Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta

Tämän kandidaatintutkielman keskeisenä sisältönä ovat mobiililaitteet sekä niiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Tutkielmassa siis selvitetään yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, joiden avulla mobiililaitteilla saadaan luotua arvoa ja jotka vaikuttavat niiden ostopäätö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Flink, Lauri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53165
_version_ 1826225812198653952
author Flink, Lauri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Flink, Lauri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Flink, Lauri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Flink, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman keskeisenä sisältönä ovat mobiililaitteet sekä niiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Tutkielmassa siis selvitetään yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, joiden avulla mobiililaitteilla saadaan luotua arvoa ja jotka vaikuttavat niiden ostopäätökseen. Aihe on merkittävä etenkin ajankohtaisuutensa takia – informaatioteknologia sekä samalla myös mobiiliala ja mobiililaitteet kehittyvät nimittäin jatkuvasti. Mobiilialasta on tullut tämän kehityksen kautta erittäin kilpailtu ala, ja mobiililaitteiden valmistajia sekä etenkin itse mobiililaitteita on markkinoilla valtavasti. Mobiililaiteilla on siis oltava tiettyjä vahvuuksia, joilla ne erottuvat monien kilpailevien laitteiden joukosta positiivisessa mielessä. Näistä seikoista johtuen on oleellista tutkia yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, jotka yhdistyvät menestyneissä mobiililaitteissa, joiden avulla valmistajat saavat luotua arvoa näillä laitteilla ja jotka ovat ostopäätöksen taustalla. Tässä tutkimuksessa mobiililaitteista tarkastellaan pääasiassa älypuhelimia ja muita matkapuhelimia. Aihe rajataan koskemaan valmistajan näkökulmasta pelkästään yksittäisiä kuluttajia eli B2C (Business-to-Consumer). Esimerkiksi yritysten väliset liiketoimet eli B2B-näkökulma (Business-to-Business) rajataan aiheen ulkopuolelle. Tutkimuskysymys on seuraava: mitkä ovat mobiililaitteen arvonluontiin ja ostopäätökseen merkittävimmin vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta? Tarkastelu toteutetaan tekemällä aihepiiriin pohjautuva kirjallisuuskatsaus, jossa havainnot kootaan aiemmin suoritettujen tutkimuksien tuloksista. Löydetyt tulokset voivat puolestaan toimia perustana uusille tutkimustuloksille. Omaa empiiristä tutkimusta ei näin ollen sisälly tutkimukseen. Tutkimuksessa erottuikin tiettyjä ominaisuuksia ja muita tekijöitä mobiililaitteen arvonluonnin ja ostopäätöksen taustalla. Tulokset voivat tarjota arvokasta tietoa etenkin mobiililaitevalmistajille esimerkiksi kilpailuedun tavoitteluun. This Bachelor’s Thesis concerns about mobile devices and the factors influencing their value creation and purchase decision. The purpose of this thesis is to clarify the most general features and other factors influencing value creation and the purchase decision of mobile devices. The topic is significant especially because it is so current – information technology and simultaneously also mobile industry and mobile devices are developing continually. Mobile industry has become largely competed industry by this development, and there are lots of mobile device manufacturers and especially mobile devices in the market. Therefore, mobile devices need to have specific strengths so that they can stand out from many competing devices in a positive way. These are the reasons why it is relevant to research the most general features and other factors that are combined in succeeded mobile devices, with which manufacturers can create value with these devices and which are reasons for purchase decision. In this research a mobile device is defined as a smart phone or other mobile phone. The topic is approached from the manufacturer’s point of view considering only individual consumers so the approach is as Business-to-Consumer. Therefore, Business-to-Business approach is outside of the topic. The research question is: which are the main factors influencing the value creation and the purchase decision of mobile devices from the manufacturer’s point of view? The research is executed as a literature review from literature concerning this area in which the findings are combined from the results of previous researches. Detected results can be the base for new research results. Thus, the study does not have own empirical research. Certain characteristics and other factors stood out as reasons influencing value creation and purchase decision of mobile devices. The results can offer valuable information especially for mobile device manufacturers for example for seeking competitive advantage.
first_indexed 2024-09-11T08:50:24Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eetu, Luoma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Flink, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-01T21:21:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-01T21:21:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53165", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman keskeisen\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6n\u00e4 ovat mobiililaitteet sek\u00e4 niiden arvonluontiin ja ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen vaikuttavat tekij\u00e4t. Tutkielmassa siis selvitet\u00e4\u00e4n yleisimpi\u00e4 ominaisuuksia ja muita tekij\u00f6it\u00e4, joiden avulla mobiililaitteilla saadaan luotua arvoa ja jotka vaikuttavat niiden ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Aihe on merkitt\u00e4v\u00e4 etenkin ajankohtaisuutensa takia \u2013 informaatioteknologia sek\u00e4 samalla my\u00f6s mobiiliala ja mobiililaitteet kehittyv\u00e4t nimitt\u00e4in jatkuvasti. Mobiilialasta on tullut t\u00e4m\u00e4n kehityksen kautta eritt\u00e4in kilpailtu ala, ja mobiililaitteiden valmistajia sek\u00e4 etenkin itse mobiililaitteita on markkinoilla valtavasti. Mobiililaiteilla on siis oltava tiettyj\u00e4 vahvuuksia, joilla ne erottuvat monien kilpailevien laitteiden joukosta positiivisessa mieless\u00e4. N\u00e4ist\u00e4 seikoista johtuen on oleellista tutkia yleisimpi\u00e4 ominaisuuksia ja muita tekij\u00f6it\u00e4, jotka yhdistyv\u00e4t menestyneiss\u00e4 mobiililaitteissa, joiden avulla valmistajat saavat luotua arvoa n\u00e4ill\u00e4 laitteilla ja jotka ovat ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen taustalla. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa mobiililaitteista tarkastellaan p\u00e4\u00e4asiassa \u00e4lypuhelimia ja muita matkapuhelimia. Aihe rajataan koskemaan valmistajan n\u00e4k\u00f6kulmasta pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n yksitt\u00e4isi\u00e4 kuluttajia eli B2C (Business-to-Consumer). Esimerkiksi yritysten v\u00e4liset liiketoimet eli B2B-n\u00e4k\u00f6kulma (Business-to-Business) rajataan aiheen ulkopuolelle. Tutkimuskysymys on seuraava: mitk\u00e4 ovat mobiililaitteen arvonluontiin ja ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen merkitt\u00e4vimmin vaikuttavat tekij\u00e4t valmistajan n\u00e4k\u00f6kulmasta? Tarkastelu toteutetaan tekem\u00e4ll\u00e4 aihepiiriin pohjautuva kirjallisuuskatsaus, jossa havainnot kootaan aiemmin suoritettujen tutkimuksien tuloksista. L\u00f6ydetyt tulokset voivat puolestaan toimia perustana uusille tutkimustuloksille. Omaa empiirist\u00e4 tutkimusta ei n\u00e4in ollen sis\u00e4lly tutkimukseen. Tutkimuksessa erottuikin tiettyj\u00e4 ominaisuuksia ja muita tekij\u00f6it\u00e4 mobiililaitteen arvonluonnin ja ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen taustalla. Tulokset voivat tarjota arvokasta tietoa etenkin mobiililaitevalmistajille esimerkiksi kilpailuedun tavoitteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This Bachelor\u2019s Thesis concerns about mobile devices and the factors influencing their value creation and purchase decision. The purpose of this thesis is to clarify the most general features and other factors influencing value creation and the purchase decision of mobile devices. The topic is significant especially because it is so current \u2013 information technology and simultaneously also mobile industry and mobile devices are developing continually. Mobile industry has become largely competed industry by this development, and there are lots of mobile device manufacturers and especially mobile devices in the market. Therefore, mobile devices need to have specific strengths so that they can stand out from many competing devices in a positive way. These are the reasons why it is relevant to research the most general features and other factors that are combined in succeeded mobile devices, with which manufacturers can create value with these devices and which are reasons for purchase decision. In this research a mobile device is defined as a smart phone or other mobile phone. The topic is approached from the manufacturer\u2019s point of view considering only individual consumers so the approach is as Business-to-Consumer. Therefore, Business-to-Business approach is outside of the topic. The research question is: which are the main factors influencing the value creation and the purchase decision of mobile devices from the manufacturer\u2019s point of view? The research is executed as a literature review from literature concerning this area in which the findings are combined from the results of previous researches. Detected results can be the base for new research results. Thus, the study does not have own empirical research. Certain characteristics and other factors stood out as reasons influencing value creation and purchase decision of mobile devices. The results can offer valuable information especially for mobile device manufacturers for example for seeking competitive advantage.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lauri Flink (laeeflin) on 2017-03-01 21:21:54.591589. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-01T21:21:55Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703011557.pdf: 591100 bytes, checksum: d2552758cc1eee6628ca043bba5acf6c (MD5)\nlicense.html: 1140 bytes, checksum: affa786efff838494fe4361dbce680b1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-01T21:21:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703011557.pdf: 591100 bytes, checksum: d2552758cc1eee6628ca043bba5acf6c (MD5)\nlicense.html: 1140 bytes, checksum: affa786efff838494fe4361dbce680b1 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6s", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilius", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiililaite", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen vaikuttavat tekij\u00e4t valmistajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703011557", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-01T21:21:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53165
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Flink, Lauri Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta arvonluonti ostopäätös mobiilius mobiililaite Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta
title_full Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta
title_fullStr Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta
title_short Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta
title_sort mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta
title_txtP Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta
topic arvonluonti ostopäätös mobiilius mobiililaite Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede arvonluonti mobiililaite mobiilius ostopäätös
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53165 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703011557
work_keys_str_mv AT flinklauri mobiililaitteidenarvonluontiinjaostopäätökseenvaikuttavattekijätvalmistajannäkökulmas