Songs in Go for it!3- text- and workbooks

Tarkastelen työssäni laulujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa englannin oppikirjoissa. Opetustyössäni olen huomannut, että musiikin käytöllä on suuri potentiaali etenkin nuorempien kieltenoppijoiden opetuksessa, ja tämän havainnon perusteella kiinnostuin tutkimaan aihetta tarkemmin....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tiusanen, Titta
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53291
_version_ 1826225745039458304
author Tiusanen, Titta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tiusanen, Titta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tiusanen, Titta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tiusanen, Titta
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen työssäni laulujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa englannin oppikirjoissa. Opetustyössäni olen huomannut, että musiikin käytöllä on suuri potentiaali etenkin nuorempien kieltenoppijoiden opetuksessa, ja tämän havainnon perusteella kiinnostuin tutkimaan aihetta tarkemmin. Työn ensimmäisessä osassa selvitän musiikin ja laulun merkitystä eri teorioiden näkökulmasta. Onko musiikilla todellakin tärkeä rooli lasten kieltenoppimisessa? Millaisia perusteluja löytyy musiikin käytölle luokkahuoneessa vieraan kielen eri osa-alueiden opetuksessa? Voiko musiikilla vaikuttaa myönteisesti myös muihin osa-alueisiin kuin varsinaiseen kielenoppimiseen, esimerkiksi luokan ilmapiirin parantamiseen? Ensimmäisen osan jälkeen esittelen työssä käyttämäni tutkimusmenetelmän eli sisällönanalyysin sekä datan. Tä- män jälkeen tarkastelen Sanomapron kustantamaa, uutta opetussuunnitelmaa (OPS 2014) noudattavaa Go for it!3- sarjan teksti- ja työkirjaa (textbook, workbook). Tutkimuskohteiksi valittiin alakoulun oppikirjat johtuen paitsi tutkimusten osoittamista musiikin käytön eduista etenkin lasten kieltenopetuksessa, myös siksi, että tutkittavaa materiaalia eli lauluja löytyy enemmän alakouluihin suunnatuista oppikirjoista. Tarkoituksena oli selvittää, löytyykö mainituista oppikirjoista lauluja, kuinka paljon ja mikä vaikuttaisi olevan niiden oppimistarkoitus. Nämä jaettiin neljään kategoriaan tehtävänannon perusteella, ja jokainen tehtävätyyppikategoria käsiteltiin erikseen. Tutkimustuloksista selvisi, että laulujen määrä tutkittavassa aineistossa on melko runsas. Laulujen tarjoamaa mahdollisuutta kehittää monipuolisesti oppilaiden taitoja ja tietoja kielen eri osa-alueilla pidettiin siis tutkimustuloksieni perusteella tärkeänä ainakin niiden runsaan määrän perusteella. Laulujen systemaattisesta esiintymisestä huolimatta tutkimani tehtävät eivät olleet kovinkaan monipuolisia, vaan suuri osa laulun sisältävistä harjoituksista on tehtävänannoltaan ”kuuntele ja laula mukana”-tyyppisiä tehtäviä. Tutkimustuloksissa hämmensi myös se, että osa lauluista ei sisältänyt minkäänlaista ohjeistusta. Lopuksi esitänkin mahdollisia parannusehdotuksia laulujen sisällön ja käytön suhteen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiusanen, Titta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-16T16:34:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-16T16:34:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1685718", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53291", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen ty\u00f6ss\u00e4ni laulujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa englannin oppikirjoissa. Opetusty\u00f6ss\u00e4ni\r\nolen huomannut, ett\u00e4 musiikin k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 on suuri potentiaali etenkin nuorempien kieltenoppijoiden opetuksessa,\r\nja t\u00e4m\u00e4n havainnon perusteella kiinnostuin tutkimaan aihetta tarkemmin.\r\nTy\u00f6n ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa selvit\u00e4n musiikin ja laulun merkityst\u00e4 eri teorioiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Onko musiikilla\r\ntodellakin t\u00e4rke\u00e4 rooli lasten kieltenoppimisessa? Millaisia perusteluja l\u00f6ytyy musiikin k\u00e4yt\u00f6lle luokkahuoneessa\r\nvieraan kielen eri osa-alueiden opetuksessa? Voiko musiikilla vaikuttaa my\u00f6nteisesti my\u00f6s muihin osa-alueisiin\r\nkuin varsinaiseen kielenoppimiseen, esimerkiksi luokan ilmapiirin parantamiseen?\r\nEnsimm\u00e4isen osan j\u00e4lkeen esittelen ty\u00f6ss\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ni tutkimusmenetelm\u00e4n eli sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin sek\u00e4 datan. T\u00e4-\r\nm\u00e4n j\u00e4lkeen tarkastelen Sanomapron kustantamaa, uutta opetussuunnitelmaa (OPS 2014) noudattavaa Go for it!3-\r\nsarjan teksti- ja ty\u00f6kirjaa (textbook, workbook). Tutkimuskohteiksi valittiin alakoulun oppikirjat johtuen paitsi\r\ntutkimusten osoittamista musiikin k\u00e4yt\u00f6n eduista etenkin lasten kieltenopetuksessa, my\u00f6s siksi, ett\u00e4 tutkittavaa\r\nmateriaalia eli lauluja l\u00f6ytyy enemm\u00e4n alakouluihin suunnatuista oppikirjoista. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, l\u00f6ytyyk\u00f6\r\nmainituista oppikirjoista lauluja, kuinka paljon ja mik\u00e4 vaikuttaisi olevan niiden oppimistarkoitus. N\u00e4m\u00e4 jaettiin\r\nnelj\u00e4\u00e4n kategoriaan teht\u00e4v\u00e4nannon perusteella, ja jokainen teht\u00e4v\u00e4tyyppikategoria k\u00e4siteltiin erikseen.\r\nTutkimustuloksista selvisi, ett\u00e4 laulujen m\u00e4\u00e4r\u00e4 tutkittavassa aineistossa on melko runsas. Laulujen tarjoamaa mahdollisuutta\r\nkehitt\u00e4\u00e4 monipuolisesti oppilaiden taitoja ja tietoja kielen eri osa-alueilla pidettiin siis tutkimustuloksieni\r\nperusteella t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ainakin niiden runsaan m\u00e4\u00e4r\u00e4n perusteella. Laulujen systemaattisesta esiintymisest\u00e4 huolimatta\r\ntutkimani teht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t olleet kovinkaan monipuolisia, vaan suuri osa laulun sis\u00e4lt\u00e4vist\u00e4 harjoituksista on\r\nteht\u00e4v\u00e4nannoltaan \u201dkuuntele ja laula mukana\u201d-tyyppisi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Tutkimustuloksissa h\u00e4mmensi my\u00f6s se, ett\u00e4 osa\r\nlauluista ei sis\u00e4lt\u00e4nyt mink\u00e4\u00e4nlaista ohjeistusta. Lopuksi esit\u00e4nkin mahdollisia parannusehdotuksia laulujen sis\u00e4ll\u00f6n\r\nja k\u00e4yt\u00f6n suhteen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Titta Tiusanen (timatius) on 2017-03-16 16:34:35.383468. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-16T16:34:35Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703161681.pdf: 609774 bytes, checksum: fda5f80abcd4ce5682f68e724654c69f (MD5)\nlicense.html: 4799 bytes, checksum: c895bc6ad22e04c44ac0b5bd003b74c1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-16T16:34:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703161681.pdf: 609774 bytes, checksum: fda5f80abcd4ce5682f68e724654c69f (MD5)\nlicense.html: 4799 bytes, checksum: c895bc6ad22e04c44ac0b5bd003b74c1 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (47 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Songs in Go for it!3- text- and workbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703161681", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-16T16:34:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53291
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4b2bb9c2-843a-4a98-9b1f-b59dcb755610\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703161681.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiusanen, Titta Songs in Go for it!3- text- and workbooks Englannin kieli English 301 laulut musiikki kielet opetus oppiminen oppikirjat kielen oppiminen
title Songs in Go for it!3- text- and workbooks
title_full Songs in Go for it!3- text- and workbooks
title_fullStr Songs in Go for it!3- text- and workbooks Songs in Go for it!3- text- and workbooks
title_full_unstemmed Songs in Go for it!3- text- and workbooks Songs in Go for it!3- text- and workbooks
title_short Songs in Go for it!3- text- and workbooks
title_sort songs in go for it 3 text and workbooks
title_txtP Songs in Go for it!3- text- and workbooks
topic Englannin kieli English 301 laulut musiikki kielet opetus oppiminen oppikirjat kielen oppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English kielen oppiminen kielet laulut musiikki opetus oppikirjat oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53291 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703161681
work_keys_str_mv AT tiusanentitta songsingoforit3textandworkbooks