Esiopetus vuorohoidossa

Esiopetuksen ja vuorohoidon yhdistämistä ei ole juurikaan tutkittu aiemmin. Aihe on kuitenkin tärkeä ja ajankohtainen, koska vuorohoidon tarve on lisääntynyt, ja esiopetus on nykyisin velvoittavaa. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on opetussuunnitelma esiopetuksessa ja kontekstina vuorohoito....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Murto, Maija
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53079
Kuvaus
Yhteenveto:Esiopetuksen ja vuorohoidon yhdistämistä ei ole juurikaan tutkittu aiemmin. Aihe on kuitenkin tärkeä ja ajankohtainen, koska vuorohoidon tarve on lisääntynyt, ja esiopetus on nykyisin velvoittavaa. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on opetussuunnitelma esiopetuksessa ja kontekstina vuorohoito. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetuksen toteuttamista vuorohoidossa. Halusin selvittää, miten esiopetus ja vuorohoito on yhdistetty päiväko-deissa. Miten esiopetuksen opetussuunnitelmaa toteutetaan, kun lapsi on hoidossa epätyypillisinä aikoina kuten illalla tai viikonloppuina. Tutkimuksen kohteena olivat vuorohoidossa työskentelevät esiopetuksesta vastaavat lastentarhanopettajat. Miten he kuvaavat esiopetuksen ja vuorohoidon yhdistämistä. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui kuusi vuorohoidossa työskentelevää lastentarhanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimukseni mukaan vuorohoidon esiopetuksessa toteutetaan esiopetuksen opetussuunnitelmaa. Esiopetuksen ja vuorohoidon yhdistämisessä on kuitenkin haasteita niin lapsen kuin työntekijänkin kannalta katsottuna. Lapset olivat vaihtelevasti paikalla, ja heillä saattoi olla pitkiäkin vapaa jaksoja.