Yhteenveto: | Kandidaatintutkielmassani tutkin suomalaisen kansanmusiikin ilmentymistä alakoulussa. Pureudun työni alussa
kansanmusiikin käsitteeseen sekä suomalaisen kansanmusiikin historiaan ja kehitykseen. Esittelen myös suomalaisen
kansanmusiikin eri lajeja ja niiden soveltamismahdollisuuksia alakoulussa. Pohdin, miten kansanmusiikki näkyy perusopetuksen uudessa opetussuunnitelmassa sekä alakoulun musiikin kirjasarjoissa. Selvitän lisäksi esimerkkejä
siitä, miten kansanmusiikki esiintyy maailmalla eri maiden kouluissa ja opetussuunnitelmissa.
Suomalainen kansanmusiikki on tärkeä osa omaa kulttuurihistoriaamme ja yhteiskuntaamme. Pohdin kulttuuriperinnön
sekä luovuuden merkitystä opetussuunnitelman ja omien ajatusteni kautta ja miten kansanmusiikki voisi
edistää oman kulttuuriperinnön vaalimista oppilaiden elämässä. Kansanmusiikilla on monia hienoja mahdollisuuksia
alakoulussa muun muassa integroinnin, kulttuurin tuntemuksen ja luovuuden näkökulmista. Pyrin tuomaan näitä
mahdollisuuksia työssäni esiin.
|