Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan

Häivälä, U. 2016. Miesalkuopettajat dikotomioita ylittämässä. Isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 107s. ja 1 liite. Tutkielman kohteena ovat miesalkuopettajat. Työssänsä pienten lasten parissa he jo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häivälä, Ulla
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52987
_version_ 1826225719165845504
author Häivälä, Ulla
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Häivälä, Ulla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Häivälä, Ulla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Häivälä, Ulla
datasource_str_mv jyx
description Häivälä, U. 2016. Miesalkuopettajat dikotomioita ylittämässä. Isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 107s. ja 1 liite. Tutkielman kohteena ovat miesalkuopettajat. Työssänsä pienten lasten parissa he joutuvat ylittämään hoivan dikotomioita, jotka osoittavat hoivaamisen kuuluvan naiselle. Tutkielmassa tarkastellaan millaisia keinoja miesalkuopettajat käyttävät saadakseen ympäröivältä yhteisöltä luvan antaa oppilailleen kasvatushoivaa alkuopetuksen opettajina. Lisäksi tarkastellaan miesopettajan isyyden merkitystä kasvatushoivan tukena ja apuna. Tutkielman keskeinen teoreettinen viitekehys on hoivan dikotomiat, jotka läpäisevät ilmiön kolme teoreettista tasoa: ruohonjuuritason, kulttuurisen ja yhteiskunnallisen tason. Tutkielma on laadullinen tutkimus. Sen aineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joihin osallistui 6 miesalkuopettajaa. Haastateltavat olivat myös isiä. Aineiston analysoinnissa sovellettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jonka analyysirunkona oli teoreettisen tarkastelun tuloksena itse kehitelty teoriakokonaisuus. Tutkielman tavoitteena oli paitsi tarkastella miesalkuopettajien keinoja ylittää hoivan dikotomioita, myös testata teoriakokonaisuuden vastaavuutta käytännössä. Teoriakokonaisuuden laadinnassa, tulosten analysoinnissa ja johtopäätösten vetämisessä on sovellettu hermeneuttista tulkintaa. Analyysin tuloksena ilmeni, että miesalkuopettajat ylittävät hoivan dikotomioita joko häivyttämällä miessukupuolensa, tai häivyttämällä kasvatushoivan feminiinistä latausta. Lisäksi isyydestä koitui heille sisäistä ja ulkoista vahvistusta kasvatushoivan antamiseen. Analyysirunkona toimineelle teoriakokonaisuudelle löytyi vastinetta käytännössä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ruohonjuuritason hoivaavalla isyydellä on positiivinen vaikutus sekä miesalkuopettajan suhtautumisessa kasvatushoivaan käytännön työssään, että sukupuolisen ja ammatillisen segregaation lieventämiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00e4ivi Perkkil\u00e4", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raine Valli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leena Isosomppi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Antti Juvonen", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4iv\u00e4l\u00e4, Ulla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-07T17:44:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-07T17:44:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1672448", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52987", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "H\u00e4iv\u00e4l\u00e4, U. 2016. Miesalkuopettajat dikotomioita ylitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Isyydest\u00e4 vahvistusta kasvatushoivaan. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 107s. ja 1 liite.\r\n\r\nTutkielman kohteena ovat miesalkuopettajat. Ty\u00f6ss\u00e4ns\u00e4 pienten lasten parissa he joutuvat ylitt\u00e4m\u00e4\u00e4n hoivan dikotomioita, jotka osoittavat hoivaamisen kuuluvan naiselle. Tutkielmassa tarkastellaan millaisia keinoja miesalkuopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t saadakseen ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4lt\u00e4 yhteis\u00f6lt\u00e4 luvan antaa oppilailleen kasvatushoivaa alkuopetuksen opettajina. Lis\u00e4ksi tarkastellaan miesopettajan isyyden merkityst\u00e4 kasvatushoivan tukena ja apuna. Tutkielman keskeinen teoreettinen viitekehys on hoivan dikotomiat, jotka l\u00e4p\u00e4isev\u00e4t ilmi\u00f6n kolme teoreettista tasoa: ruohonjuuritason, kulttuurisen ja yhteiskunnallisen tason. Tutkielma on laadullinen tutkimus. Sen aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joihin osallistui 6 miesalkuopettajaa. Haastateltavat olivat my\u00f6s isi\u00e4. \r\n\r\nAineiston analysoinnissa sovellettiin teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jonka analyysirunkona oli teoreettisen tarkastelun tuloksena itse kehitelty teoriakokonaisuus. Tutkielman tavoitteena oli paitsi tarkastella miesalkuopettajien keinoja ylitt\u00e4\u00e4 hoivan dikotomioita, my\u00f6s testata teoriakokonaisuuden vastaavuutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Teoriakokonaisuuden laadinnassa, tulosten analysoinnissa ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten vet\u00e4misess\u00e4 on sovellettu hermeneuttista tulkintaa.\r\n\r\nAnalyysin tuloksena ilmeni, ett\u00e4 miesalkuopettajat ylitt\u00e4v\u00e4t hoivan dikotomioita joko\r\nh\u00e4ivytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 miessukupuolensa, tai h\u00e4ivytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kasvatushoivan feminiinist\u00e4 latausta.\r\nLis\u00e4ksi isyydest\u00e4 koitui heille sis\u00e4ist\u00e4 ja ulkoista vahvistusta kasvatushoivan\r\nantamiseen. Analyysirunkona toimineelle teoriakokonaisuudelle l\u00f6ytyi vastinetta\r\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 ruohonjuuritason hoivaavalla isyydell\u00e4 on positiivinen vaikutus sek\u00e4 miesalkuopettajan suhtautumisessa kasvatushoivaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 sukupuolisen ja ammatillisen segregaation lievent\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ulla H\u00e4iv\u00e4l\u00e4 (ulkahaiv) on 2017-02-07 17:44:30.437123. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-07T17:44:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702071382.pdf: 745144 bytes, checksum: 956cee4b0df8b545a0905bc235849a06 (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 78715dd8a06c6013b49b5707aca68438 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-07T17:44:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702071382.pdf: 745144 bytes, checksum: 956cee4b0df8b545a0905bc235849a06 (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 78715dd8a06c6013b49b5707aca68438 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "miesalkuopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatushoiva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hoivan dikotomiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolinen ja ammatillinen segregaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teorial\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 : isyydest\u00e4 vahvistusta kasvatushoivaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Isyydest\u00e4 vahvistusta kasvatushoivaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702071382", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-07T17:44:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "miehet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hoivaty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dikotomiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "segregaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52987
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/93035020-d890-4c3c-8233-ebf653b15763\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702071382.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häivälä, Ulla Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä : isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan miesalkuopettaja kasvatushoiva hoivan dikotomiat sukupuolinen ja ammatillinen segregaatio teorialähtöinen sisällönanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetusala alkuopetus opettajat miehet hoivatyö dikotomiat kasvatus segregaatio isyys
title Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä : isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan
title_alt Isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan
title_full Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä : isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan
title_fullStr Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä : isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä : isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan
title_full_unstemmed Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä : isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä : isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan
title_short Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä
title_sort miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan
title_sub isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan
title_txtP Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä : isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan
topic miesalkuopettaja kasvatushoiva hoivan dikotomiat sukupuolinen ja ammatillinen segregaatio teorialähtöinen sisällönanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetusala alkuopetus opettajat miehet hoivatyö dikotomiat kasvatus segregaatio isyys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus dikotomiat hoivan dikotomiat hoivatyö isyys kasvatus kasvatushoiva miehet miesalkuopettaja opettajat opetusala segregaatio sukupuolinen ja ammatillinen segregaatio teorialähtöinen sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52987 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702071382
work_keys_str_mv AT häiväläulla miesalkuopettajathoivandikotomioitaylittämässäisyydestävahvistustakasvatushoivaan