Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii

Aikojen saatossa metodit ja suuntaukset ovat vaihdelleet suuresti vieraiden kielten opetuksessa. Näin ollen myös kieliopin asema kielten opetuksessa on saanut erilaisia rooleja eri aikakausina. Välillä se on ollut merkittävin tekijä vieraan kielen oppimisessa ja opettamisessa ja välillä sen merkitys...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sormunen, Satu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53088
_version_ 1828193096568930304
author Sormunen, Satu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sormunen, Satu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sormunen, Satu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sormunen, Satu
datasource_str_mv jyx
description Aikojen saatossa metodit ja suuntaukset ovat vaihdelleet suuresti vieraiden kielten opetuksessa. Näin ollen myös kieliopin asema kielten opetuksessa on saanut erilaisia rooleja eri aikakausina. Välillä se on ollut merkittävin tekijä vieraan kielen oppimisessa ja opettamisessa ja välillä sen merkitystä on pidetty olemattomana. Suomessa kielten opetuksessa nojaudutaan vielä vahvasti oppikirjoihin, jotka pyrkivät noudattamaan vallitsevia opetussuunnitelmia (OPS). Uusimmissa OPS:issa korostetaan autenttisia tekstejä, erilaisten metodien käyttämistä ja elinikäistä oppimista kommunikatiivisuutta unohtamatta. Koska oppikirja on vielä toistaiseksi käytetyin opetusväline oppilaan kielitaidon kehittämiselle koulussa ja luokkahuoneessa, niiden tutkiminen on ajankohtaista ja merkityksellisestä. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkitaan neljää eri oppikirjasarjaa, kahta venäjän ja kahta englannin kielen oppikirjasarjaa, joita käytetään lukioissa ympäri Suomen. Tarkoituksena oli selvittää kuinka venäjän ja englannin oppikirjoissa esitetään adjektiivien vertailuasteiden rakenne, merkitys ja käyttö, sekä millaisia tehtäviä ko. aiheesta on tarjolla oppikirjoissa. Metodina käytimme laadullista sisällönanalyysiä. Analyysin avulla tulimme siihen tulokseen, että kieliopin ymmärretään vieläkin koostuvan ensisijaisesti sanan muodosta, sillä merkitykseen ja käyttöön oli käytetty selkeästi vähemmän tilaa oppikirjoissa. Osassa oppikirjoista käyttöä ja merkitystä ei myöskään ollut korostettu, vaan ne esitettiin ikään kuin huomautusten avulla. Kielioppi pyrittiin esittämään selkeästi, yksinkertaistetusti ja rajatusti, mikä väistämättä vaikutti muun muassa säännön totuudenmukaisuuteen. Suurin osa oppikirjojen tehtävistä edusti ohjattua kielentuottamista, mikä koostui esimerkiksi käännös- ja aukkotehtävistä. Tämän lisäksi oppikirjoissa oli myös vapaampia tuottamiseen, ymmärtämiseen sekä kieliopin tarkasteluun liittyviä tehtäviä, mutta niiden osuus jäi selkeästi pienemmäksi. Vaikka oppikirjoissa oli autenttista materiaalia, niitä ei käytetty kielioppiharjoitteissa. Lisäksi joitakin kommunikatiivisia tehtäviä esiintyi, mutta etenkin vapaampaa kommunikointia sisältäviä tehtäviä olisi voinut olla enemmänkin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sormunen, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-22T11:40:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-22T11:40:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1674000", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53088", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aikojen saatossa metodit ja suuntaukset ovat vaihdelleet suuresti vieraiden kielten opetuksessa. N\u00e4in ollen my\u00f6s kieliopin asema kielten opetuksessa on saanut erilaisia rooleja eri aikakausina. V\u00e4lill\u00e4 se on ollut merkitt\u00e4vin tekij\u00e4 vieraan kielen oppimisessa ja opettamisessa ja v\u00e4lill\u00e4 sen merkityst\u00e4 on pidetty olemattomana. \r\n\r\nSuomessa kielten opetuksessa nojaudutaan viel\u00e4 vahvasti oppikirjoihin, jotka pyrkiv\u00e4t noudattamaan vallitsevia opetussuunnitelmia (OPS). Uusimmissa OPS:issa korostetaan autenttisia tekstej\u00e4, erilaisten metodien k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 ja elinik\u00e4ist\u00e4 oppimista kommunikatiivisuutta unohtamatta. Koska oppikirja on viel\u00e4 toistaiseksi k\u00e4ytetyin opetusv\u00e4line oppilaan kielitaidon kehitt\u00e4miselle koulussa ja luokkahuoneessa, niiden tutkiminen on ajankohtaista ja merkityksellisest\u00e4. \r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu-tutkielmassa tutkitaan nelj\u00e4\u00e4 eri oppikirjasarjaa, kahta ven\u00e4j\u00e4n ja kahta englannin kielen oppikirjasarjaa, joita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n lukioissa ymp\u00e4ri Suomen. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka ven\u00e4j\u00e4n ja englannin oppikirjoissa esitet\u00e4\u00e4n adjektiivien vertailuasteiden rakenne, merkitys ja k\u00e4ytt\u00f6, sek\u00e4 millaisia teht\u00e4vi\u00e4 ko. aiheesta on tarjolla oppikirjoissa. Metodina k\u00e4ytimme laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\n\r\nAnalyysin avulla tulimme siihen tulokseen, ett\u00e4 kieliopin ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n viel\u00e4kin koostuvan ensisijaisesti sanan muodosta, sill\u00e4 merkitykseen ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n oli k\u00e4ytetty selke\u00e4sti v\u00e4hemm\u00e4n tilaa oppikirjoissa. Osassa oppikirjoista k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja merkityst\u00e4 ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ollut korostettu, vaan ne esitettiin ik\u00e4\u00e4n kuin huomautusten avulla. Kielioppi pyrittiin esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n selke\u00e4sti, yksinkertaistetusti ja rajatusti, mik\u00e4 v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 vaikutti muun muassa s\u00e4\u00e4nn\u00f6n totuudenmukaisuuteen. Suurin osa oppikirjojen teht\u00e4vist\u00e4 edusti ohjattua kielentuottamista, mik\u00e4 koostui esimerkiksi k\u00e4\u00e4nn\u00f6s- ja aukkoteht\u00e4vist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi oppikirjoissa oli my\u00f6s vapaampia tuottamiseen, ymm\u00e4rt\u00e4miseen sek\u00e4 kieliopin tarkasteluun liittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4, mutta niiden osuus j\u00e4i selke\u00e4sti pienemm\u00e4ksi. Vaikka oppikirjoissa oli autenttista materiaalia, niit\u00e4 ei k\u00e4ytetty kielioppiharjoitteissa. Lis\u00e4ksi joitakin kommunikatiivisia teht\u00e4vi\u00e4 esiintyi, mutta etenkin vapaampaa kommunikointia sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 olisi voinut olla enemm\u00e4nkin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Satu Sormunen (saansorm) on 2017-02-22 11:40:16.692483. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-22T11:40:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702221506.pdf: 2315280 bytes, checksum: c5730818743ad4e4ff0bf506b6c33e48 (MD5)\r\nlicense.html: 4954 bytes, checksum: 148fbfb5b1cb97f14d1bd692b8449d41 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-22T11:40:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702221506.pdf: 2315280 bytes, checksum: c5730818743ad4e4ff0bf506b6c33e48 (MD5)\r\nlicense.html: 4954 bytes, checksum: 148fbfb5b1cb97f14d1bd692b8449d41 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (108 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielioppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen oppiminen ja opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adjektiivin vertailuasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Prepodavanie stepenej sravnenia\u0302 ime\u0308n prilagatel'nyh v uc\u030cebnikah russkogo i anglijskogo a\u0302zykov v Finla\u0302ndii", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702221506", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-22T11:40:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertailuasteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "adjektiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53088
language rus
last_indexed 2025-03-31T20:02:17Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b18f5d85-7ebc-4682-91b3-dcbae28bbf1c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702221506.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sormunen, Satu Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii kielioppi oppikirja vieraan kielen oppiminen ja opettaminen adjektiivin vertailuasteet venäjän kieli englannin kieli Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 oppikirjat kielen oppiminen opetus vertailuasteet adjektiivit
title Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
title_full Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
title_fullStr Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
title_full_unstemmed Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
title_short Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
title_sort prepodavanie stepenej sravneniâ ime n prilagatel nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v finlândii
title_txtP Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
topic kielioppi oppikirja vieraan kielen oppiminen ja opettaminen adjektiivin vertailuasteet venäjän kieli englannin kieli Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 oppikirjat kielen oppiminen opetus vertailuasteet adjektiivit
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri adjektiivin vertailuasteet adjektiivit englannin kieli kielen oppiminen kielioppi opetus oppikirja oppikirjat venäjän kieli vertailuasteet vieraan kielen oppiminen ja opettaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53088 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702221506
work_keys_str_mv AT sormunensatu prepodavaniestepenejsravneniaimenprilagatelnyhvucebnikahrusskogoianglijskogoazykovv