"Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle

Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien internetin keskustelupalstoilla käymää keskustelua oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat selittävät oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä ja millaisia laajempia merkityksiä ei-toivotulle käyttäytymiselle rakenn...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Härkönen, Hanna, Ollikainen, Viivi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53070
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien internetin keskustelupalstoilla käymää keskustelua oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat selittävät oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä ja millaisia laajempia merkityksiä ei-toivotulle käyttäytymiselle rakennetaan. Tutkimusaineistoksi otettiin internetin julkisten keskustelupalstojen keskusteluketjuja, joissa oli opettajaksi tunnustautuvia osallistujia. Tutkimusaineisto analysoitiin diskursiivisen psykologian periaatteiden mukaisesti. Opettajien antamista selityksistä muodostui kahdeksan merkityksenantoa oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle: ei-toivottu käyttäytyminen yksilöpsykologisena ilmiönä, kehityksellisenä vaiheena, kontekstuaalisena ilmiönä, lääketieteellisenä leimana, moraalisena pahuutena, yksittäisten oppilaiden ongelmana, vanhempien syynä tai opettajan ammattitaitoon liittyvänä haasteena. Merkityksenannot rakensivat ei-toivotun käyttäytymisen joko kontrolloitavaksi tai kontrolloimattomaksi tai joko oppilaan sisäisistä tai ulkoisista tekijöistä johtuvaksi. Tutkimuksen tuloksena oli, että opettajat selittivät oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä pääasiassa kontrolloimattomana käyttäytymisenä, joka oli lähtöisin oppilaan sisäisistä tekijöistä. Tutkimuksessa havaittiin, että ei-toivottu käyttäytyminen on opettajien työtä huomattavasti kuormittavaa, mikä kävi ilmi opettajien pystyvyyden kokemusten puutteita ilmentävissä kuvauksissa. Johtopäätöksenä tästä on, että opettajien saama työnohjaus ei-toivottuun käyttäytymiseen liittyen olisi kouluissa merkityksellistä ja tarpeellista.