Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa

Tiivistelmä Patrikainen, Markus. 2017. Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 63 sivua. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää uimaopett...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Patrikainen, Markus
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53229
_version_ 1826225719168991232
author Patrikainen, Markus
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Patrikainen, Markus Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Patrikainen, Markus Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Patrikainen, Markus
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä Patrikainen, Markus. 2017. Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 63 sivua. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksistä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa. Tutkimustehtävä jakautuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä tarkastellaan millaisia merkityksiä opettajat antavat leikille alkeisuimataidon oppimisessa ja toisessa sitä, millaisena luokanopettajat ja uimaopettajat näkevät vapaan leikin osuuden uimaopetuksessa. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimi leikkiin ja koululaisten uimaopetukseen liittyvä kirjallisuus. Leikki voidaan tutkimuskirjallisuuden valossa nähdä yhtä lailla vain tarkoituksettomana ajankuluna kuin kulttuurin perustana. Leikki on sellaista, mikä lasta kiinnostaa, kannustaa keksimään, tutkimaan ja kokeilemaan uusia asioita. Leikki on kokeilevaa toimintaa, jonka avulla lapsi löytää nautintoa, kun annamme hänen vapaasti juosta itseä kiinnostavien asioiden ja lelujen äärelle. Tutkimus on luonteeltaan fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Leikin koettiin alkeisuimataidon oppimisen osalta tuovan tekemiseen rentoutta ja vapautta. Leikin myös koettiin motivoivan oppimaan uusia asioita, rohkaisevan oppilaita uuden kokeilemiseen sekä kannustavan kekseliäisyyteen ja mielikuvituksellisuuteen veden äärellä. Vapaan leikin osuus uimaopetuksessa näyttäytyi opettajille havainnoimisen mahdollisuutena sekä arvioinnin osalta taitotason määrittelemisen välineenä ja tätä kautta opetuksen eriyttämistä helpottavana. Vapaata leikkiä pidettiin myös merkityksellisenä vähemmän uimassa käyville oppilaille. Asiasanat: Leikki, alkeisuimataito, tapaustutkimus, leikkikulttuuri, uinninopetus
first_indexed 2023-03-22T09:57:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Patrikainen, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-09T17:11:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-09T17:11:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1675399", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53229", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4\r\nPatrikainen, Markus. 2017. Uimaopettajien ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 leikist\u00e4 ja sen merkityksest\u00e4 alkeisuimataidon oppimisessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 63 sivua.\r\nTutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 uimaopettajien ja luokanopettajien k\u00e4sityksist\u00e4 leikist\u00e4 ja sen merkityksest\u00e4 alkeisuimataidon oppimisessa. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4 jakautuu kahteen osaan, joista ensimm\u00e4isess\u00e4 tarkastellaan millaisia merkityksi\u00e4 opettajat antavat leikille alkeisuimataidon oppimisessa ja toisessa sit\u00e4, millaisena luokanopettajat ja uimaopettajat n\u00e4kev\u00e4t vapaan leikin osuuden uimaopetuksessa. \r\nTutkimukseni teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimi leikkiin ja koululaisten uimaopetukseen liittyv\u00e4 kirjallisuus. Leikki voidaan tutkimuskirjallisuuden valossa n\u00e4hd\u00e4 yht\u00e4 lailla vain tarkoituksettomana ajankuluna kuin kulttuurin perustana. Leikki on sellaista, mik\u00e4 lasta kiinnostaa, kannustaa keksim\u00e4\u00e4n, tutkimaan ja kokeilemaan uusia asioita. Leikki on kokeilevaa toimintaa, jonka avulla lapsi l\u00f6yt\u00e4\u00e4 nautintoa, kun annamme h\u00e4nen vapaasti juosta itse\u00e4 kiinnostavien asioiden ja lelujen \u00e4\u00e4relle.\r\n Tutkimus on luonteeltaan fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Leikin koettiin alkeisuimataidon oppimisen osalta tuovan tekemiseen rentoutta ja vapautta. Leikin my\u00f6s koettiin motivoivan oppimaan uusia asioita, rohkaisevan oppilaita uuden kokeilemiseen sek\u00e4 kannustavan kekseli\u00e4isyyteen ja mielikuvituksellisuuteen veden \u00e4\u00e4rell\u00e4.\r\nVapaan leikin osuus uimaopetuksessa n\u00e4ytt\u00e4ytyi opettajille havainnoimisen mahdollisuutena sek\u00e4 arvioinnin osalta taitotason m\u00e4\u00e4rittelemisen v\u00e4lineen\u00e4 ja t\u00e4t\u00e4 kautta opetuksen eriytt\u00e4mist\u00e4 helpottavana. Vapaata leikki\u00e4 pidettiin my\u00f6s merkityksellisen\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n uimassa k\u00e4yville oppilaille.\r\n\r\nAsiasanat: Leikki, alkeisuimataito, tapaustutkimus, leikkikulttuuri, uinninopetus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Markus Patrikainen (maarpatr) on 2017-03-09 17:11:41.162866. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-09T17:11:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201703091618.pdf: 400072 bytes, checksum: 42fd659e483147f6e32f3240749ae5f5 (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: b20efb9721106c92ecdd129696845a4a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-09T17:11:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201703091618.pdf: 400072 bytes, checksum: 42fd659e483147f6e32f3240749ae5f5 (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: b20efb9721106c92ecdd129696845a4a (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (65 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkeisuimataito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapaustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikkikulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uinninopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uimaopettajien ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 leikist\u00e4 ja sen merkityksest\u00e4 alkeisuimataidon oppimisessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703091618", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-09T17:11:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uimaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uimataito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uimaopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53229
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e29106da-0cf8-4654-815c-cd3109ed48e2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703091618.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Patrikainen, Markus Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa Leikki alkeisuimataito tapaustutkimus leikkikulttuuri uinninopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 leikki uimaopetus uimataito koululaiset uimaopettajat
title Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa
title_full Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa
title_fullStr Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa
title_full_unstemmed Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa
title_short Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa
title_sort uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa
title_txtP Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa
topic Leikki alkeisuimataito tapaustutkimus leikkikulttuuri uinninopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 leikki uimaopetus uimataito koululaiset uimaopettajat
topic_facet 103 Leikki Luokanopettajakoulutus Tapaustutkimus Teacher Education alkeisuimataito koululaiset leikki leikkikulttuuri tapaustutkimus uimaopettajat uimaopetus uimataito uinninopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53229 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703091618
work_keys_str_mv AT patrikainenmarkus uimaopettajienjaluokanopettajienkäsityksiäleikistäjasenmerkityksestäalkeisuima