"Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana

TIIVISTELMÄ Törmänen, Niina. 2016. ”Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!” -Peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos, 71 sivua. Tämä tutkimus selvittää esiopetusikäisten maahanmuuttajalast...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Törmänen, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53221
_version_ 1826225721287114752
author Törmänen, Niina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Törmänen, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Törmänen, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Törmänen, Niina
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Törmänen, Niina. 2016. ”Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!” -Peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos, 71 sivua. Tämä tutkimus selvittää esiopetusikäisten maahanmuuttajalasten kotoutumista tukevia ja sitä hidastavia tekijöitä suomalaisessa varhaiskasvatus- ja kouluinstituutiossa maahanmuuttajien peruskouluun valmistavalla luokalla. Tutkimuksessa tuodaan näkyväksi myös, miten maahanmuuttajalasten arki kouluympäristössä rakentuu. Tutkimuskohteena on vähän aikaa sitten Suomeen tulleet peruskouluun valmistavaa luokkaa käyvät 6-16-vuotiaat lapset, erityisesti 5 esiopetusikäistä pienryhmäläistä, eteläisen Suomen pienessä kyläkoulussa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineisto on kerätty etnografisella metodilla, osallistuvan kenttähavainnoinnin, piirustusten, valokuvien ja videoiden avulla. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä teoriaohjautuvasti. Peruskouluun valmistavalla luokalla kotoutumista tukeviksi asioiksi nousivat esille lasten tarpeiden kokonaisvaltainen huomioiminen, ja vähäisissä määrin kielen oppiminen, pysyvyyden tuoma turvallisuus, lapsen oman kulttuurin huomioiminen ja yhteistyö vanhempien kanssa. Kotoutumista hidastaviksi asioiksi esiin nousivat toiminnan alun vähäinen suunnittelu, aika- ja työvoimaresurssien puute ja koulun kaukainen sijainti vastaanottokeskuksesta. Tutkimus vahvisti aiempien tutkimusten tulokset opettajan kompetenssin sekä opettajan roolin tärkeydestä maahanmuuttajalapsen kotoutumisprosessissa. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista voidaan sanoa, että esiopetusikäisten valmistavan opetuksen suunnitteluun, rakenteeseen ja riittävään resursointiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota ja lisäksi on tärkeää ymmärtää varhaisten kotouttamistoimien merkitys esiopetusikäisille maahanmuuttajalapsille.
first_indexed 2023-03-22T10:00:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorisalo, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00f6rm\u00e4nen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-08T15:51:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-08T15:51:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1675244", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53221", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nT\u00f6rm\u00e4nen, Niina. 2016. \u201dSuomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!\u201d -Peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteen laitos, 71 sivua.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitt\u00e4\u00e4 esiopetusik\u00e4isten maahanmuuttajalasten kotoutumista tukevia ja sit\u00e4 hidastavia tekij\u00f6it\u00e4 suomalaisessa varhaiskasvatus- ja kouluinstituutiossa maahanmuuttajien peruskouluun valmistavalla luokalla. Tutkimuksessa tuodaan n\u00e4kyv\u00e4ksi my\u00f6s, miten maahanmuuttajalasten arki kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 rakentuu. Tutkimuskohteena on v\u00e4h\u00e4n aikaa sitten Suomeen tulleet peruskouluun valmistavaa luokkaa k\u00e4yv\u00e4t 6-16-vuotiaat lapset, erityisesti 5 esiopetusik\u00e4ist\u00e4 pienryhm\u00e4l\u00e4ist\u00e4, etel\u00e4isen Suomen pieness\u00e4 kyl\u00e4koulussa.\r\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa aineisto on ker\u00e4tty etnografisella metodilla, osallistuvan kentt\u00e4havainnoinnin, piirustusten, valokuvien ja videoiden avulla. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6n analyysill\u00e4 teoriaohjautuvasti.\r\nPeruskouluun valmistavalla luokalla kotoutumista tukeviksi asioiksi nousivat esille lasten tarpeiden kokonaisvaltainen huomioiminen, ja v\u00e4h\u00e4isiss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kielen oppiminen, pysyvyyden tuoma turvallisuus, lapsen oman kulttuurin huomioiminen ja yhteisty\u00f6 vanhempien kanssa. Kotoutumista hidastaviksi asioiksi esiin nousivat toiminnan alun v\u00e4h\u00e4inen suunnittelu, aika- ja ty\u00f6voimaresurssien puute ja koulun kaukainen sijainti vastaanottokeskuksesta. Tutkimus vahvisti aiempien tutkimusten tulokset opettajan kompetenssin sek\u00e4 opettajan roolin t\u00e4rkeydest\u00e4 maahanmuuttajalapsen kotoutumisprosessissa. \r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 tutkimustuloksista voidaan sanoa, ett\u00e4 esiopetusik\u00e4isten valmistavan opetuksen suunnitteluun, rakenteeseen ja riitt\u00e4v\u00e4\u00e4n resursointiin on kiinnitett\u00e4v\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota ja lis\u00e4ksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 varhaisten kotouttamistoimien merkitys esiopetusik\u00e4isille maahanmuuttajalapsille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niina T\u00f6rm\u00e4nen (nimatorm) on 2017-03-08 15:51:45.763767. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-08T15:51:46Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201703081603.pdf: 856928 bytes, checksum: a45b033588d0ccda8dff2a5004ad6c64 (MD5)\r\nlicense.html: 4879 bytes, checksum: b7b66c264e93cb015dbb3bdebda749a5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-08T15:51:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201703081603.pdf: 856928 bytes, checksum: a45b033588d0ccda8dff2a5004ad6c64 (MD5)\r\nlicense.html: 4879 bytes, checksum: b7b66c264e93cb015dbb3bdebda749a5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskouluun valmistava opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tila ja paikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!\" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703081603", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-08T15:51:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuutto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmistava opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tila", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53221
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c973a3fd-841f-480c-887f-68c2020fe388\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703081603.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Törmänen, Niina "Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana kotoutuminen peruskouluun valmistava opetus tila ja paikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 maahanmuutto lapset valmistava opetus tila koulu
title "Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana
title_alt Peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana
title_full "Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana
title_fullStr "Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana "Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana
title_full_unstemmed "Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana "Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana
title_short "Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!"
title_sort suomi ja syyria alkavat samalla kirjaimella peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana
title_sub peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana
title_txtP "Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana
topic kotoutuminen peruskouluun valmistava opetus tila ja paikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 maahanmuutto lapset valmistava opetus tila koulu
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kotoutuminen koulu lapset maahanmuutto peruskouluun valmistava opetus tila tila ja paikka valmistava opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53221 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703081603
work_keys_str_mv AT törmänenniina suomijasyyriaalkavatsamallakirjaimellaperuskouluunvalmistavaluokkakotoutumisentila