"Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit

Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella opettajien muutospuheiden tulkinnallisia repertuaareja Hämeenlinnan normaalikoulun siirrosta Tampereelle. Tutkimukseni aineisto sisältää normaalikoulun opettajien haastatteluja ja opettajankoulutuksen siirtymistä Tampereelle tarkastelleen selvitystyöryhmän ra...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Riihimäki, Anni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52928
_version_ 1826225735713423360
author Riihimäki, Anni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Riihimäki, Anni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Riihimäki, Anni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Riihimäki, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella opettajien muutospuheiden tulkinnallisia repertuaareja Hämeenlinnan normaalikoulun siirrosta Tampereelle. Tutkimukseni aineisto sisältää normaalikoulun opettajien haastatteluja ja opettajankoulutuksen siirtymistä Tampereelle tarkastelleen selvitystyöryhmän raportin. Tutkimustehtävä jakaantuu neljään näkökulmaan: opettajien kuvaamat tulkinnalliset repertuaarit Tampereelle siirtymisestä, siirtymisen sisäinen dynamiikka, tulkinnalliset repertuaarit Tampereelle siirtymisestä asiasta tehdyssä selvityksessä sekä valta- ja vastadiskurssien näkökulmat. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisesti ja sen keskeinen rakenne on kieli. Teoreettinen osuus rakentuu kolmesta osiosta, joista ensimmäisenä on historiallinen osuus. Toisena avautuu muutosjohtamisen näkökulma ja kolmantena organisaation kehittämisen näkökulma oppivan organisaation kautta. Aineistona olevat opettajien puheet käsittelevät ajankohtaista Hämeenlinnan normaalikoulun siirtymistä Tampereelle. Tutkimus on laadullinen ja päämääränä on dekonstruoida eli purkaa näkyviin, opettajien todellisuutta diskurssianalyyttisin metodein. Aineistona olevat tekstit käsittelevät Hämeenlinnan normaalikoulun siirtymistä Tampereelle. Tutkimuksen perusteella määrittelijöinä opettajien puheissa toimii ulkoapäin tuleva suu- ruuden hegemonia. Aineistosta voidaan erottaa viisi tulkinnallista repertuaaria, jotka kehystävät normaalikoulun Tampereelle siirtymiseen liittyvää muutospuhetta: Diskurssit ovat familistinen, työyhteisö-, kiire-, vastustus- ja valtarepertu- aari. Tutkimukseni tuloksilla on merkitystä opettajan työssä tapahtuvien muutosten esiintuomiseksi ja normaalikoulun opettajan näkökulma on keskeinen tutkimuk- sen kohde tässä tutkimuksessa. Tutkimukseni tärkeimmistä johtopäätöksistä oli, että kaikki kolme opettajankoulutusta haluttiin saada samalle paikkakunnalle ja tämän muutoksen avulla kehitettiin eri opettajankoulutusten synergian kehittä- mistä sekä opettajien että opiskelijoiden näkökulmasta. Tämä tutkimus on ajankohtainen puheenvuoro normaalikoulun opettajan työn näkökulmasta muutoksen pyörteissä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihim\u00e4ki, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-01T06:45:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-01T06:45:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1666205", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52928", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella opettajien muutospuheiden tulkinnallisia\r\nrepertuaareja H\u00e4meenlinnan normaalikoulun siirrosta Tampereelle. Tutkimukseni aineisto sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 normaalikoulun opettajien haastatteluja ja opettajankoulutuksen siirtymist\u00e4 Tampereelle tarkastelleen selvitysty\u00f6ryhm\u00e4n raportin. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4 jakaantuu nelj\u00e4\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmaan: opettajien kuvaamat tulkinnalliset\r\nrepertuaarit Tampereelle siirtymisest\u00e4, siirtymisen sis\u00e4inen dynamiikka, tulkinnalliset repertuaarit Tampereelle siirtymisest\u00e4 asiasta tehdyss\u00e4 selvityksess\u00e4\r\nsek\u00e4 valta- ja vastadiskurssien n\u00e4k\u00f6kulmat.\r\nTutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimii sosiaalinen konstruktionismi,\r\njonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisesti ja sen keskeinen rakenne on\r\nkieli. Teoreettinen osuus rakentuu kolmesta osiosta, joista ensimm\u00e4isen\u00e4 on\r\nhistoriallinen osuus. Toisena avautuu muutosjohtamisen n\u00e4k\u00f6kulma ja kolmantena organisaation kehitt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulma oppivan organisaation kautta. Aineistona olevat opettajien puheet k\u00e4sittelev\u00e4t ajankohtaista H\u00e4meenlinnan normaalikoulun siirtymist\u00e4 Tampereelle.\r\nTutkimus on laadullinen ja p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on dekonstruoida eli purkaa n\u00e4kyviin,\r\nopettajien todellisuutta diskurssianalyyttisin metodein. Aineistona olevat tekstit\r\nk\u00e4sittelev\u00e4t H\u00e4meenlinnan normaalikoulun siirtymist\u00e4 Tampereelle. Tutkimuksen perusteella m\u00e4\u00e4rittelij\u00f6in\u00e4 opettajien puheissa toimii ulkoap\u00e4in tuleva suu-\r\nruuden hegemonia. Aineistosta voidaan erottaa viisi tulkinnallista repertuaaria,\r\njotka kehyst\u00e4v\u00e4t normaalikoulun Tampereelle siirtymiseen liittyv\u00e4\u00e4 muutospuhetta: Diskurssit ovat familistinen, ty\u00f6yhteis\u00f6-, kiire-, vastustus- ja valtarepertu-\r\naari.\r\nTutkimukseni tuloksilla on merkityst\u00e4 opettajan ty\u00f6ss\u00e4 tapahtuvien muutosten\r\nesiintuomiseksi ja normaalikoulun opettajan n\u00e4k\u00f6kulma on keskeinen tutkimuk-\r\nsen kohde t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa. Tutkimukseni t\u00e4rkeimmist\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4 oli,\r\nett\u00e4 kaikki kolme opettajankoulutusta haluttiin saada samalle paikkakunnalle ja\r\nt\u00e4m\u00e4n muutoksen avulla kehitettiin eri opettajankoulutusten synergian kehitt\u00e4-\r\nmist\u00e4 sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on\r\najankohtainen puheenvuoro normaalikoulun opettajan ty\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta muutoksen py\u00f6rteiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2017-02-01 06:45:14.010339. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-01T06:45:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702011329.pdf: 284929 bytes, checksum: 154ec58ff07c70d41285a5e2ac8efb06 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-01T06:45:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201702011329.pdf: 284929 bytes, checksum: 154ec58ff07c70d41285a5e2ac8efb06 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (105 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "normaalikoulun muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Viimeiseen asti toivoin, ett\u00e4 t\u00e4\u00e4 ei olisi totta.\" : H\u00e4meenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "H\u00e4meenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702011329", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-01T06:45:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoittelukoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "H\u00e4meenlinna", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52928
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dcb4ec6a-da7a-47b6-a6cb-dc3a796223eb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702011329.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riihimäki, Anni "Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." : Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit normaalikoulun muutos organisaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education Diskurssianalyysi 103 harjoittelukoulut opettajat muutos Hämeenlinna
title "Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." : Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit
title_alt Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit
title_full "Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." : Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit
title_fullStr "Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." : Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit "Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." : Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit
title_full_unstemmed "Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." : Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit "Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." : Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit
title_short "Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta."
title_sort viimeiseen asti toivoin että tää ei olisi totta hämeenlinnan normaalikoulun tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit
title_sub Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit
title_txtP "Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." : Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit
topic normaalikoulun muutos organisaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education Diskurssianalyysi 103 harjoittelukoulut opettajat muutos Hämeenlinna
topic_facet 103 Diskurssianalyysi Hämeenlinna Luokanopettajakoulutus Teacher Education harjoittelukoulut muutos normaalikoulun muutos opettajat organisaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52928 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702011329
work_keys_str_mv AT riihimäkianni viimeiseenastitoivoinettätääeiolisitottahämeenlinnannormaalikouluntampereellesiirt