Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin välisiä yhteyksiä lukuvuoden aikana. Tutkimus on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta, johon osallistuu noin 800 keskisuomalaista nuorta. Tutkimuksessa selvitettii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yli-Kivistö, Laura
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53310
_version_ 1828193109850193920
author Yli-Kivistö, Laura
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Yli-Kivistö, Laura Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Yli-Kivistö, Laura Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Yli-Kivistö, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin välisiä yhteyksiä lukuvuoden aikana. Tutkimus on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta, johon osallistuu noin 800 keskisuomalaista nuorta. Tutkimuksessa selvitettiin, vaikuttaako oppilaan akateeminen kimmoisuus eli uskomus siitä, että hän kykenee selviytymään menestyksekkäästi koulunkäyntiin liittyvistä haasteista ja vastoinkäymisistä, hänen koulustressin kokemukseensa ja sen muutokseen lukuvuoden aikana. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös temperamentin negatiivisen affektiivisuuden ja tahdonalaisen itsesäätelyn yhteyksiä koulustressiin ja sen muutokseen. Viimeisimpänä tutkimuksessa tarkasteltiin temperamentin yhteyttä akateemisen kimmoisuuteen. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2014 ja keväällä 2015. Aineisto (N=678) koostuu nuorten ja heidän vanhempansa tai muun huoltajan vastauksista. Nuoret raportoivat koulustressin kokemuksiaan ”Koulutyön kuormittavuus”-mittarilla ja akateemista kimmoisuutta ”Akateeminen kimmoisuus”-mittarilla. Nuoren vanhempi arvioi nuoren temperamenttia EATQ-R -temperamenttikyselyn avulla. Tutkimuksessa havaittiin, että runsaampi akateeminen kimmoisuus oli yhteydessä vähäisempään koulustressin kokemukseen ja stressin vähenemiseen lukuvuoden aikana. Temperamentin korkea tahdonalainen itsesäätely oli yhteydessä vähäisempään koulustressin kokemukseen syksyllä ja runsas negatiivinen affektiivisuus lisäsi koulustressiä lukuvuoden aikana. Negatiivisella affektiivisuudella ja tahdonalaisella itsesäätelyllä ei ollut yhdysvaikutusta koulustressin kokemukseen. Sen sijaan temperamentin runsas negatiivinen affektiivisuus oli yhteydessä vähäisempään akateemiseen kimmoisuuteen. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että oppilaiden akateemista kimmoisuutta lisäävät interventiot saattaisivat onnistuessaan vähentää myös oppilaiden kokemaa koulustressiä. Koulustressin kohtalaisen pysyvyyden vuoksi, voisi olla hyödyllistä opettaa jo kuudesluokkalaisille nuorille koulustressin hallinnan ja käsittelyn taitoja. Erityisesti ne nuoret, joiden temperamenttia luonnehtii runsas negatiivinen affektiivisuus, saattaisivat tarvita ja hyötyä stressinhallintataitojen harjoittelusta. Tutkimus oli ensimmäinen, joka tarkasteli temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin välisiä yhteyksiä. Havaitut yhteydet tulee siten varmistaa jatkotutkimuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yli-Kivist\u00f6, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-18T15:23:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-18T15:23:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1685421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53310", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 lukuvuoden aikana. Tutkimus on osa TIKAPUU - Alakoulusta yl\u00e4kouluun -tutkimushanketta, johon osallistuu noin 800 keskisuomalaista nuorta. Tutkimuksessa selvitettiin, vaikuttaako oppilaan akateeminen kimmoisuus eli uskomus siit\u00e4, ett\u00e4 h\u00e4n kykenee selviytym\u00e4\u00e4n menestyksekk\u00e4\u00e4sti koulunk\u00e4yntiin liittyvist\u00e4 haasteista ja vastoink\u00e4ymisist\u00e4, h\u00e4nen koulustressin kokemukseensa ja sen muutokseen lukuvuoden aikana. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s temperamentin negatiivisen affektiivisuuden ja tahdonalaisen itses\u00e4\u00e4telyn yhteyksi\u00e4 koulustressiin ja sen muutokseen. Viimeisimp\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin temperamentin yhteytt\u00e4 akateemisen kimmoisuuteen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2014 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015. Aineisto (N=678) koostuu nuorten ja heid\u00e4n vanhempansa tai muun huoltajan vastauksista. Nuoret raportoivat koulustressin kokemuksiaan \u201dKouluty\u00f6n kuormittavuus\u201d-mittarilla ja akateemista kimmoisuutta \u201dAkateeminen kimmoisuus\u201d-mittarilla. Nuoren vanhempi arvioi nuoren temperamenttia EATQ-R -temperamenttikyselyn avulla. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 runsaampi akateeminen kimmoisuus oli yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n koulustressin kokemukseen ja stressin v\u00e4henemiseen lukuvuoden aikana. Temperamentin korkea tahdonalainen itses\u00e4\u00e4tely oli yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n koulustressin kokemukseen syksyll\u00e4 ja runsas negatiivinen affektiivisuus lis\u00e4si koulustressi\u00e4 lukuvuoden aikana. Negatiivisella affektiivisuudella ja tahdonalaisella itses\u00e4\u00e4telyll\u00e4 ei ollut yhdysvaikutusta koulustressin kokemukseen. Sen sijaan temperamentin runsas negatiivinen affektiivisuus oli yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n akateemiseen kimmoisuuteen. Tutkimus antaa viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 oppilaiden akateemista kimmoisuutta lis\u00e4\u00e4v\u00e4t interventiot saattaisivat onnistuessaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 my\u00f6s oppilaiden kokemaa koulustressi\u00e4. Koulustressin kohtalaisen pysyvyyden vuoksi, voisi olla hy\u00f6dyllist\u00e4 opettaa jo kuudesluokkalaisille nuorille koulustressin hallinnan ja k\u00e4sittelyn taitoja. Erityisesti ne nuoret, joiden temperamenttia luonnehtii runsas negatiivinen affektiivisuus, saattaisivat tarvita ja hy\u00f6ty\u00e4 stressinhallintataitojen harjoittelusta. Tutkimus oli ensimm\u00e4inen, joka tarkasteli temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Havaitut yhteydet tulee siten varmistaa jatkotutkimuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Yli-Kivist\u00f6 (lahayli) on 2017-03-18 15:23:49.916791. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-18T15:23:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703181695.pdf: 873762 bytes, checksum: e5c2efbe341cb23d0b34b923e322cce9 (MD5)\nlicense.html: 4868 bytes, checksum: c8d06ce96f765de81ef5edd4b623a072 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-18T15:23:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703181695.pdf: 873762 bytes, checksum: e5c2efbe341cb23d0b34b923e322cce9 (MD5)\nlicense.html: 4868 bytes, checksum: c8d06ce96f765de81ef5edd4b623a072 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (55 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "akateeminen kimmoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin v\u00e4liset yhteydet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703181695", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-18T15:23:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "affektiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53310
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:50Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/da885ffe-fe26-435c-b3a0-fdbabab83f56\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703181695.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yli-Kivistö, Laura Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet akateeminen kimmoisuus Psykologia Psychology 202 nuoruus nuoret temperamentti affektiivisuus itsesäätely koulu stressi
title Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet
title_full Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet
title_fullStr Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet
title_full_unstemmed Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet
title_short Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet
title_sort kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet
title_txtP Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet
topic akateeminen kimmoisuus Psykologia Psychology 202 nuoruus nuoret temperamentti affektiivisuus itsesäätely koulu stressi
topic_facet 202 Psychology Psykologia affektiivisuus akateeminen kimmoisuus itsesäätely koulu nuoret nuoruus stressi temperamentti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53310 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703181695
work_keys_str_mv AT ylikivistölaura kuudesluokkalaistennuortentemperamentinakateemisenkimmoisuudenjakoulustressinväl