"Kai se oppikirja pitää olla" ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode

Uusien opetussuunnitelman perusteiden myötä toiminnallisuudesta on tullut ajankohtainen aihe vieraiden kielten opetuksessa. Toiminnallisilla opetusmenetelmillä tarkoitetaan opetustapoja, jotka aktivoivat oppilaita opetuksessa. Näitä voivat olla erilaiset pelit ja leikit, ryhmätyöt, draama tai erilai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kangasvieri, Tea
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53000
_version_ 1828193096550055936
author Kangasvieri, Tea
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kangasvieri, Tea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kangasvieri, Tea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kangasvieri, Tea
datasource_str_mv jyx
description Uusien opetussuunnitelman perusteiden myötä toiminnallisuudesta on tullut ajankohtainen aihe vieraiden kielten opetuksessa. Toiminnallisilla opetusmenetelmillä tarkoitetaan opetustapoja, jotka aktivoivat oppilaita opetuksessa. Näitä voivat olla erilaiset pelit ja leikit, ryhmätyöt, draama tai erilaiset esitykset. Toiminnallisuuden taustalla vaikuttaa vallalla oleva sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys, jonka mukaan oppiminen muotoutuu sosiaalisessa toiminnassa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Tämän maisteritutkielman tehtävänä on selvittää, miten toiminnalliset opetusmenetelmän toimivat B2- kielen opetusryhmässä yläkoulussa. Tutkimus suoritettiin opetuskokeiluna, jossa käytettiin mahdollisimman paljon toiminnallisia opetusmenetelmiä. Opetuskokeilu tapahtui kahdella eri opetuskerralla oppilaiden saksan tuntien yhteydessä. Tutkimuksen materiaali koostuu opetuskokeilun videomateriaalista, sekä opetuskokeilun lopuksi videoidusta ryhmähaastattelusta. Materiaalin analysoimisessa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Materiaalin tulokset jaettiin opetuskokeilun aikana tehtyihin havaintoihin ja haastattelun vastauksiin. Tuloksista kävi ilmi, että yläkoululaiset olivat tyytyväisiä toiminnallisiin tehtäviin ja haluaisivat, että oppitunneilla käytettäisiin näitä keinoja enemmänkin. Oppilaat olivat huomanneet, että oppitunneilla käytetään yleensä paljon oppikirjaa ja että ilman oppikirjaa opetus tuntui vapaammalta. Oppilaiden mielestä toiminnallisilla menetelmillä tunsi myös oppivansa ja heidän mielestään sosiaalinen yhteistoiminta edesauttoi tätä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hannele Dufva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangasvieri, Tea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-09T07:58:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-09T07:58:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1672504", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53000", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uusien opetussuunnitelman perusteiden my\u00f6t\u00e4 toiminnallisuudesta on tullut ajankohtainen aihe vieraiden kielten opetuksessa. Toiminnallisilla opetusmenetelmill\u00e4 tarkoitetaan opetustapoja, jotka aktivoivat oppilaita opetuksessa. N\u00e4it\u00e4 voivat olla erilaiset pelit ja leikit, ryhm\u00e4ty\u00f6t, draama tai erilaiset esitykset. Toiminnallisuuden taustalla vaikuttaa vallalla oleva sosiokonstruktivistinen oppimisk\u00e4sitys, jonka mukaan oppiminen muotoutuu sosiaalisessa toiminnassa ihmisten v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa. \r\nT\u00e4m\u00e4n maisteritutkielman teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miten toiminnalliset opetusmenetelm\u00e4n toimivat B2- kielen opetusryhm\u00e4ss\u00e4 yl\u00e4koulussa. Tutkimus suoritettiin opetuskokeiluna, jossa k\u00e4ytettiin mahdollisimman paljon toiminnallisia opetusmenetelmi\u00e4. Opetuskokeilu tapahtui kahdella eri opetuskerralla oppilaiden saksan tuntien yhteydess\u00e4. Tutkimuksen materiaali koostuu opetuskokeilun videomateriaalista, sek\u00e4 opetuskokeilun lopuksi videoidusta ryhm\u00e4haastattelusta. Materiaalin analysoimisessa k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Materiaalin tulokset jaettiin opetuskokeilun aikana tehtyihin havaintoihin ja haastattelun vastauksiin. Tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 yl\u00e4koululaiset olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4 toiminnallisiin teht\u00e4viin ja haluaisivat, ett\u00e4 oppitunneilla k\u00e4ytett\u00e4isiin n\u00e4it\u00e4 keinoja enemm\u00e4nkin. Oppilaat olivat huomanneet, ett\u00e4 oppitunneilla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 paljon oppikirjaa ja ett\u00e4 ilman oppikirjaa opetus tuntui vapaammalta. Oppilaiden mielest\u00e4 toiminnallisilla menetelmill\u00e4 tunsi my\u00f6s oppivansa ja heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n sosiaalinen yhteistoiminta edesauttoi t\u00e4t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tea Kangasvieri (tesimaka) on 2017-02-09 07:58:04.809691. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-09T07:58:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702091399.pdf: 1444922 bytes, checksum: c097b6598fef2780f24d3e44041068dc (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: e2054dd96f988da6579acabbc2cda1f6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-09T07:58:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702091399.pdf: 1444922 bytes, checksum: c097b6598fef2780f24d3e44041068dc (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: e2054dd96f988da6579acabbc2cda1f6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuskokeilut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemusoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kai se oppikirja pit\u00e4\u00e4 olla\" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702091399", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-09T07:58:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetuskokeilut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53000
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:03:25Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a7db1dea-d4e1-4f97-b6b5-467e1e82768e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702091399.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kangasvieri, Tea "Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode toiminnallisuus opetuskokeilut yhteistoiminnallisuus kokemusoppiminen saksan kieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 opetus
title "Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode
title_alt Ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode
title_full "Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode
title_fullStr "Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode "Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode
title_full_unstemmed "Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode "Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode
title_short "Kai se oppikirja pitää olla"
title_sort kai se oppikirja pitää olla ein unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten methode
title_sub ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode
title_txtP "Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode
topic toiminnallisuus opetuskokeilut yhteistoiminnallisuus kokemusoppiminen saksan kieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 opetus
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kokemusoppiminen opetus opetuskokeilut saksan kieli toiminnallisuus yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53000 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702091399
work_keys_str_mv AT kangasvieritea kaiseoppikirjapitääollaeinunterrichtsversuchmitderhandlungsorientiertenmethode