Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla

Sujuva laskutaito on tärkeä arjentaito. Se luo myös pohjan korkeampien matemaattisten taitojen oppimiselle. PISA-testien yhteydessä on havaittu, että suomalaisilla oppilailla heidän minäpystyvyyskäsitys on yhteydessä matemaattiseen suoriutumiseen muita maita voimakkaammin. Minäpystyvyyden on huomatt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Törö, Jenni-Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53086
_version_ 1826225727047991296
author Törö, Jenni-Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Törö, Jenni-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Törö, Jenni-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Törö, Jenni-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Sujuva laskutaito on tärkeä arjentaito. Se luo myös pohjan korkeampien matemaattisten taitojen oppimiselle. PISA-testien yhteydessä on havaittu, että suomalaisilla oppilailla heidän minäpystyvyyskäsitys on yhteydessä matemaattiseen suoriutumiseen muita maita voimakkaammin. Minäpystyvyyden on huomattukin ennustavan matemaattista suoriutumista, jos tutkitaan taidon tasoa sillä hetkellä. Sen sijaan ei ole tutkittu minäpystyvyyden yhteyttä peruslaskutaitojen kehitykseen. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka minäpystyvyys oli yhteydessä peruslaskutaitoon ja sujuvuuden kehitykseen yhteen- ja vähennys-laskuissa 2.–5. luokkalaisilla kahdeksan kuukauden seurantajakson aikana. Lisäksi selvitettiin, oliko minäpystyvyyden ja laskemisen sujuvuuden kehityksen yhteys erilaista eri-ikäisillä oppilailla ja tytöillä tai pojilla. Tutkimusjoukon muodostivat 1344 oppilasta. Yhteen- ja vähennyslaskutaidon sujuvuutta arvioitiin aikarajoitteisilla ryhmätehtävillä, lukuvälillä 0-20. Minäpystyvyyttä testattiin kyselylomakkeella, jossa lapsi vastasi annettuihin väittämiin 7-asteisella Likertin asteikolla. Tutkielman tuloksena huomattiin, että matematiikan minäpystyvyys oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä peruslaskutaidon tasoon kaikilla ikä-luokilla. Sen lisäksi havaittiin, että tytöillä minäpystyvyyden yhteys peruslaskutaitoon oli vahvempi kuin pojilla. Sen sijaan laskutaidon kehitykseen löydettiin heikko yhteys vain neljännen luokan yhteenlaskukehityksen osalta. Muuten merkitsevää yhteyttä ei löydetty minäpystyvyyden ja peruslaskutaidon kehityksen väliltä eri-ikäisillä lapsilla, eikä eri sukupuolilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkielman valossa minäpystyvyyden yhteys peruslaskutaidon tasoon on selvä, mutta yhteys laskutaidon kehitykseen on vain hyvin heikko tai sitä ei ole. Minäpystyvyyden ja taitotason yhteyden osalta tutkielman tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Aiemmat tutkimukset ovat lähinnä poikkileikkaustutkimuksia, eikä minäpystyvyyden ja peruslaskutaitojen kehityksen yhteyttä ole tutkittu. Jatkossa tutki-musta tarvittaisiin selvittämään, onko minäpystyvyyden yhteys peruslaskutaidon kehitykseen erilaista heikoilla laskijoilla tai vahvoilla laskijoilla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00f6r\u00f6, Jenni-Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-21T18:57:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-21T18:57:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1673781", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53086", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sujuva laskutaito on t\u00e4rke\u00e4 arjentaito. Se luo my\u00f6s pohjan korkeampien matemaattisten taitojen oppimiselle. PISA-testien yhteydess\u00e4 on havaittu, ett\u00e4 suomalaisilla oppilailla heid\u00e4n min\u00e4pystyvyysk\u00e4sitys on yhteydess\u00e4 matemaattiseen suoriutumiseen muita maita voimakkaammin. Min\u00e4pystyvyyden on huomattukin ennustavan matemaattista suoriutumista, jos tutkitaan taidon tasoa sill\u00e4 hetkell\u00e4. Sen sijaan ei ole tutkittu min\u00e4pystyvyyden yhteytt\u00e4 peruslaskutaitojen kehitykseen.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka min\u00e4pystyvyys oli yhteydess\u00e4 peruslaskutaitoon ja sujuvuuden kehitykseen yhteen- ja v\u00e4hennys-laskuissa 2.\u20135. luokkalaisilla kahdeksan kuukauden seurantajakson aikana. Lis\u00e4ksi selvitettiin, oliko min\u00e4pystyvyyden ja laskemisen sujuvuuden kehityksen yhteys erilaista eri-ik\u00e4isill\u00e4 oppilailla ja tyt\u00f6ill\u00e4 tai pojilla. \r\nTutkimusjoukon muodostivat 1344 oppilasta. Yhteen- ja v\u00e4hennyslaskutaidon sujuvuutta arvioitiin aikarajoitteisilla ryhm\u00e4teht\u00e4vill\u00e4, lukuv\u00e4lill\u00e4 0-20. Min\u00e4pystyvyytt\u00e4 testattiin kyselylomakkeella, jossa lapsi vastasi annettuihin v\u00e4itt\u00e4miin 7-asteisella Likertin asteikolla.\r\nTutkielman tuloksena huomattiin, ett\u00e4 matematiikan min\u00e4pystyvyys oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 peruslaskutaidon tasoon kaikilla ik\u00e4-luokilla. Sen lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 min\u00e4pystyvyyden yhteys peruslaskutaitoon oli vahvempi kuin pojilla. Sen sijaan laskutaidon kehitykseen l\u00f6ydettiin heikko yhteys vain nelj\u00e4nnen luokan yhteenlaskukehityksen osalta. Muuten merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 ei l\u00f6ydetty min\u00e4pystyvyyden ja peruslaskutaidon kehityksen v\u00e4lilt\u00e4 eri-ik\u00e4isill\u00e4 lapsilla, eik\u00e4 eri sukupuolilla.\r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 tutkielman valossa min\u00e4pystyvyyden yhteys peruslaskutaidon tasoon on selv\u00e4, mutta yhteys laskutaidon kehitykseen on vain hyvin heikko tai sit\u00e4 ei ole. Min\u00e4pystyvyyden ja taitotason yhteyden osalta tutkielman tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Aiemmat tutkimukset ovat l\u00e4hinn\u00e4 poikkileikkaustutkimuksia, eik\u00e4 min\u00e4pystyvyyden ja peruslaskutaitojen kehityksen yhteytt\u00e4 ole tutkittu. Jatkossa tutki-musta tarvittaisiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, onko min\u00e4pystyvyyden yhteys peruslaskutaidon kehitykseen erilaista heikoilla laskijoilla tai vahvoilla laskijoilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni-Kaisa T\u00f6r\u00f6 (jeemkant) on 2017-02-21 18:57:18.283959. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-21T18:57:18Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702211501.pdf: 422777 bytes, checksum: a49bc33993b639c4e6ddbd45d451d0ad (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: 0e9dcc22267d879e2f35f7a78afa427f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-21T18:57:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702211501.pdf: 422777 bytes, checksum: a49bc33993b639c4e6ddbd45d451d0ad (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: 0e9dcc22267d879e2f35f7a78afa427f (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (37 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikan min\u00e4pystyvyyden yhteys yhteen- ja v\u00e4hennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702211501", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-21T18:57:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53086
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9a2d1264-e347-4e0e-80af-639fbc99cbc9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702211501.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Törö, Jenni-Kaisa Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 matemaattiset taidot sujuvuus
title Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla
title_full Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla
title_fullStr Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla
title_full_unstemmed Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla
title_short Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla
title_sort matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2 5 luokan oppilailla
title_txtP Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla
topic minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 matemaattiset taidot sujuvuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education matemaattiset taidot minäpystyvyys sujuvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53086 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702211501
work_keys_str_mv AT töröjennikaisa matematiikanminäpystyvyydenyhteysyhteenjavähennyslaskutaidonkehitykseen25luokanop