Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit

TIIVISTELMÄ Saviluoto, Anne-Mari Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2017, 48s. Yläkoulussa monet oppilaat saavat ensimmäisen omakohtaisen kosketuksen työelämään koulun mahdollisen lähi-Tet:n ka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saviluoto, Anne-Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53155
_version_ 1826225683417792513
author Saviluoto, Anne-Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saviluoto, Anne-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saviluoto, Anne-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saviluoto, Anne-Mari
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Saviluoto, Anne-Mari Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2017, 48s. Yläkoulussa monet oppilaat saavat ensimmäisen omakohtaisen kosketuksen työelämään koulun mahdollisen lähi-Tet:n kautta tai viikosta muutamaan viikkoon kestävän Tet:n tai työssäoppijakson kautta, joita on JOPO-luokilla. Toki työelämää he pääsevät seuraamaan sivuista vanhempien tai muiden lähellä olevien aikuisten siihen osallistuessa. Työelämästä puhutaan koulussa myös oppitunneilla, pääasiassa oppilaanohjauksen tunneilla. Oppilaanohjauksen kirjoissa työelämä kulkee läpi kirjan, mutta enemmän sitä on kirjojen perusteella tarkoitettu käsiteltävän 8. vuosiluokalla. Oppilaanohjauksen oppikirjat ovat luomassa ja rakentamassa oppilaiden mielikuvia työelämästä, mikäli kirja on oppitunneilla käytössä. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää millainen kuva työelämästä syntyy oppilaanohjauksen oppikirjojen välityksellä. Aineistoksi valikoitui viime vuosina julkaistuja oppilaanohjauksen oppikirjoja kolme: Futurix, Opastin ja Valmentaja. Tutkimuksen lähtökohta on konstruktionistinen ja tutkimuskysymysteni arvoituksen ratkaisemiseksi valitsin diskurssianalyysin. Olin kiinnostunut siitä, millaisia diskursseja työelämästä kirjoissa rakennetaan ja tuotetaan. Lisäksi minua kiinnosti millaisia funktioita nämä diskurssit mahdollistivat sekä millaiseen asemaan oppilaanohjauksen kirjat oppilaita työelämäosioissa asemoivat. Tulkintani perusteella nimesin kolme vahvinta diskurssia oppilaanohjauksen työelämää käsittelevistä osioista seuraavasti: dynaamisuus-, hyvä työntekijä- sekä sääntödiskurssi. Näiden seurauksena työelämä näyttäytyy muuntuvana ja sitä kautta hieman epävarmana. Vaikkakin työelämä näyttäytyy muuntuvana, niin sillä on kuitenkin oppikirjojen diskurssien mukaan omat lainalaisuudet. Diskurssien kautta työelämä näyttäytyy tulevaisuudessa moniosaajien, oma-aloitteisten omaa uraansa suunnittelevien pelikenttänä, jotka ovat hankkineet sellaiset taidot, että kykenevät opiskelemaan ja oppimaan uutta läpi elämän. Asiasanat: oppilaanohjaus, peruskoulu, oppikirjat, työelämä, diskurssianalyysi, diskurssi
first_indexed 2023-03-22T09:57:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saviluoto, Anne-Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-01T07:59:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-01T07:59:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1674289", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53155", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nSaviluoto, Anne-Mari\r\nOppilaanohjauksen oppikirjojen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4diskurssit. \r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2017, 48s.\r\n\r\nYl\u00e4koulussa monet oppilaat saavat ensimm\u00e4isen omakohtaisen kosketuksen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n koulun mahdollisen l\u00e4hi-Tet:n kautta tai viikosta muutamaan viikkoon kest\u00e4v\u00e4n Tet:n tai ty\u00f6ss\u00e4oppijakson kautta, joita on JOPO-luokilla. Toki ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 he p\u00e4\u00e4sev\u00e4t seuraamaan sivuista vanhempien tai muiden l\u00e4hell\u00e4 olevien aikuisten siihen osallistuessa. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4 puhutaan koulussa my\u00f6s oppitunneilla, p\u00e4\u00e4asiassa oppilaanohjauksen tunneilla. Oppilaanohjauksen kirjoissa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 kulkee l\u00e4pi kirjan, mutta enemm\u00e4n sit\u00e4 on kirjojen perusteella tarkoitettu k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4n 8. vuosiluokalla. Oppilaanohjauksen oppikirjat ovat luomassa ja rakentamassa oppilaiden mielikuvia ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4, mik\u00e4li kirja on oppitunneilla k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 millainen kuva ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4 syntyy oppilaanohjauksen oppikirjojen v\u00e4lityksell\u00e4. Aineistoksi valikoitui viime vuosina julkaistuja oppilaanohjauksen oppikirjoja kolme: Futurix, Opastin ja Valmentaja.\r\nTutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohta on konstruktionistinen ja tutkimuskysymysteni arvoituksen ratkaisemiseksi valitsin diskurssianalyysin. Olin kiinnostunut siit\u00e4, millaisia diskursseja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4 kirjoissa rakennetaan ja tuotetaan. Lis\u00e4ksi minua kiinnosti millaisia funktioita n\u00e4m\u00e4 diskurssit mahdollistivat sek\u00e4 millaiseen asemaan oppilaanohjauksen kirjat oppilaita ty\u00f6el\u00e4m\u00e4osioissa asemoivat. \r\nTulkintani perusteella nimesin kolme vahvinta diskurssia oppilaanohjauksen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 k\u00e4sittelevist\u00e4 osioista seuraavasti: dynaamisuus-, hyv\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4- sek\u00e4 s\u00e4\u00e4nt\u00f6diskurssi. N\u00e4iden seurauksena ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyy muuntuvana ja sit\u00e4 kautta hieman ep\u00e4varmana. Vaikkakin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyy muuntuvana, niin sill\u00e4 on kuitenkin oppikirjojen diskurssien mukaan omat lainalaisuudet. Diskurssien kautta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyy tulevaisuudessa moniosaajien, oma-aloitteisten omaa uraansa suunnittelevien pelikentt\u00e4n\u00e4, jotka ovat hankkineet sellaiset taidot, ett\u00e4 kykenev\u00e4t opiskelemaan ja oppimaan uutta l\u00e4pi el\u00e4m\u00e4n. \r\nAsiasanat: oppilaanohjaus, peruskoulu, oppikirjat, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4, diskurssianalyysi, diskurssi", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anne-Mari Saviluoto (ansavilu) on 2017-03-01 07:59:03.500257. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-01T07:59:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201703011550.docx: 66870 bytes, checksum: b679dc0c19429391ad76a7a810d2b98c (MD5)\r\nlicense.html: 4820 bytes, checksum: 3a26e6e67b79d0ea45956ba9c7ea7755 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-01T07:59:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201703011550.docx: 66870 bytes, checksum: b679dc0c19429391ad76a7a810d2b98c (MD5)\r\nlicense.html: 4820 bytes, checksum: 3a26e6e67b79d0ea45956ba9c7ea7755 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (48 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaanohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaanohjauksen oppikirjojen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4diskurssit", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703011550", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-01T07:59:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53155
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb3bb49a-27c8-42ee-9bed-381afca493f5\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201703011550.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saviluoto, Anne-Mari Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit oppilaanohjaus peruskoulu oppikirjat työelämä diskurssianalyysi diskurssi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
title Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit
title_full Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit
title_fullStr Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit
title_full_unstemmed Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit
title_short Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit
title_sort oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit
title_txtP Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit
topic oppilaanohjaus peruskoulu oppikirjat työelämä diskurssianalyysi diskurssi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education diskurssi diskurssianalyysi oppikirjat oppilaanohjaus peruskoulu työelämä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53155 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703011550
work_keys_str_mv AT saviluotoannemari oppilaanohjauksenoppikirjojentyöelämädiskurssit