Twitter työkaluna kriisitoiminnassa

Viime vuosina Twitterin käytöstä on tullut ihmisille arkipäiväinen tapa jakaa ajatuksia ja kokemaansa. Samaan aikaan yhä monimutkaisempiin yhteiskunnan kriiseihin tarvitaan luotettavaa dataa. Hätäpuhelun teko on ollut tyypillinen kommunikointitapa viranomaisten ja kansalaisten välillä. Nyt tilannett...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huotari, Sonja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53306
_version_ 1826225801014542336
author Huotari, Sonja
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huotari, Sonja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huotari, Sonja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huotari, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Viime vuosina Twitterin käytöstä on tullut ihmisille arkipäiväinen tapa jakaa ajatuksia ja kokemaansa. Samaan aikaan yhä monimutkaisempiin yhteiskunnan kriiseihin tarvitaan luotettavaa dataa. Hätäpuhelun teko on ollut tyypillinen kommunikointitapa viranomaisten ja kansalaisten välillä. Nyt tilannetta koskevaa informaatiota on alettu jakaa kansalaisten osalta myös Twitterissä. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka Twitteriä voidaan käyttää viranomaisten tiedonlähteenä kriisitilanteiden aikaan. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus, jossa perehdytään aikaisempaan aiheesta tehtyyn tutkimukseen. Kriisitoiminta ei ole mikään uusi asia, mutta tapa saada siinä tarvittavaa tietoa on uudistumassa. Kriisinhallinnasta kerrotaan tässä tutkielmassa perustietoa, kuten sen vaiheet ja yleisesti viranomaisten käytössä olevat toimintatavat. Twitter määritellään sekä teknisestä että yhteisöllisestä näkökulmasta. Tutkielmassa tarkastellaan Twitterin perustoimintoja ja pohditaan sitä, kuinka jaettua tietoa voidaan hyödyntää viranomaisten kriisitoiminnassa. Aiemman tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Twitterissä jaettu informaatio kohtaa monesti viranomaisten tietotarpeet. Keinoina mikroblogin hyödynnykseen esitellään tilannetiedon parantaminen monitoroimalla Twitterissä syntyvää informaatiota, syntyneen vahingon arviointi Twitteriin ladattujen kuvien ja videoiden perusteella sekä uhreilta tulevien avunpyyntöjen vastaanotto. The adoption of Twitter has increased over the past few years. Meanwhile greater demands are placed on the management of crisis response than has previously been the case. There is a real need to gather situational information. Typically this information is received from emergency calls but nowadays there is also situational information available in Twitter. In this thesis we show that the necessary information can move smoothly from the Twitter users to decision makers and other first responders and crisis response management can significantly benefited from this information already during the crisis. In this literature review we explore how crisis management itself is not a new concept but the way to collect required information can be improved. The focal point is in what kind of benefits are involved with the use of this type of information. Crisis management requires a significant amount of planning and organizing actions, which is only possible to do efficiently with enough situational information with which to analyze the situations. This is where user generated content can be of great benefit. The results of this research state three significant factors where Twitter can be used effectively as a tool to monitor and collect information by emergency services or crisis managers.
first_indexed 2017-03-17T21:16:29Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Veikko, Halttunen", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huotari, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-17T08:44:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-17T08:44:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53306", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime vuosina Twitterin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 on tullut ihmisille arkip\u00e4iv\u00e4inen tapa jakaa ajatuksia ja kokemaansa. Samaan aikaan yh\u00e4 monimutkaisempiin yhteiskunnan kriiseihin tarvitaan luotettavaa dataa. H\u00e4t\u00e4puhelun teko on ollut tyypillinen kommunikointitapa viranomaisten ja kansalaisten v\u00e4lill\u00e4. Nyt tilannetta koskevaa informaatiota on alettu jakaa kansalaisten osalta my\u00f6s Twitteriss\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkastellaan sit\u00e4, kuinka Twitteri\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 viranomaisten tiedonl\u00e4hteen\u00e4 kriisitilanteiden aikaan. Tutkielma on tyypilt\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyt\u00e4\u00e4n aikaisempaan aiheesta tehtyyn tutkimukseen. Kriisitoiminta ei ole mik\u00e4\u00e4n uusi asia, mutta tapa saada siin\u00e4 tarvittavaa tietoa on uudistumassa. Kriisinhallinnasta kerrotaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa perustietoa, kuten sen vaiheet ja yleisesti viranomaisten k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat toimintatavat. Twitter m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n sek\u00e4 teknisest\u00e4 ett\u00e4 yhteis\u00f6llisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielmassa tarkastellaan Twitterin perustoimintoja ja pohditaan sit\u00e4, kuinka jaettua tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 viranomaisten kriisitoiminnassa. Aiemman tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 Twitteriss\u00e4 jaettu informaatio kohtaa monesti viranomaisten tietotarpeet. Keinoina mikroblogin hy\u00f6dynnykseen esitell\u00e4\u00e4n tilannetiedon parantaminen monitoroimalla Twitteriss\u00e4 syntyv\u00e4\u00e4 informaatiota, syntyneen vahingon arviointi Twitteriin ladattujen kuvien ja videoiden perusteella sek\u00e4 uhreilta tulevien avunpyynt\u00f6jen vastaanotto.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The adoption of Twitter has increased over the past few years. Meanwhile greater demands are placed on the management of crisis response than has previously been the case. There is a real need to gather situational information. Typically this information is received from emergency calls but nowadays there is also situational information available in Twitter. In this thesis we show that the necessary information can move smoothly from the Twitter users to decision makers and other first responders and crisis response management can significantly benefited from this information already during the crisis. In this literature review we explore how crisis management itself is not a new concept but the way to collect required information can be improved. The focal point is in what kind of benefits are involved with the use of this type of information. Crisis management requires a significant amount of planning and organizing actions, which is only possible to do efficiently with enough situational information with which to analyze the situations. This is where user generated content can be of great benefit. The results of this research state three significant factors where Twitter can be used effectively as a tool to monitor and collect information by emergency services or crisis managers.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sonja Huotari (soonhuot) on 2017-03-17 08:44:48.392893. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-17T08:44:48Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703171684.pdf: 462764 bytes, checksum: 6275f91b8b77c0783f7cc9c8c0efc0a1 (MD5)\nlicense.html: 4779 bytes, checksum: dbb09f48852903046f5b402799504c3b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-17T08:44:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703171684.pdf: 462764 bytes, checksum: 6275f91b8b77c0783f7cc9c8c0efc0a1 (MD5)\nlicense.html: 4779 bytes, checksum: dbb09f48852903046f5b402799504c3b (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mikrobloggaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriisinhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriisitoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viranomaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Twitter ty\u00f6kaluna kriisitoiminnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703171684", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-17T08:44:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53306
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huotari, Sonja Twitter työkaluna kriisitoiminnassa mikrobloggaus Twitter kriisinhallinta kriisitoiminta viranomaiset Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Twitter työkaluna kriisitoiminnassa
title_full Twitter työkaluna kriisitoiminnassa
title_fullStr Twitter työkaluna kriisitoiminnassa Twitter työkaluna kriisitoiminnassa
title_full_unstemmed Twitter työkaluna kriisitoiminnassa Twitter työkaluna kriisitoiminnassa
title_short Twitter työkaluna kriisitoiminnassa
title_sort twitter työkaluna kriisitoiminnassa
title_txtP Twitter työkaluna kriisitoiminnassa
topic mikrobloggaus Twitter kriisinhallinta kriisitoiminta viranomaiset Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Twitter kriisinhallinta kriisitoiminta mikrobloggaus viranomaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53306 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703171684
work_keys_str_mv AT huotarisonja twittertyökalunakriisitoiminnassa