Suomalainen kansanmusiikki alakoulussa

Kandidaatintutkielmassani tutkin suomalaisen kansanmusiikin ilmentymistä alakoulussa. Pureudun työni alussa kansanmusiikin käsitteeseen sekä suomalaisen kansanmusiikin historiaan ja kehitykseen. Esittelen myös suomalaisen kansanmusiikin eri lajeja ja niiden soveltamismahdollisuuksia alakoulussa. P...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Önkki, Siiri
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53021
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatintutkielmassani tutkin suomalaisen kansanmusiikin ilmentymistä alakoulussa. Pureudun työni alussa kansanmusiikin käsitteeseen sekä suomalaisen kansanmusiikin historiaan ja kehitykseen. Esittelen myös suomalaisen kansanmusiikin eri lajeja ja niiden soveltamismahdollisuuksia alakoulussa. Pohdin, miten kansanmusiikki näkyy perusopetuksen uudessa opetussuunnitelmassa sekä alakoulun musiikin kirjasarjoissa. Selvitän lisäksi esimerkkejä siitä, miten kansanmusiikki esiintyy maailmalla eri maiden kouluissa ja opetussuunnitelmissa. Suomalainen kansanmusiikki on tärkeä osa omaa kulttuurihistoriaamme ja yhteiskuntaamme. Pohdin kulttuuriperinnön sekä luovuuden merkitystä opetussuunnitelman ja omien ajatusteni kautta ja miten kansanmusiikki voisi edistää oman kulttuuriperinnön vaalimista oppilaiden elämässä. Kansanmusiikilla on monia hienoja mahdollisuuksia alakoulussa muun muassa integroinnin, kulttuurin tuntemuksen ja luovuuden näkökulmista. Pyrin tuomaan näitä mahdollisuuksia työssäni esiin.