Vuorovaikutus johtamisen perustana käsityksiä dialogisesta johtamisesta

Viestintä ja johtaminen ovat keskeisiä ilmiöitä työelämässä, ja niiden on myös todettu olevan keinoja työelämän parantamiseen. Autoritäärinen johtamismalli soveltuu huonosti asiantuntijaorganisaatioon, jonka työntekijät odottavat johtamiselta enemmän kuin suljettujen ovien takana tehtyjä päätöksi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kyöstilä, Eeva-Liina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kauppakorkeakoulu, Faculty of Humanities and Social Sciences, School of Business and Economics, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53236
Kuvaus
Yhteenveto:Viestintä ja johtaminen ovat keskeisiä ilmiöitä työelämässä, ja niiden on myös todettu olevan keinoja työelämän parantamiseen. Autoritäärinen johtamismalli soveltuu huonosti asiantuntijaorganisaatioon, jonka työntekijät odottavat johtamiselta enemmän kuin suljettujen ovien takana tehtyjä päätöksiä ja yksipuolisia käskyjä. Dialoginen johtaminen on yksi monista johtamismalleista, jotka pyrkivät vastaamaan johtamiselle nykypäivänä asetettuihin haasteisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä dialogisen johtamisen ilmiöstä selvittämällä, millaisia käsityksiä tutkimuksen kohdeorganisaation henkilöillä on esimiehen ja alaisen välisestä viestinnästä sekä johtamisesta, sekä kuinka nämä käsitykset suhteutuvat kirjallisuudessa kuvattuun dialogiseen johtamiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena fenomenografisena tutkimuksena, jossa oli myös tapaustutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kymmentä henkilöä. Haastatteluaineisto analysointiin tietokoneavusteisesti fenomenografisesta näkökulmasta. Tutkimuksen päätuloksena syntyi kaksi tulosavaruutta, joista ensimmäinen kuvaa haastateltavien käsitysten kirjoa esimiehen ja alaisen välisestä viestinnästä ja toinen käsitysten kirjoa johtamisesta. Tulosavaruuksien kuvauskategoriat asettuivat horisontaalisesti ja hierarkkisesti. Tutkimuksen keskeisimpien tulosten perusteella useat käsitykset sekä hyvästä esimiehen ja alaisen välisestä viestinnästä että hyvästä johtamisesta vastaavat kirjallisuudessa kuvattua dialogiin perustuvaa dialogista johtamista. Kirjallisuudessa määritellyn dialogisen johtamisen kanssa ristiriitaiset käsitykset voivat tarjota tämän tapauksen ylittävää tietoa siitä, mitkä ovat esimiehen ja alaisen välisen viestinnän ja johtamisen yleiset pullonkaulat organisaatioissa.