Valtiovarainministeriön viranhaltijoiden vallankäyttö hallitusohjelmaperusteisessa kehysohjauksessa

Tutkimuksessa tarkastellaan valtiovarainministeriön keskeisten viranhaltijoiden vallankäyttöä valtiontalouden kehysprosesseissa. Tarkasteluajanjakson muodostavat vuoden 2003–2015. Kehykset nähdään yhtenä ydinvaltion oleellisimmista vallankäyttöprosesseista. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan kysym...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lintilä, Janne
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53269
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkastellaan valtiovarainministeriön keskeisten viranhaltijoiden vallankäyttöä valtiontalouden kehysprosesseissa. Tarkasteluajanjakson muodostavat vuoden 2003–2015. Kehykset nähdään yhtenä ydinvaltion oleellisimmista vallankäyttöprosesseista. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan kysymykseen, miten valtiovarainministeriön työntekijöiden vallankäyttö rakentuu. Tutkimuksen aineisto muodostetaan haastattelemalla suomalaisen kehys- ja budjettieliitin jäseniä politiikasta, ministeriöistä, sekä valtiontalouden tarkastusvirastosta. Teoreettisena lähestymistapana toimii grounded theory, joka antaa tekijälleen suhteellisen vapaat kädet luoda aineistosta paitsi tuloksia, myös uutta teoriaa. Keskeisimmäksi kategorioista nousi taloustotuuden muodostaja rooli. Rooli kuvaa prosessia, jossa valtiovarainministeriön työntekijöillä keskeisesti vaikuttavat lopullisiin päätöksiin. Totuus tarkoittaa käytännön tilanteissa yleisesti hyväksyttyjä raameja ja ennustelukuja. Konstruktiivisesti katsottuna roolia on myös kehysten rakenteissa, esimerkiksi kehysten kehittämisprosessissa. Rooli liikkui käsitteellisesti haastavien, mutta käytännössä valtapitoisten totuuden, tiedon, ja informaation käsitteiden alueella. Vallan kohteina olivat ennemmin vaalipoliitikot, ei niinkään kehyspääluokkien edustajat eli ministeriöt. Teoriaan onnistuttiin tekemään vertailtavasta aineistosta tarkennuksia, mutta sen ydin kesti niin vertailevan aineiston kuin itsenäisen todentamisen.