The novice language teacher's guide to survival dialogue between the new and the experienced language teacher

Aloittelevat opettajat kohtaavat ammatissaan merkittävän määrän haasteita ensimmäisien työvuosien aikana (Blomberg 2009; Heikkinen et al. 2012; Laaksola 2007). Haasteita ovat muun muassa psykologiset aspektit kuten identiteetin muodostaminen ja stressi (Kyriacou 2001; Niemi 1998), sekä ulkoiset teki...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nieminen, Teemu, Renvall, Lauri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52989
_version_ 1828193096543764480
author Nieminen, Teemu Renvall, Lauri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nieminen, Teemu Renvall, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nieminen, Teemu Renvall, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nieminen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Aloittelevat opettajat kohtaavat ammatissaan merkittävän määrän haasteita ensimmäisien työvuosien aikana (Blomberg 2009; Heikkinen et al. 2012; Laaksola 2007). Haasteita ovat muun muassa psykologiset aspektit kuten identiteetin muodostaminen ja stressi (Kyriacou 2001; Niemi 1998), sekä ulkoiset tekijät kuten opettajiin kohdistuvat ristiriitaiset odotukset ja alati muuttuva työympäristö (Luukkainen 2005; Niemi 1999). Idea tarjota tukea aloittelevalle opettajalle syntyi kirjoittajien omista kokemuksista ja keskusteluista koskien aloittelevan opettajan asemaa. Monia kollegojamme huolestutti opetusharjoittelujakson pituus, ja moni tuleva aineenopettaja koki, ettei ollut valmis kohtaamaan kielen aineenopettajan ammattia. Näistä huolenaiheista päättelimme, että aloittelevalla opettajalla olisi tarve ulkoiselle tukilähteelle, ja päätimme luoda materiaalipaketin muodossa oppaan, joka on suunnattu suomalaiselle aloittelevalle opettajalle pääpainona kielten opettajat. Tutkimuksesta muodostui opas joka tarjoaa tuleville ja aloitteleville kielten opettajille käsin kosketeltavia neuvoja usein kysytyt kysymykset (UKK) -muodossa, ja työkaluja ammatilliseen- ja henkiseen kasvuun. Oppaan aineisto kerättiin kahdessa osassa. Tulevat ja aloittelevat aineenopettajat esittivät heitä askarruttavia kysymyksiä tulevasta työstään, jonka jälkeen kysymyksiin vastasivat kokeneet opettajat, mistä muodostui oppaan dialogi. Aiemmat oppaat ovat keskittyneet enimmäkseen tiettyyn ongelmakategoriaan ja käsittelevät opettajaa yleisesti eivätkä keskity aloitteleviin opettajiin ja induktiovaiheeseen. Vaikka suurin osa tutkielman oppaan määrittävistä elementeistä löytyvät yksittäisinä muista opettajaoppaista, tähän mennessä ei ole olemassa yhtä julkaisua, joka keskittyy aloittelevaan suomalaiseen kielen opettajaan jonka sisältö kattaa monia ongelmakategorioita ja joka on esitetty dialogi-muodossa. Teoreettinen tausta pyrkii selittämään kuinka opas voi auttaa aloittelevaa opettajaa stressin ja työuupumuksen kanssa. Tutkielman lopussa pohditaan samantyylisen oppaan tulevia kehittämiskeinoja.
first_indexed 2023-03-22T09:58:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Teemu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Renvall, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-08T09:26:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-08T09:26:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1672498", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52989", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aloittelevat opettajat kohtaavat ammatissaan merkitt\u00e4v\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4n haasteita ensimm\u00e4isien ty\u00f6vuosien aikana (Blomberg 2009; Heikkinen et al. 2012; Laaksola 2007). Haasteita ovat muun muassa psykologiset aspektit kuten identiteetin muodostaminen ja stressi (Kyriacou 2001; Niemi 1998), sek\u00e4 ulkoiset tekij\u00e4t kuten opettajiin kohdistuvat ristiriitaiset odotukset ja alati muuttuva ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6 (Luukkainen 2005; Niemi 1999). Idea tarjota tukea aloittelevalle opettajalle syntyi kirjoittajien omista kokemuksista ja keskusteluista koskien aloittelevan opettajan asemaa. Monia kollegojamme huolestutti opetusharjoittelujakson pituus, ja moni tuleva aineenopettaja koki, ettei ollut valmis kohtaamaan kielen aineenopettajan ammattia. N\u00e4ist\u00e4 huolenaiheista p\u00e4\u00e4ttelimme, ett\u00e4 aloittelevalla opettajalla olisi tarve ulkoiselle tukil\u00e4hteelle, ja p\u00e4\u00e4timme luoda materiaalipaketin muodossa oppaan, joka on suunnattu suomalaiselle aloittelevalle opettajalle p\u00e4\u00e4painona kielten opettajat. Tutkimuksesta muodostui opas joka tarjoaa tuleville ja aloitteleville kielten opettajille k\u00e4sin kosketeltavia neuvoja usein kysytyt kysymykset (UKK) -muodossa, ja ty\u00f6kaluja ammatilliseen- ja henkiseen kasvuun. Oppaan aineisto ker\u00e4ttiin kahdessa osassa. Tulevat ja aloittelevat aineenopettajat esittiv\u00e4t heit\u00e4 askarruttavia kysymyksi\u00e4 tulevasta ty\u00f6st\u00e4\u00e4n, jonka j\u00e4lkeen kysymyksiin vastasivat kokeneet opettajat, mist\u00e4 muodostui oppaan dialogi. Aiemmat oppaat ovat keskittyneet enimm\u00e4kseen tiettyyn ongelmakategoriaan ja k\u00e4sittelev\u00e4t opettajaa yleisesti eiv\u00e4tk\u00e4 keskity aloitteleviin opettajiin ja induktiovaiheeseen. Vaikka suurin osa tutkielman oppaan m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vist\u00e4 elementeist\u00e4 l\u00f6ytyv\u00e4t yksitt\u00e4isin\u00e4 muista opettajaoppaista, t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 ei ole olemassa yht\u00e4 julkaisua, joka keskittyy aloittelevaan suomalaiseen kielen opettajaan jonka sis\u00e4lt\u00f6 kattaa monia ongelmakategorioita ja joka on esitetty dialogi-muodossa. Teoreettinen tausta pyrkii selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuinka opas voi auttaa aloittelevaa opettajaa stressin ja ty\u00f6uupumuksen kanssa. Tutkielman lopussa pohditaan samantyylisen oppaan tulevia kehitt\u00e4miskeinoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teemu Nieminen (teeeniem) on 2017-02-08 09:26:01.359602. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-08T09:26:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702081384.pdf: 937436 bytes, checksum: a44c7303dc952e3ab5a256a1b1771588 (MD5)\r\nlicense.html: 5182 bytes, checksum: 11de7730ba8ab14267c98ce2877de496 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-08T09:26:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702081384.pdf: 937436 bytes, checksum: a44c7303dc952e3ab5a256a1b1771588 (MD5)\r\nlicense.html: 5182 bytes, checksum: 11de7730ba8ab14267c98ce2877de496 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (141 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher stress", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogue", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "professional growth", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subject", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "agency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mentoring", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "guide", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Dialogue between the new and the experienced language teacher", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702081384", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-08T09:26:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mentorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52989
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:28Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/01560d75-bbfd-40b0-b48b-012cdb3b8a45\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702081384.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Teemu Renvall, Lauri The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher teacher stress dialogue professional growth identity subject agency mentoring guide Englannin kieli English 301 opettajat dialogi ammatillinen kehitys identiteetti stressi mentorointi
title The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher
title_alt Dialogue between the new and the experienced language teacher
title_full The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher
title_fullStr The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher
title_full_unstemmed The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher
title_short The novice language teacher's guide to survival
title_sort novice language teacher s guide to survival dialogue between the new and the experienced language teacher
title_sub dialogue between the new and the experienced language teacher
title_txtP The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher
topic teacher stress dialogue professional growth identity subject agency mentoring guide Englannin kieli English 301 opettajat dialogi ammatillinen kehitys identiteetti stressi mentorointi
topic_facet 301 Englannin kieli English agency ammatillinen kehitys dialogi dialogue guide identiteetti identity mentoring mentorointi opettajat professional growth stressi subject teacher stress
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52989 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702081384
work_keys_str_mv AT nieminenteemu novicelanguageteachersguidetosurvivaldialoguebetweenthenewandtheexperiencedlanguag AT nieminenteemu thenovicelanguageteachersguidetosurvivaldialoguebetweenthenewandtheexperiencedlang