The novice language teacher's guide to survival dialogue between the new and the experienced language teacher

Aloittelevat opettajat kohtaavat ammatissaan merkittävän määrän haasteita ensimmäisien työvuosien aikana (Blomberg 2009; Heikkinen et al. 2012; Laaksola 2007). Haasteita ovat muun muassa psykologiset aspektit kuten identiteetin muodostaminen ja stressi (Kyriacou 2001; Niemi 1998), sekä ulkoiset teki...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nieminen, Teemu, Renvall, Lauri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52989
Description
Summary:Aloittelevat opettajat kohtaavat ammatissaan merkittävän määrän haasteita ensimmäisien työvuosien aikana (Blomberg 2009; Heikkinen et al. 2012; Laaksola 2007). Haasteita ovat muun muassa psykologiset aspektit kuten identiteetin muodostaminen ja stressi (Kyriacou 2001; Niemi 1998), sekä ulkoiset tekijät kuten opettajiin kohdistuvat ristiriitaiset odotukset ja alati muuttuva työympäristö (Luukkainen 2005; Niemi 1999). Idea tarjota tukea aloittelevalle opettajalle syntyi kirjoittajien omista kokemuksista ja keskusteluista koskien aloittelevan opettajan asemaa. Monia kollegojamme huolestutti opetusharjoittelujakson pituus, ja moni tuleva aineenopettaja koki, ettei ollut valmis kohtaamaan kielen aineenopettajan ammattia. Näistä huolenaiheista päättelimme, että aloittelevalla opettajalla olisi tarve ulkoiselle tukilähteelle, ja päätimme luoda materiaalipaketin muodossa oppaan, joka on suunnattu suomalaiselle aloittelevalle opettajalle pääpainona kielten opettajat. Tutkimuksesta muodostui opas joka tarjoaa tuleville ja aloitteleville kielten opettajille käsin kosketeltavia neuvoja usein kysytyt kysymykset (UKK) -muodossa, ja työkaluja ammatilliseen- ja henkiseen kasvuun. Oppaan aineisto kerättiin kahdessa osassa. Tulevat ja aloittelevat aineenopettajat esittivät heitä askarruttavia kysymyksiä tulevasta työstään, jonka jälkeen kysymyksiin vastasivat kokeneet opettajat, mistä muodostui oppaan dialogi. Aiemmat oppaat ovat keskittyneet enimmäkseen tiettyyn ongelmakategoriaan ja käsittelevät opettajaa yleisesti eivätkä keskity aloitteleviin opettajiin ja induktiovaiheeseen. Vaikka suurin osa tutkielman oppaan määrittävistä elementeistä löytyvät yksittäisinä muista opettajaoppaista, tähän mennessä ei ole olemassa yhtä julkaisua, joka keskittyy aloittelevaan suomalaiseen kielen opettajaan jonka sisältö kattaa monia ongelmakategorioita ja joka on esitetty dialogi-muodossa. Teoreettinen tausta pyrkii selittämään kuinka opas voi auttaa aloittelevaa opettajaa stressin ja työuupumuksen kanssa. Tutkielman lopussa pohditaan samantyylisen oppaan tulevia kehittämiskeinoja.