Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen

Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten 1) minäpystyvyyden yhteyttä 2) vahvuuteen ihmissuhteissa ja 3) vahvuuteen tunne-elämän hallinnassa. Tutkittavat olivat 3. ja 4. luokkalaisia. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteen yhteyttä kyseisiin muuttujiin. Tutkimusaineisto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pulliainen, Antero
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53307
_version_ 1826225704782528512
author Pulliainen, Antero
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pulliainen, Antero Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pulliainen, Antero Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pulliainen, Antero
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten 1) minäpystyvyyden yhteyttä 2) vahvuuteen ihmissuhteissa ja 3) vahvuuteen tunne-elämän hallinnassa. Tutkittavat olivat 3. ja 4. luokkalaisia. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteen yhteyttä kyseisiin muuttujiin. Tutkimusaineisto oli osa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki instituutin yhteistä minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventio -hanketta, johon osallistui 1344 2. - 5. -luokkalaista Keski- ja Itä-Suomen kouluista vuosina 2013 - 2015. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla. Tutkimustulokset osoittivat, että minäpystyvyydellä oli positiivinen yhteys sekä vahvuuteen ihmissuhteissa että tunne-elämässä. Sukupuolen yhteyttä tarkasteltaessa tytöt kokivat itsensä vahvemmiksi sekä ihmissuhteita että tunne-elämän hallinnan vahvuutta mitattaessa. Minäpystyvyydessä merkitseviä eroja ei havaittu. Luokka-asteella eroa oli ainoastaan minäpystyvyyttä mitattaessa, jossa 3. luokkalaiset arvioivat itsensä pystyvämmiksi kuin 4. luokkalaiset. Tulokset antavat viitteitä siitä, että pojat kokevat itsensä tunne-elämän hallinnan ja ihmissuhteiden vahvuuksien osalta heikommiksi. Tämän vuoksi olisikin tärkeä keskittyä jo alakouluikäisistä alkaen poikien käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan taitojen vahvistamiseen. Minäpystyvyyden arvioiden lasku osoittaa taas sen, että oppilaiden motivointiin, kannustamiseen ja tukemiseen tulisi panostaa entistä enemmän.
first_indexed 2023-03-22T09:56:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulliainen, Antero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-17T11:15:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-17T11:15:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1685411", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53307", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluik\u00e4isten 1) min\u00e4pystyvyyden\nyhteytt\u00e4 2) vahvuuteen ihmissuhteissa ja 3) vahvuuteen tunne-el\u00e4m\u00e4n hallinnassa.\nTutkittavat olivat 3. ja 4. luokkalaisia. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin sukupuolen\nja luokka-asteen yhteytt\u00e4 kyseisiin muuttujiin.\nTutkimusaineisto oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki instituutin yhteist\u00e4\nmin\u00e4pystyvyys ja oppimisvaikeusinterventio -hanketta, johon osallistui\n1344 2. - 5. -luokkalaista Keski- ja It\u00e4-Suomen kouluista vuosina 2013 - 2015. Tutkimus\ntoteutettiin kyselylomakkeilla.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 min\u00e4pystyvyydell\u00e4 oli positiivinen yhteys\nsek\u00e4 vahvuuteen ihmissuhteissa ett\u00e4 tunne-el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Sukupuolen yhteytt\u00e4 tarkasteltaessa\ntyt\u00f6t kokivat itsens\u00e4 vahvemmiksi sek\u00e4 ihmissuhteita ett\u00e4 tunne-el\u00e4m\u00e4n\nhallinnan vahvuutta mitattaessa. Min\u00e4pystyvyydess\u00e4 merkitsevi\u00e4 eroja ei\nhavaittu. Luokka-asteella eroa oli ainoastaan min\u00e4pystyvyytt\u00e4 mitattaessa, jossa\n3. luokkalaiset arvioivat itsens\u00e4 pystyv\u00e4mmiksi kuin 4. luokkalaiset.\nTulokset antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 pojat kokevat itsens\u00e4 tunne-el\u00e4m\u00e4n hallinnan\nja ihmissuhteiden vahvuuksien osalta heikommiksi. T\u00e4m\u00e4n vuoksi olisikin\nt\u00e4rke\u00e4 keskitty\u00e4 jo alakouluik\u00e4isist\u00e4 alkaen poikien k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja tunteiden\nhallinnan taitojen vahvistamiseen. Min\u00e4pystyvyyden arvioiden lasku osoittaa\ntaas sen, ett\u00e4 oppilaiden motivointiin, kannustamiseen ja tukemiseen tulisi\npanostaa entist\u00e4 enemm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antero Pulliainen (anpullia) on 2017-03-17 11:15:13.429059. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-17T11:15:13Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703171689.pdf: 113021 bytes, checksum: 9b498aca8a53897a52b9ea85bed632dd (MD5)\nlicense.html: 4846 bytes, checksum: 38689feef4be2119f60b3482e190817a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-17T11:15:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703171689.pdf: 113021 bytes, checksum: 9b498aca8a53897a52b9ea85bed632dd (MD5)\nlicense.html: 4846 bytes, checksum: 38689feef4be2119f60b3482e190817a (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (36 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakouluik\u00e4isten k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys min\u00e4pystyvyyteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703171689", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-17T11:15:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53307
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/46901d40-75b3-41a9-adb1-0a6c6cde58c1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703171689.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pulliainen, Antero Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 koululaiset käyttäytyminen tunteet sosioemotionaaliset taidot
title Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen
title_full Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen
title_fullStr Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen
title_full_unstemmed Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen
title_short Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen
title_sort alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen
title_txtP Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen
topic minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 koululaiset käyttäytyminen tunteet sosioemotionaaliset taidot
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koululaiset käyttäytyminen minäpystyvyys sosioemotionaaliset taidot tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53307 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703171689
work_keys_str_mv AT pulliainenantero alakouluikäistenkäyttäytymisenjatunteidenhallinnanyhteysminäpystyvyyteen