Miesalkuopettajat hoivan dikotomioita ylittämässä isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan

Häivälä, U. 2016. Miesalkuopettajat dikotomioita ylittämässä. Isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 107s. ja 1 liite. Tutkielman kohteena ovat miesalkuopettajat. Työssänsä pienten lasten parissa he jo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häivälä, Ulla
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52987
Description
Summary:Häivälä, U. 2016. Miesalkuopettajat dikotomioita ylittämässä. Isyydestä vahvistusta kasvatushoivaan. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 107s. ja 1 liite. Tutkielman kohteena ovat miesalkuopettajat. Työssänsä pienten lasten parissa he joutuvat ylittämään hoivan dikotomioita, jotka osoittavat hoivaamisen kuuluvan naiselle. Tutkielmassa tarkastellaan millaisia keinoja miesalkuopettajat käyttävät saadakseen ympäröivältä yhteisöltä luvan antaa oppilailleen kasvatushoivaa alkuopetuksen opettajina. Lisäksi tarkastellaan miesopettajan isyyden merkitystä kasvatushoivan tukena ja apuna. Tutkielman keskeinen teoreettinen viitekehys on hoivan dikotomiat, jotka läpäisevät ilmiön kolme teoreettista tasoa: ruohonjuuritason, kulttuurisen ja yhteiskunnallisen tason. Tutkielma on laadullinen tutkimus. Sen aineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joihin osallistui 6 miesalkuopettajaa. Haastateltavat olivat myös isiä. Aineiston analysoinnissa sovellettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jonka analyysirunkona oli teoreettisen tarkastelun tuloksena itse kehitelty teoriakokonaisuus. Tutkielman tavoitteena oli paitsi tarkastella miesalkuopettajien keinoja ylittää hoivan dikotomioita, myös testata teoriakokonaisuuden vastaavuutta käytännössä. Teoriakokonaisuuden laadinnassa, tulosten analysoinnissa ja johtopäätösten vetämisessä on sovellettu hermeneuttista tulkintaa. Analyysin tuloksena ilmeni, että miesalkuopettajat ylittävät hoivan dikotomioita joko häivyttämällä miessukupuolensa, tai häivyttämällä kasvatushoivan feminiinistä latausta. Lisäksi isyydestä koitui heille sisäistä ja ulkoista vahvistusta kasvatushoivan antamiseen. Analyysirunkona toimineelle teoriakokonaisuudelle löytyi vastinetta käytännössä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ruohonjuuritason hoivaavalla isyydellä on positiivinen vaikutus sekä miesalkuopettajan suhtautumisessa kasvatushoivaan käytännön työssään, että sukupuolisen ja ammatillisen segregaation lieventämiseen.