Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta

TIIVISTELMÄ Rantanen, J. 2017. Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä. Rehtorien näkemyksiä hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta. Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma, 108s. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää rehtorien näkemyksiä johtajuudesta ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rantanen, Jani
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53007
_version_ 1828193096553201664
author Rantanen, Jani
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rantanen, Jani Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rantanen, Jani Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rantanen, Jani
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Rantanen, J. 2017. Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä. Rehtorien näkemyksiä hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta. Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma, 108s. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää rehtorien näkemyksiä johtajuudesta ja hyvästä työyhteisöstä. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää peruskoulun alakoulun rehtoria ja analysoitiin teemoittamalla. Johtajuutta on tutkittu paljon, koska sitä esiintyy kaikkialla ja se vaikuttaa olennaisesti yhteisön toimintaan sen eri tasoilla. Johtaminen voidaan käsittää vaikuttamisena yhteisön tavoitteiden ja siihen johtavien prosessien sisäistymiseen. Älykäs johtaja johtaa omalla sitoutuneella esimerkillään yhteisöä, jossa vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot korostuvat. Hyvä johtajuus on myös olennainen osa hyvän työyhteisön syntyprosessia. Toimiva organisaatio on yhteistyökykyinen, keskusteleva ja toisiaan tukeva. Työhyvinvointi on olennainen osa työntekijöiden viihtyvyyttä ja hyvän yhteisön perusta sekä yksi hyvän johtamisen arvoista. Koulun johtaminen on tutkimukseni mukaan haastavaa työtä, joka vaatii rehtorilta sekä hallinnollista että aktiivisten asiantuntijoiden johtamista. Haastattelemieni rehtoreiden mukaan hyvä koulunjohtaja jakaa johtajuutta ja vastuuta, joka konkretisoituu erilaisina koulun toimintaa kehittävinä, sitoutuneina työryhminä sekä luokkarajat ylittävänä yhteistyönä. Yhteisön jäsenillä on näin paremmat mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhönsä ja jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä. Rehtorit korostavat johtamistyössään tasapuolisuutta ja kannustavaa otetta sekä avoimen vuorovaikutuksen merkitystä. Hyvän johtajuuden ja hyvän yhteisön kulmakivi on heidän mukaan luottamus, joka mahdollistaa kaikkien yhteisön jäsenien välisen yhteistyön matkalla kohti yhteistä tavoitetta. Huolimatta jatkuvasta kiireestä ja yhä haastavimmista olosuhteista rehtorin työ on edelleen tekijälleen palkitsevaa ja jatkuvasti uutta antavaa. Asiasanat: johtajuus, työyhteisö, koulun johtaminen.
first_indexed 2023-03-22T10:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Pentti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Jani", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-10T07:38:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-10T07:38:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1672585", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53007", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nRantanen, J. 2017. Johtajuuden merkitys hyv\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Rehtorien n\u00e4kemyksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6st\u00e4 ja johtajuudesta. Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu \u2013tutkielma, 108s.\nTutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 rehtorien n\u00e4kemyksi\u00e4 johtajuudesta ja hyv\u00e4st\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6st\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 peruskoulun alakoulun rehtoria ja analysoitiin teemoittamalla.\nJohtajuutta on tutkittu paljon, koska sit\u00e4 esiintyy kaikkialla ja se vaikuttaa olennaisesti yhteis\u00f6n toimintaan sen eri tasoilla. Johtaminen voidaan k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 vaikuttamisena yhteis\u00f6n tavoitteiden ja siihen johtavien prosessien sis\u00e4istymiseen. \u00c4lyk\u00e4s johtaja johtaa omalla sitoutuneella esimerkill\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6\u00e4, jossa vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot korostuvat. Hyv\u00e4 johtajuus on my\u00f6s olennainen osa hyv\u00e4n ty\u00f6yhteis\u00f6n syntyprosessia. Toimiva organisaatio on yhteisty\u00f6kykyinen, keskusteleva ja toisiaan tukeva. Ty\u00f6hyvinvointi on olennainen osa ty\u00f6ntekij\u00f6iden viihtyvyytt\u00e4 ja hyv\u00e4n yhteis\u00f6n perusta sek\u00e4 yksi hyv\u00e4n johtamisen arvoista.\nKoulun johtaminen on tutkimukseni mukaan haastavaa ty\u00f6t\u00e4, joka vaatii rehtorilta sek\u00e4 hallinnollista ett\u00e4 aktiivisten asiantuntijoiden johtamista. Haastattelemieni rehtoreiden mukaan hyv\u00e4 koulunjohtaja jakaa johtajuutta ja vastuuta, joka konkretisoituu erilaisina koulun toimintaa kehitt\u00e4vin\u00e4, sitoutuneina ty\u00f6ryhmin\u00e4 sek\u00e4 luokkarajat ylitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 yhteisty\u00f6n\u00e4. Yhteis\u00f6n j\u00e4senill\u00e4 on n\u00e4in paremmat mahdollisuudet vaikuttaa omaan ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 ja jakaa asiantuntijuuttaan yhteis\u00f6ss\u00e4. Rehtorit korostavat johtamisty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tasapuolisuutta ja kannustavaa otetta sek\u00e4 avoimen vuorovaikutuksen merkityst\u00e4. Hyv\u00e4n johtajuuden ja hyv\u00e4n yhteis\u00f6n kulmakivi on heid\u00e4n mukaan luottamus, joka mahdollistaa kaikkien yhteis\u00f6n j\u00e4senien v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n matkalla kohti yhteist\u00e4 tavoitetta. Huolimatta jatkuvasta kiireest\u00e4 ja yh\u00e4 haastavimmista olosuhteista rehtorin ty\u00f6 on edelleen tekij\u00e4lleen palkitsevaa ja jatkuvasti uutta antavaa. Asiasanat: johtajuus, ty\u00f6yhteis\u00f6, koulun johtaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jani Rantanen (jamarant) on 2017-02-10 07:38:28.322115. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-10T07:38:28Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201702101408.pdf: 698014 bytes, checksum: 0923d1e9505ac3fe4db11a55f37ee638 (MD5)\nlicense.html: 4870 bytes, checksum: 296e4e1d248eb9e559a90bb9ae9c976a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-10T07:38:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201702101408.pdf: 698014 bytes, checksum: 0923d1e9505ac3fe4db11a55f37ee638 (MD5)\nlicense.html: 4870 bytes, checksum: 296e4e1d248eb9e559a90bb9ae9c976a (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (108 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Johtajuuden merkitys hyv\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 : rehtorien kokemuksia hyv\u00e4st\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6st\u00e4 ja johtajuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Rehtorien kokemuksia hyv\u00e4st\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6st\u00e4 ja johtajuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702101408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-10T07:38:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ihmiskuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53007
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:38Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7579ba46-1f5b-4365-9ba5-329f88ea5d33\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702101408.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Jani Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta johtajuus työyhteisö koulun johtaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 johtaminen rehtorit johtajat työyhteisöt ihmiskuva yhteisöt
title Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
title_alt Rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
title_full Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
title_fullStr Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
title_full_unstemmed Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
title_short Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä
title_sort johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
title_sub rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
title_txtP Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
topic johtajuus työyhteisö koulun johtaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 johtaminen rehtorit johtajat työyhteisöt ihmiskuva yhteisöt
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ihmiskuva johtajat johtajuus johtaminen koulun johtaminen rehtorit työyhteisö työyhteisöt yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53007 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702101408
work_keys_str_mv AT rantanenjani johtajuudenmerkityshyvässätyöyhteisössärehtorienkokemuksiahyvästätyöyhteisöstäjajoh