Lukion opetussuunnitelman perusteiden uudistus musiikinopetuksessa

Tutkin kanditutkielmassani lukion opetussuunnitelman perusteiden päivityksessä perusteisiin tehtyjä muutoksia. Selvitän mitä asioita painotetaan vuoden 2003, ja mitä vuoden 2015 perusteissa. Opetussuunnitelman perusteiden päivittäminen on välttämätöntä opetusken kehittämisen ja opetuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bondfolk, Aleksi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53261
Description
Summary:Tutkin kanditutkielmassani lukion opetussuunnitelman perusteiden päivityksessä perusteisiin tehtyjä muutoksia. Selvitän mitä asioita painotetaan vuoden 2003, ja mitä vuoden 2015 perusteissa. Opetussuunnitelman perusteiden päivittäminen on välttämätöntä opetusken kehittämisen ja opetuksen hyvän tason säilyttämisen kannalta. Myös koulun toimintakulttuuriin liittyviä asioita tulee tarkastella säännöllisin väliajoin. Tein tutkimustani lähinnä vertailemalla kaksia eri lukion opetussuunnitelman perusteita. Kävin myös haastattelemaasa Jyväskylässä kahta Shildtin lukiossa työskentelevää henkilöä, lukion rehtoria Ari Pokkaa sekä musiikinopettajaa Jukka Parviaista. Tutkimuksen jälkeen voi todeta, että kyse todellakin on vain opetussuunnitelman päivittämisestä, ei niinkään uuden opetussuunnitelman luomisesta. Muutokset ovat suurimmilta osin hyvin pieniä. Joihinkin asioihin, kuten opiskelijahuollon toteuttmisen ohjeistuksiin ja erilaisiin opetussuunnitelman yhteyteen kuuluviin liitteisiin on kuitenkin tullut suuriakin muutoksia. Kaiken kaikkiaan uusissa opetussuunnitelman perusteissa asiat on kerrottu tarkemmin ja näin ollen koulujen autonomiaa oman opetussuunnitelman laatimisen suhteen on hieman vähennetty.