Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla

Suvi Simonen. Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2017. 57 sivua, 2 liitettä. Sisäkorvaistute on kuulon apuväline, jonka avulla saadaan kuuloaist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Simonen, Suvi-Tuulia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53101
_version_ 1828193096573124608
author Simonen, Suvi-Tuulia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Simonen, Suvi-Tuulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Simonen, Suvi-Tuulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Simonen, Suvi-Tuulia
datasource_str_mv jyx
description Suvi Simonen. Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2017. 57 sivua, 2 liitettä. Sisäkorvaistute on kuulon apuväline, jonka avulla saadaan kuuloaistimuksia ärsyttämällä kuulohermoa sähköisesti. Sisäkorvaistutteen avulla moni vaikeasti kuulovammainen lapsi pystyy omaksumaan puhutun kielen, mutta kehityksen tasossa on havaittavissa eroja. SI- lasten taitoprofiilit ovat yksilölliset, sillä esimerkiksi implantointi-iällä, fonologisella ja sa- nastollisella kehityksellä, auditiivisella ja visuaalisella muistilla sekä puheen ymmärtämisellä on yhteyttä SI-lasten lukemaan oppimisen prosessiin. Varhain implantin saaneet lapset ovat pärjänneet hyvin sanastotesteissä mutta fonologisia prosesseja ja nopeaa nimeämistä mittaa- vissa testeissä SI-lapset eivät ole yltäneet kuulevien ikäverrokkiensa tasolle. Lukutaidon taustalla olevista kognitiivisista taidoista alkavan lukutaidon ja erityisesti kirjaintuntemuksen kehitykseen vaikuttavat tutkimusten mukaan vahvimmin fonologinen tietoisuus ja fonologi- nen muisti sekä nopean nimeämisen taidot. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomenkielisten sisäkorvaistutteita käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen suju- vuuden taidon kehitystä ensimmäisen ja toisen luokan aikana. Tutkimukseen osallistui kaksitoista sisäkorvaistutelasta. Yhdelläkään tutkituista SI – lapsista ei ollut liitännäisvammoja. Tutkituista SI-lapsista seitsemän kävi koulua tavallisella luokalla ja neljä kävi erityiskoulua ja yksi oli lähikoulussa pienluokalla. Tutkimusta varten nimeämisnopeutta arvioitiin yksittäisten kirjainten nimeämisen ja sanojen sarjallisen nimeä- misen tehtävillä (RAN). Lukemisen sujuvuutta arvioitiin Lukilasse luettavien sanojen osa- testillä, jossa tutkittavia pyydettiin lukemaan listalla näkyvät sanat niin nopeasti ja tarkasti kuin hän osaa. Lukemisen sujuvuutta arvioitiin myös käyttäen suomalaista sovellusta TOWRE-testin epäsanojen lukemisen osatestistä. Epäsanatesti toteutettiin toisen luokan ke- väällä. Tämän tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttäen IBM SPSS Statistics 20 – ohjelmaa. Saatuja tuloksia verrattiin normiaineistoon nopean nimeämisessä ja lukusujuvuudessa. Tässä tutkimuksessa mukana olleiden SI-lasten nopean nimeämisen ja lukemisen suju- vuuden taidot eivät täyttäneet ikäodotuksia, vaikkakin lasten taitotasoissa oli havaittavissa suurta yksilöllistä vaihtelua. Viime aikoina on saatu viitteitä siitä, että kahta sisäkorvaistu- tetta käyttävien lasten kielelliset taidot ovat kehittyneet paremmin yhtä istutetta käyttäviin lapsiin verrattuna. Lisäksi lyhyt ensimmäisen ja toisen sisäkorvaistutteen käyttöönoton aika- väli näyttäisi olevan yhteydessä parempiin puhutun kielen tuloksiin. SI-lasten kielenkehitystä on vielä toistaiseksi tutkittu melko vähän. Tutkimukset ovat kuitenkin antaneet jo näyttöä siitä, että kuulovammaisen lapsen puheenkehityksen edistyminen on keskimäärin sitä nope- ampaa, mitä varhaisemmin lapsi on implantoitu. Lisätutkimusta tarvitaan erityisesti SI-lasten nimeämis- ja lukemisprosesseista ja siitä, mistä kognitiivisista ja kielellisistä osatekijöistä tämä prosessi koostuu.
first_indexed 2023-03-22T09:59:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Simonen, Suvi-Tuulia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-23T22:51:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-23T22:51:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1674075", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53101", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suvi Simonen. Sis\u00e4korvaistutetta k\u00e4ytt\u00e4vien lasten nopean nime\u00e4misen ja lukemisen taidot \r\n1. ja 2. luokalla. Erityispedagogiikan pro gradu -ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden \r\nlaitos, 2017. 57 sivua, 2 liitett\u00e4. \r\n\r\n \r\n\r\nSis\u00e4korvaistute on kuulon apuv\u00e4line, jonka avulla saadaan kuuloaistimuksia \u00e4rsytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 \r\nkuulohermoa s\u00e4hk\u00f6isesti. Sis\u00e4korvaistutteen avulla moni vaikeasti kuulovammainen lapsi \r\npystyy omaksumaan puhutun kielen, mutta kehityksen tasossa on havaittavissa eroja. SI-\r\nlasten taitoprofiilit ovat yksil\u00f6lliset, sill\u00e4 esimerkiksi implantointi-i\u00e4ll\u00e4, fonologisella ja sa-\r\nnastollisella kehityksell\u00e4, auditiivisella ja visuaalisella muistilla sek\u00e4 puheen ymm\u00e4rt\u00e4misell\u00e4 \r\non yhteytt\u00e4 SI-lasten lukemaan oppimisen prosessiin. Varhain implantin saaneet lapset ovat \r\np\u00e4rj\u00e4nneet hyvin sanastotesteiss\u00e4 mutta fonologisia prosesseja ja nopeaa nime\u00e4mist\u00e4 mittaa-\r\nvissa testeiss\u00e4 SI-lapset eiv\u00e4t ole ylt\u00e4neet kuulevien ik\u00e4verrokkiensa tasolle. Lukutaidon \r\ntaustalla olevista kognitiivisista taidoista alkavan lukutaidon ja erityisesti kirjaintuntemuksen \r\nkehitykseen vaikuttavat tutkimusten mukaan vahvimmin fonologinen tietoisuus ja fonologi-\r\nnen muisti sek\u00e4 nopean nime\u00e4misen taidot. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 \r\nsuomenkielisten sis\u00e4korvaistutteita k\u00e4ytt\u00e4vien lasten nopean nime\u00e4misen ja lukemisen suju-\r\nvuuden taidon kehityst\u00e4 ensimm\u00e4isen ja toisen luokan aikana. \r\n Tutkimukseen osallistui kaksitoista sis\u00e4korvaistutelasta. Yhdell\u00e4k\u00e4\u00e4n tutkituista SI \u2013 \r\nlapsista ei ollut liit\u00e4nn\u00e4isvammoja. Tutkituista SI-lapsista seitsem\u00e4n k\u00e4vi koulua tavallisella \r\nluokalla ja nelj\u00e4 k\u00e4vi erityiskoulua ja yksi oli l\u00e4hikoulussa pienluokalla. Tutkimusta varten \r\nnime\u00e4misnopeutta arvioitiin yksitt\u00e4isten kirjainten nime\u00e4misen ja sanojen sarjallisen nime\u00e4-\r\nmisen teht\u00e4vill\u00e4 (RAN). Lukemisen sujuvuutta arvioitiin Lukilasse luettavien sanojen osa-\r\ntestill\u00e4, jossa tutkittavia pyydettiin lukemaan listalla n\u00e4kyv\u00e4t sanat niin nopeasti ja tarkasti \r\nkuin h\u00e4n osaa. Lukemisen sujuvuutta arvioitiin my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4en suomalaista sovellusta \r\nTOWRE-testin ep\u00e4sanojen lukemisen osatestist\u00e4. Ep\u00e4sanatesti toteutettiin toisen luokan ke-\r\nv\u00e4\u00e4ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en IBM SPSS Statistics 20 \u2013 ohjelmaa. \r\nSaatuja tuloksia verrattiin normiaineistoon nopean nime\u00e4misess\u00e4 ja lukusujuvuudessa. \r\n T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa mukana olleiden SI-lasten nopean nime\u00e4misen ja lukemisen suju-\r\nvuuden taidot eiv\u00e4t t\u00e4ytt\u00e4neet ik\u00e4odotuksia, vaikkakin lasten taitotasoissa oli havaittavissa \r\nsuurta yksil\u00f6llist\u00e4 vaihtelua. Viime aikoina on saatu viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 kahta sis\u00e4korvaistu-\r\ntetta k\u00e4ytt\u00e4vien lasten kielelliset taidot ovat kehittyneet paremmin yht\u00e4 istutetta k\u00e4ytt\u00e4viin \r\nlapsiin verrattuna. Lis\u00e4ksi lyhyt ensimm\u00e4isen ja toisen sis\u00e4korvaistutteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton aika-\r\nv\u00e4li n\u00e4ytt\u00e4isi olevan yhteydess\u00e4 parempiin puhutun kielen tuloksiin. SI-lasten kielenkehityst\u00e4 \r\non viel\u00e4 toistaiseksi tutkittu melko v\u00e4h\u00e4n. Tutkimukset ovat kuitenkin antaneet jo n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 \r\nsiit\u00e4, ett\u00e4 kuulovammaisen lapsen puheenkehityksen edistyminen on keskim\u00e4\u00e4rin sit\u00e4 nope-\r\nampaa, mit\u00e4 varhaisemmin lapsi on implantoitu. Lis\u00e4tutkimusta tarvitaan erityisesti SI-lasten \r\nnime\u00e4mis- ja lukemisprosesseista ja siit\u00e4, mist\u00e4 kognitiivisista ja kielellisist\u00e4 osatekij\u00f6ist\u00e4 \r\nt\u00e4m\u00e4 prosessi koostuu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Simonen (susimone) on 2017-02-23 22:51:09.420896. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-23T22:51:10Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702241516.pdf: 783944 bytes, checksum: ad9c628db1ee68956ca54f0353bbd700 (MD5)\r\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: a332118c28b75adffdceea5542cc393f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-23T22:51:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702241516.pdf: 783944 bytes, checksum: ad9c628db1ee68956ca54f0353bbd700 (MD5)\r\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: a332118c28b75adffdceea5542cc393f (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (56 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4korvaistute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemaan oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nopea nime\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sis\u00e4korvaistutetta k\u00e4ytt\u00e4vien lasten nopean nime\u00e4misen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702241516", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-23T22:51:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4korvaistutteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nime\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53101
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3830bfac-825b-4821-a03b-2682f4cc22b9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702241516.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Simonen, Suvi-Tuulia Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla sisäkorvaistute kielen kehitys lukemaan oppiminen lukusujuvuus nopea nimeäminen Erityispedagogiikka Special Education 101 sisäkorvaistutteet kielellinen kehitys lukeminen nimeäminen
title Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla
title_full Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla
title_fullStr Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla
title_full_unstemmed Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla
title_short Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla
title_sort sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1 ja 2 luokalla
title_txtP Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla
topic sisäkorvaistute kielen kehitys lukemaan oppiminen lukusujuvuus nopea nimeäminen Erityispedagogiikka Special Education 101 sisäkorvaistutteet kielellinen kehitys lukeminen nimeäminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kielellinen kehitys kielen kehitys lukemaan oppiminen lukeminen lukusujuvuus nimeäminen nopea nimeäminen sisäkorvaistute sisäkorvaistutteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53101 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702241516
work_keys_str_mv AT simonensuvituulia sisäkorvaistutettakäyttävienlastennopeannimeämisenjalukemisentaidot1ja2luokall