Liikunnanopettajien käsityksiä perusopetuksen liikunnan opetussuunnitelman uudistuksesta ja käytännöllisyydestä

Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä liikunnanopettajilla on liikunnan opetussuunnitelman uudistuksen suunnasta ja miten he kokevat opetussuunnitelman palvelevan heidän käytännön työtään. Tutkimuksen lähtökohtina toimivat tutkijan arkitietoon pohjautuvat kokemuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lintu, Sanna-Kaisa
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53104
Description
Summary:Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä liikunnanopettajilla on liikunnan opetussuunnitelman uudistuksen suunnasta ja miten he kokevat opetussuunnitelman palvelevan heidän käytännön työtään. Tutkimuksen lähtökohtina toimivat tutkijan arkitietoon pohjautuvat kokemukset opetussuunnitelman irrallisuudesta suhteessa arjen koulutyöhön. Tarkastelunäkökulma pohjautui vuoden 2004 ja 2014 opetussuunnitelmiin. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimuksessa käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkielman aineisto kerättiin kirjallisesti, aineistolähtöisillä esseillä keväällä 2014. Tutkimukseen osallistui kuusi henkilöä, joista kolme oli valmistuneita liikunnanopettajia ja kolme viimeistä vuotta liikunnanopettajaopinnoissa olevia opiskelijoita. Iältään tutkimukseen osallistuvat olivat 26–31 vuotta. Vastaajia kehotettiin perehtymään vuoden 2004 opetussuunnitelmaan ja vuoden 2014 opetussuunnitelman viimeiseen luonnokseen sekä kirjoittamaan tämän perusteella käsityksiään opetussuunnitelmauudistuksesta ja opetussuunnitelman käytännöllisyydestä tavoitteiden, sisällön ja arvioinnin näkökulmasta. Esseen pituudeksi ohjeistettiin 3–5 liuskaa ja niihin perehdyttiin käsityksiä avaavaan pyrkivän sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimusaineistoa käsiteltiin yksilön näkökulmasta, yleisiin käsityksiin perehtyen sekä yleisesti käsitysten luonnetta tarkastellen. Tutkimuksen aineistosta kuvastui opettajien henkilökohtaiset opettajuuden periaatteet. Aineistosta nousseiden käsitysten valossa voidaan opetussuunnitelman sanoa ohjaavan jonkin verran liikunnanopettajien opetuksen suunnittelua, oman vision ollessa kuitenkin vahvana opetusta ohjaavana tekijänä. Vuoden 2014 opetussuunnitelman uudistukset koetaan pääsääntöisesti positiivisena, mutta niiden käytännöllisyyttä kritisoitiin. Tavoitteiden koetaan olevan laajoja, eikä niiden soveltamiseen liikuntatunneilla ole riittävästi työkaluja. Yleisimmät käsitykset opetussuunnitelmasta olivat, että se on väljä ja että opetussuunnitelma antaa tilaa luovuudelle mutta konkreettisuus puuttuu. Sen rakennetta pidettiin selkeänä ja hyvänä asiana pidettiin tavoitteiden jaottelua psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen toimintakyvyn osa-alueeseen. Tutkimuksessa nousi esille ominaisuusopetuksen painottumisen lajitaitojen sijaan ja liikunnallisen elämäntavan omaksumisen korostumisen opetussuunnitelmassa. Tutkittavat kokivat uuden opetussuunnitelman painottavan oppilaslähtöisyyttä sekä monipuolista otetta kokonaisvaltaisessa kasvun tuessa. Tutkimuksesta nousi esille vahvasti täydennyskoulutuksen tarve vuoden 2014 opetussuunnitelman sisältöön liittyen. Uuden opetussuunnitelman omaksuminen jää tällä hetkellä pitkälti opettajien henkilökohtaisten valmiuksien varaan, eikä se siten tue opetuksen yhteneväisyyttä valtakunnallisesti. The purpose of this study was to examine P.E. teachers and the graduating P.E. students’ ideas about the reform of the Finnish curriculum and how useful they find the curriculum in practice. The starting point of the study is based on researcher´s experiences about the detachment of curriculum in relation to practice. The study is based on the curriculum of the year 2004 and 2014. The research was carried out using a qualitative method, where a phenomenographic approach was used. The data was collected during the spring 2014 in the form of essays based on comparing the curriculums. The essays were written by three P.E. teachers and three graduating P.E. teachers. The age variation was between 26 and 31 years. The test group were asked to familiarisize themselves with both of the curriculums and write 3 to 5 pages about their ideas and experiences. In the phrasing of a question there were three directional perspectives to support the writing.; aims, content, and evaluation. The written data was analysed by using content analysis from three different aspects; individual ideas, general ideas and the character of general ideas. The results show that teachers use their individual principles of education. Based on these findings the P.E. curriculum takes part in the lecture planning but teachers’ own pedagogical vision guides their education planning. The reform of the curriculum is seen mostly positive, but the practicality of it is criticized. Aims are seen as too wide and difficult to implement in practice. Updating education is needed to support the new ways of teaching in schools. The findings suggest that most dominant ideas about curriculum were the broadness of it, the curriculum gives room for creativity but lacks concrete, understandable in structure, diverse segmentation in physical, mental and social ability to function, movement skills instead of specific sports, athletic lifestyle, pupils’ involvement to learning and diverse outlook about children´s education. This study points out the need of updating education of the P.E. curriculum. At this point adapting to the new curriculum is left on teachers’ individual responsibility and it does not support the nationwide unifying of education.