Summary: | Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia saamelaistaiteilija-aktivistien muodostaman Suohpanterror-kollektiivin poliittisesti kantaaottavaa, taidetta hyödyntävää toimintaa, artivismia. Suohpanterror määrittelee toimintansa artivismiksi, taiteen ja aktivismin yhdistelmäksi. Tässä tutkielmassa artivismia tarkastellaan paloslaiseen politiikkakäsitykseen nojaten 'kaiken poliittisuuden' yhtenä ilmentymänäja Suohpanterror-ryhmää käsitellään poikkeuksena suomalaisen kollektiivisen tutkimuksen perinteeseen. Tutkielma pyrkii paloslaisen politiikkakäsityksen ja visuaalisen politiikantutkimuksen logiikan mukaisesti lukemaan esiin 'poliittisen' Suohpanterrorin toiminnasta, artivismista.
Tutkimuskohteeseen perehdytään Suohpanterror-kollektiivin tietoisesti valitsemaa pääasiallista toimintamuotoa ja viestinnän kanavaa, digitaalijulistetaidetta, analysoimalla. Aineistona on neljätoistaSuohpanterrorininternet-sivujen teosgalleriasta sekä Facebook-sivultavalikoitua digitaalijulisteteosta. Tutkimuksen aineistoa käsitellään kuva-analyysin keinoin, hyödyntäen kuvallisen semiotiikan menetelmää. Jokaisesta teoksesta luetaan esiin 'poliittinen' tutkimalla niiden kuvallisia merkkejä erillisinä sekä osana kuvan muodostamaa kokonaisuutta.
Tutkielman tuloksista käy ilmi, että Suohpanterror lainaa tunnettuja mainosmaailman, taidehistorian, katutaiteen ja propagandan kuvastoja ja yhdistelee niitä tunnistettaviin saamelaiselementteihin. Teoksissaan Suohpanterror antaa uusia merkityksiä tunnetuille populaarikulttuurin ikoneille ja symboleille niitä saamelaistamalla. Samalla kollektiivi modernisoi ja haastaa perinteiset tavat esittää saamelaiset suomalaisessa populaarikulttuurissa ja uudelleenmäärittelee saamelaista kulttuurista ilmaisua. Lisäksi Suohpanterror ottaa useissa teoksissaan selkeästi kantaa saamelaisille tärkeisiin aiheisiin, kuten kaivostoimintaan tai kulttuuriseen omimiseen.
|