Pedagoginen pesusieni Orff-kylvyssä

Kandidaatin tutkielmassani käsittelen Orff-pedagogiikkaa ja opettajuutta. Työni on teoriapohjainen kirjallisuuskatsaus. Lähden liikkeelle Orff-pedagogiikan yleiskatsauksesta, johon sisältyy Orff-soittimiston ja Orff-pedagogisen opetusprosessin esittely. Kolmannessa luvussa esittelen JaSeSoi ry:n Or...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manninen, Antti
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53066
Description
Summary:Kandidaatin tutkielmassani käsittelen Orff-pedagogiikkaa ja opettajuutta. Työni on teoriapohjainen kirjallisuuskatsaus. Lähden liikkeelle Orff-pedagogiikan yleiskatsauksesta, johon sisältyy Orff-soittimiston ja Orff-pedagogisen opetusprosessin esittely. Kolmannessa luvussa esittelen JaSeSoi ry:n Orff-kursseilla käytetyn musiikkipedagogisen koulutusohjelman opetussuunnitelman. Luvussa neljä kirjoitan kehorytmiikan kiehtovasta maailmasta seminaarityöni pohjalta. Aihe on nivottu luontevaksi osaksi tämän tutkielman Orff-henkistä kokonaisuutta. Viides luku on omistettu perusopetuksen uudelle opetussuunnitelmalle ja sen mahdollistamille Orff-sovelluksille alakoulussa. Samaan hengenvetoon nostan esiin oppimisen ilon tärkeyden. Viimeisessä pääluvussa käsittelen Orff-pedagogiikan vaikutusta omaan opettajuuteni, joka on koko tutkielman kannalta keskeisessä roolissa. Samalla pohdin hyvän opettajuuden tunnuspiirteitä ja ominaisuuksia yleisessä valossa. Lopuksi kerron tämän työn merkityksestä itselleni ja avaan joitain tulevaisuudennäkymiäni (Orff-)pedagogisella matkallani.