Populaarimusiikin eri genret lukion musiikinopetuksessa

Kandidaatintutkiemassani lähestyn populaarimusiikkia ja sen genrejä lukio opetuksen näkökulmasta. Selvitän genrejen syntymisen ja niihin vaikuttaneet tekijät, sekä minkälaisia kulttuurisia piirteitä niihin liittyy. Kiinnitän huomiota ideologiohin genrejen takana ja miten niiden kehitys on vaikutta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peurala, Katri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53020
Description
Summary:Kandidaatintutkiemassani lähestyn populaarimusiikkia ja sen genrejä lukio opetuksen näkökulmasta. Selvitän genrejen syntymisen ja niihin vaikuttaneet tekijät, sekä minkälaisia kulttuurisia piirteitä niihin liittyy. Kiinnitän huomiota ideologiohin genrejen takana ja miten niiden kehitys on vaikuttanut tulevina vuosikymmeninä. Populaarimusiikin genrejä lähestyn Grove Music Onlinen tarjoamien artikkeleiden näkökulmasta. Tutkin, miten populaarimusiikin eri genret näkyvät lukion musiikinopetuksessa ja miten oppimateriaaleissa annetaan sijaa genreille. Erityishuomiota kiinnitän, miten genret jakaantuvat keskenään ja kuinka paljon populaarimusiikkia käsitellään suhteessa muuhun musiikkiin. Selvitän, mitä mahdollisuuksia lukion opetussuunnitelman perusteet antavat populaarimusiikin opetukseen ja miten lukion asemaa yleissivistävänä koulutuksena voi hyödyntää populaarimusiikin opetuksessa. Pohdin, miten opettaja voisi edistää populaarimusiikin historian tuntemusta. Otan huomioon myös, miten populaarimusiikin tuntemus voi olla opiskelijan identiteetin kehityksen tukena ja mitkä sen vaikutukset voivat olla opiskelijan maailmankuvaan.