"Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle

Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien internetin keskustelupalstoilla käymää keskustelua oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat selittävät oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä ja millaisia laajempia merkityksiä ei-toivotulle käyttäytymiselle rakenn...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Härkönen, Hanna, Ollikainen, Viivi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53070
_version_ 1826225711967371264
author Härkönen, Hanna Ollikainen, Viivi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Härkönen, Hanna Ollikainen, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Härkönen, Hanna Ollikainen, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Härkönen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien internetin keskustelupalstoilla käymää keskustelua oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat selittävät oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä ja millaisia laajempia merkityksiä ei-toivotulle käyttäytymiselle rakennetaan. Tutkimusaineistoksi otettiin internetin julkisten keskustelupalstojen keskusteluketjuja, joissa oli opettajaksi tunnustautuvia osallistujia. Tutkimusaineisto analysoitiin diskursiivisen psykologian periaatteiden mukaisesti. Opettajien antamista selityksistä muodostui kahdeksan merkityksenantoa oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle: ei-toivottu käyttäytyminen yksilöpsykologisena ilmiönä, kehityksellisenä vaiheena, kontekstuaalisena ilmiönä, lääketieteellisenä leimana, moraalisena pahuutena, yksittäisten oppilaiden ongelmana, vanhempien syynä tai opettajan ammattitaitoon liittyvänä haasteena. Merkityksenannot rakensivat ei-toivotun käyttäytymisen joko kontrolloitavaksi tai kontrolloimattomaksi tai joko oppilaan sisäisistä tai ulkoisista tekijöistä johtuvaksi. Tutkimuksen tuloksena oli, että opettajat selittivät oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä pääasiassa kontrolloimattomana käyttäytymisenä, joka oli lähtöisin oppilaan sisäisistä tekijöistä. Tutkimuksessa havaittiin, että ei-toivottu käyttäytyminen on opettajien työtä huomattavasti kuormittavaa, mikä kävi ilmi opettajien pystyvyyden kokemusten puutteita ilmentävissä kuvauksissa. Johtopäätöksenä tästä on, että opettajien saama työnohjaus ei-toivottuun käyttäytymiseen liittyen olisi kouluissa merkityksellistä ja tarpeellista.
first_indexed 2024-09-11T08:49:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4rk\u00f6nen, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ollikainen, Viivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-20T14:52:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-20T14:52:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1673709", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53070", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien internetin keskustelupalstoilla k\u00e4ym\u00e4\u00e4 keskustelua oppilaiden ei-toivotusta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajat selitt\u00e4v\u00e4t oppilaiden ei-toivottua k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja millaisia laajempia merkityksi\u00e4 ei-toivotulle k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle rakennetaan. Tutkimusaineistoksi otettiin internetin julkisten keskustelupalstojen keskusteluketjuja, joissa oli opettajaksi tunnustautuvia osallistujia. Tutkimusaineisto analysoitiin diskursiivisen psykologian periaatteiden mukaisesti. \r\nOpettajien antamista selityksist\u00e4 muodostui kahdeksan merkityksenantoa oppilaiden ei-toivotulle k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle: ei-toivottu k\u00e4ytt\u00e4ytyminen yksil\u00f6psykologisena ilmi\u00f6n\u00e4, kehityksellisen\u00e4 vaiheena, kontekstuaalisena ilmi\u00f6n\u00e4, l\u00e4\u00e4ketieteellisen\u00e4 leimana, moraalisena pahuutena, yksitt\u00e4isten oppilaiden ongelmana, vanhempien syyn\u00e4 tai opettajan ammattitaitoon liittyv\u00e4n\u00e4 haasteena. Merkityksenannot rakensivat ei-toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen joko kontrolloitavaksi tai kontrolloimattomaksi tai joko oppilaan sis\u00e4isist\u00e4 tai ulkoisista tekij\u00f6ist\u00e4 johtuvaksi. Tutkimuksen tuloksena oli, ett\u00e4 opettajat selittiv\u00e4t oppilaiden ei-toivottua k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 p\u00e4\u00e4asiassa kontrolloimattomana k\u00e4ytt\u00e4ytymisen\u00e4, joka oli l\u00e4ht\u00f6isin oppilaan sis\u00e4isist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 ei-toivottu k\u00e4ytt\u00e4ytyminen on opettajien ty\u00f6t\u00e4 huomattavasti kuormittavaa, mik\u00e4 k\u00e4vi ilmi opettajien pystyvyyden kokemusten puutteita ilment\u00e4viss\u00e4 kuvauksissa. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 t\u00e4st\u00e4 on, ett\u00e4 opettajien saama ty\u00f6nohjaus ei-toivottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen liittyen olisi kouluissa merkityksellist\u00e4 ja tarpeellista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna H\u00e4rk\u00f6nen (hamimaha) on 2017-02-20 14:52:52.763543. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-20T14:52:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702201492.pdf: 734155 bytes, checksum: 850d5447a47a6a8db5b51b79d19f856e (MD5)\r\nlicense.html: 5233 bytes, checksum: 8066d230a198bafdda0a8011fce2a70d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-20T14:52:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702201492.pdf: 734155 bytes, checksum: 850d5447a47a6a8db5b51b79d19f856e (MD5)\r\nlicense.html: 5233 bytes, checksum: 8066d230a198bafdda0a8011fce2a70d (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (69 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ei-toivottu k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "internetin keskustelupalsta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Taitaa olla vika niin syv\u00e4ll\u00e4 luonteessa\" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702201492", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-20T14:52:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "merkitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelupalstat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokeskustelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53070
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/23111234-b802-47a9-bb0f-9c1a6e698c8e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702201492.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Härkönen, Hanna Ollikainen, Viivi "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle ei-toivottu käyttäytyminen opettaja merkitys internetin keskustelupalsta diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 opettajat oppilaat keskustelupalstat verkkokeskustelu käyttäytyminen
title "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle
title_alt Opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle
title_full "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle
title_fullStr "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle
title_full_unstemmed "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle
title_short "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa"
title_sort taitaa olla vika niin syvällä luonteessa opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei toivotulle käyttäytymiselle
title_sub opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle
title_txtP "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle
topic ei-toivottu käyttäytyminen opettaja merkitys internetin keskustelupalsta diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 opettajat oppilaat keskustelupalstat verkkokeskustelu käyttäytyminen
topic_facet 101 Diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education diskurssianalyysi ei-toivottu käyttäytyminen internetin keskustelupalsta keskustelupalstat käyttäytyminen merkitys opettaja opettajat oppilaat verkkokeskustelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53070 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702201492
work_keys_str_mv AT härkönenhanna taitaaollavikaniinsyvälläluonteessaopettajienantamatmerkityksetinternetinkeskustel