Vocabulary testing in a Finnish EFL class a comparison of teacher and student perceptions

Sanasto on tärkeä osa englannin kielen oppimista, ja oppitunneilla pitkin kouluvuotta säännöllisesti pidetyt sanakokeet ovat osa lähes jokaisen kurssin arkea. Siitä huolimatta sanakokeita koskeva tutkimus on Suomessa vähäistä, ja tämä tutkimus pyrkii täydentämään tuota aukkoa tutkimuskentässä. T...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kekki, Jarkko
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53068
Kuvaus
Yhteenveto:Sanasto on tärkeä osa englannin kielen oppimista, ja oppitunneilla pitkin kouluvuotta säännöllisesti pidetyt sanakokeet ovat osa lähes jokaisen kurssin arkea. Siitä huolimatta sanakokeita koskeva tutkimus on Suomessa vähäistä, ja tämä tutkimus pyrkii täydentämään tuota aukkoa tutkimuskentässä. Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa yläasteen englanninopettajan ja hänen opettaman 9.:n luokan oppilaitten näkemyksiä sanakokeitten luonteesta, syistä niiden pitämiseen, sekä siitä, kuinka hyödyllisiksi he kokevat sanakokeet. Tutkimusta varten opettajaa haastateltiin, ja oppilaat vastasivat kyselylomakkeeseen. Opettajan ja oppilaitten vastaukset haastateltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, ja vastauksia vertailtiin keskenään. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajalla ei ole teoreettista tietoa sanakokeista siitä huolimatta, että ne ovat osa hänen säännöllisiä opetusmetodeitaan. Oppilaitten käsityksissä sanakokeilla on ristiriitainen rooli: toisaalta moni oppilas on sitä mieltä että sanakokeet ovat hyödyllisiä niin oppilaille itselleen kuin opettajalle, ja toisaalta taas osa oppilaista pitää niitä turhana ajanhukkana.