Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista

Tämän työn tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia fysiikan perus- ja aineopintokurssien laboratoriotöiden hyödyllisyydestä. Tutkimus toteutettiin kyselyaineistolla, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen oppilaslaboratoriossa kevään ja kesän 2016 aikana. Opiskelijat v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruuskanen, Jaro
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52978
_version_ 1826225689461784576
author Ruuskanen, Jaro
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruuskanen, Jaro Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruuskanen, Jaro Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruuskanen, Jaro
datasource_str_mv jyx
description Tämän työn tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia fysiikan perus- ja aineopintokurssien laboratoriotöiden hyödyllisyydestä. Tutkimus toteutettiin kyselyaineistolla, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen oppilaslaboratoriossa kevään ja kesän 2016 aikana. Opiskelijat vastasivat kyselyyn vapaaehtoisesti suoritettuaan jonkin laboratoriotyön. Kerätyn aineiston pohjalta (\(N=154\) ) analysoitiin kvantitatiivisesti opiskelijoiden kokemuksia kehittymisestä viidessä keskeisessä laboratoriotyön tavoitteessa. Tämän lisäksi aineistosta etsittiin koettuun hyötyyn yhteydessä olevia taustamuuttujia moniluokitteluanalyysillä (MCA). Saatujen tulosten perusteella opiskelijat kokivat saaneensa laboratoriotöistä hyötyä valtaosassa mittauskerroista niissä tavoitteissa, jotka töille on kirjallisuudessa yleensä asetettu. Positiivinen suhtautuminen laboratoriotöihin, käytettyjen mittalaitteiden tuntemuksen kokemus sekä korkea motivaatio fysiikkaa kohtaan ennustivat vahvimmin positiivista kokemusta tavoitteiden saavuttamisesta. Toisaalta huonot kokemukset näissä kategorioissa ennustivat esimerkiksi motivaation laskemista. Lisäksi kurssin luennoille osallistumisella, työn tarkoituksen ymmärtämisellä, laboratoriotöiden tekemisellä kurssin aikana tai pian sen jälkeen sekä töiden tekemisellä parin kanssa havaittiin positiivisia vaikutuksia. The goal of this research was to examine students' experiences about the usefulness of the laboratory works on the physics' undergraduate courses. The research was implemented using inquiry which students voluntarily filled out after performing some laboratory work in the student laboratory in the Physics department of the University of Jyväskylä during spring and summer 2016. Based on the collected material (\(N=154\) ) students' experiences were analyzed quantitatively in five central objectives of physics' laboratory work. Furthermore, connection between different variables and experiences of usefulness of the laboratory work were examined using multiple classification analysis (MCA). Based on the results, most of the students experienced progress in all of the central objectives of the laboratory work. Positive attitude towards laboratory work, knowledge of operating principles of the used instruments, and high motivation towards physics were the strongest predictors for experinced benefit. On the other hand, bad experiences in these categories predicted, for example, declining of motivation. Also participating on course lectures, understanding the purpose of the performed laboratory work, doing laboratory works during or shortly after exam, and doing laboratory works in pairs had a positive influence on experienced gain.
first_indexed 2023-03-22T09:59:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viiri, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruuskanen, Jaro", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-07T09:18:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-07T09:18:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1672404", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52978", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden kokemuksia fysiikan perus- ja aineopintokurssien laboratoriot\u00f6iden hy\u00f6dyllisyydest\u00e4. Tutkimus toteutettiin kyselyaineistolla, joka ker\u00e4ttiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston fysiikan laitoksen oppilaslaboratoriossa kev\u00e4\u00e4n ja kes\u00e4n 2016 aikana. Opiskelijat vastasivat kyselyyn vapaaehtoisesti suoritettuaan jonkin laboratorioty\u00f6n. Ker\u00e4tyn aineiston pohjalta (\\(N=154\\) ) analysoitiin kvantitatiivisesti opiskelijoiden kokemuksia kehittymisest\u00e4 viidess\u00e4 keskeisess\u00e4 laboratorioty\u00f6n tavoitteessa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi aineistosta etsittiin koettuun hy\u00f6tyyn yhteydess\u00e4 olevia taustamuuttujia moniluokitteluanalyysill\u00e4 (MCA).\r\n\r\nSaatujen tulosten perusteella opiskelijat kokivat saaneensa laboratoriot\u00f6ist\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4 valtaosassa mittauskerroista niiss\u00e4 tavoitteissa, jotka t\u00f6ille on kirjallisuudessa yleens\u00e4 asetettu. Positiivinen suhtautuminen laboratoriot\u00f6ihin, k\u00e4ytettyjen mittalaitteiden tuntemuksen kokemus sek\u00e4 korkea motivaatio fysiikkaa kohtaan ennustivat vahvimmin positiivista kokemusta tavoitteiden saavuttamisesta. Toisaalta huonot kokemukset n\u00e4iss\u00e4 kategorioissa ennustivat esimerkiksi motivaation laskemista. Lis\u00e4ksi kurssin luennoille osallistumisella, ty\u00f6n tarkoituksen ymm\u00e4rt\u00e4misell\u00e4, laboratoriot\u00f6iden tekemisell\u00e4 kurssin aikana tai pian sen j\u00e4lkeen sek\u00e4 t\u00f6iden tekemisell\u00e4 parin kanssa havaittiin positiivisia vaikutuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The goal of this research was to examine students' experiences about the usefulness of the laboratory works on the physics' undergraduate courses. The research was implemented using inquiry which students voluntarily filled out after performing some laboratory work in the student laboratory in the Physics department of the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 during spring and summer 2016. Based on the collected material (\\(N=154\\) ) students' experiences were analyzed quantitatively in five central objectives of physics' laboratory work. Furthermore, connection between different variables and experiences of usefulness of the laboratory work were examined using multiple classification analysis (MCA).\r\n\r\nBased on the results, most of the students experienced progress in all of the central objectives of the laboratory work. Positive attitude towards laboratory work, knowledge of operating principles of the used instruments, and high motivation towards physics were the strongest predictors for experinced benefit. On the other hand, bad experiences in these categories predicted, for example, declining of motivation. Also participating on course lectures, understanding the purpose of the performed laboratory work, doing laboratory works during or shortly after exam, and doing laboratory works in pairs had a positive influence on experienced gain.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jaro Ruuskanen (jajuruus) on 2017-02-07 09:18:54.324296. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-07T09:18:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702071375.pdf: 1208370 bytes, checksum: 83798bb8518da0540730e007bfc7c0dd (MD5)\r\nlicense.html: 4898 bytes, checksum: db6b4aaf3dfeaf22b1031770ac929d56 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-07T09:18:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702071375.pdf: 1208370 bytes, checksum: 83798bb8518da0540730e007bfc7c0dd (MD5)\r\nlicense.html: 4898 bytes, checksum: db6b4aaf3dfeaf22b1031770ac929d56 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (72 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Fysiikan opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laboratorioty\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniluokitteluanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laboratoriot\u00f6iden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702071375", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-07T09:18:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laboratorioty\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52978
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/227a97bc-734e-49a0-8b3e-ef834059b98d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702071375.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruuskanen, Jaro Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista Fysiikan opettaminen laboratoriotyöt moniluokitteluanalyysi Fysiikka Physics 4021 fysiikka opetus
title Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista
title_full Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista
title_fullStr Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista
title_full_unstemmed Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista
title_short Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla
title_sort laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus ja aineopintokursseilla kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista
title_sub kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista
title_txtP Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista
topic Fysiikan opettaminen laboratoriotyöt moniluokitteluanalyysi Fysiikka Physics 4021 fysiikka opetus
topic_facet 4021 Fysiikan opettaminen Fysiikka Physics fysiikka laboratoriotyöt moniluokitteluanalyysi opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52978 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702071375
work_keys_str_mv AT ruuskanenjaro laboratoriotöidentavoitteidensaavuttaminenfysiikanperusjaaineopintokursseillakvant