html: 4868 bytes, checksum: c8d06ce96f765de81ef5edd4b623a072 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (55 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "akateeminen kimmoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin v\u00e4liset yhteydet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703181695", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-18T15:23:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "affektiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|