"Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä

TIIVISTELMÄ Juvakka, Jenni. 2016. ”Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa” – viidesluokkalaisten näkemys kouluviihtyvyydestä. Kasvatustieteen pro -gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 91 sivua. Tämä tutkimus tarkastelee viidesluokkalaisten oppilaiden kouluviihtyvyy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juvakka, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52902
_version_ 1826225749255782400
author Juvakka, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Juvakka, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Juvakka, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Juvakka, Jenni
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Juvakka, Jenni. 2016. ”Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa” – viidesluokkalaisten näkemys kouluviihtyvyydestä. Kasvatustieteen pro -gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 91 sivua. Tämä tutkimus tarkastelee viidesluokkalaisten oppilaiden kouluviihtyvyyttä. Tarkoituksena oli selvittää viidennen luokan oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä ja liikuntatuntien viihtyvyydestä. Tavoitteena oli lisätä tietoutta kouluviihtyvyyteen ja liikuntatuntien viihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä, jotta jokaiselle oppilaalle pystytäisiin luomaan mahdollisimman viihtyisä koulutie. Lisäksi tarkoituksena oli kriittisesti arvioida kouluviihtyvyyden käsitettä ja tarkastella sen yhteyttä kouluhyvinvoinnin käsitteeseen. Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tavoittaa ja ymmärtää oppilaiden näkemyksiä kouluviihtyvyydestä. Aineisto kerättiin Jyväskylästä keväällä 2016 kyselynä, joka sisälsi sekä käsitekarttoja että avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 31 jyväskyläläisen koulun oppilasta, 12 tyttöä ja 19 poikaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti käyttämällä Milesin ja Hubermanin (1994) aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analysoitu aineisto jakautui kolmeen pääluokkaan: sosiaalisiin suhteisiin, koulun toimintakulttuuriin ja kouluhyvinvointiin. Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa oppilaista kokee sosiaaliset suhteet merkittävänä kouluviihtyvyyteen yhteydessä olevana ja selittävänä tekijänä. Sosiaalisista suhteista erityisesti kaverit ja opettaja nähtiin viihtyvyyteen yhteydessä oleviksi tekijöiksi. Myös koulun olosuhteiden, kuten välituntien ja ruokailun, nähtiin yleensä olevan yhteydessä kouluviihtyvyyteen, mutta niitä ei koettu kouluviihtyvyyttä selittäväksi tekijäksi. Lisäksi huomioitavaa oli yleisen kouluviihtyvyyden osalta vastauksien oppiainekeskeisyys, kun oppilaat määrittelivät viihtyvyyttänsä eri oppiaineiden kautta. Vastaavasti liikuntatuntien osalta huomattavaa oli liikuntamuotojen yhteys viihtyvyyteen. Tutkimukseen osallistuneista oppilaista enemmistö viihtyi koulussa hyvin, kun taas liikuntatunneilla oppilaat jakautuivat tasaisesti joko hyvin tai kohtalaisesti viihtyvien ryhmiin. Huomattavaa on kuitenkin se, että tästä huolimatta suurin osa oppilaita koki viihtyvänsä liikuntatunneilla paremmin kuin koulussa yleisesti. Asiasanat: kouluviihtyvyys, liikuntatuntien viihtyvyys, sosiaaliset suhteet, kouluhyvinvointi ja koulun toimintakulttuuri
first_indexed 2023-03-22T10:00:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaili Kepner-Uotinen", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juvakka, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-30T12:52:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-30T12:52:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1665863", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52902", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4 \r\nJuvakka, Jenni. 2016. \u201dKaverit tekev\u00e4t kaikesta tyls\u00e4st\u00e4kin kivaa\u201d \u2013 viidesluokkalaisten n\u00e4kemys kouluviihtyvyydest\u00e4. Kasvatustieteen pro -gradu tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 91 sivua. \r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee viidesluokkalaisten oppilaiden kouluviihtyvyytt\u00e4. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 viidennen luokan oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia kouluviihtyvyydest\u00e4 ja liikuntatuntien viihtyvyydest\u00e4. Tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 tietoutta kouluviihtyvyyteen ja liikuntatuntien viihtyvyyteen liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4, jotta jokaiselle oppilaalle pystyt\u00e4isiin luomaan mahdollisimman viihtyis\u00e4 koulutie. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli kriittisesti arvioida kouluviihtyvyyden k\u00e4sitett\u00e4 ja tarkastella sen yhteytt\u00e4 kouluhyvinvoinnin k\u00e4sitteeseen. Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tavoittaa ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kouluviihtyvyydest\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin Jyv\u00e4skyl\u00e4st\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016 kyselyn\u00e4, joka sis\u00e4lsi sek\u00e4 k\u00e4sitekarttoja ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. Tutkimukseen osallistui 31 jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen koulun oppilasta, 12 tytt\u00f6\u00e4 ja 19 poikaa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Milesin ja Hubermanin (1994) aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Analysoitu aineisto jakautui kolmeen p\u00e4\u00e4luokkaan: sosiaalisiin suhteisiin, koulun toimintakulttuuriin ja kouluhyvinvointiin. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 suurin osa oppilaista kokee sosiaaliset suhteet merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 kouluviihtyvyyteen yhteydess\u00e4 olevana ja selitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Sosiaalisista suhteista erityisesti kaverit ja opettaja n\u00e4htiin viihtyvyyteen yhteydess\u00e4 oleviksi tekij\u00f6iksi. My\u00f6s koulun olosuhteiden, kuten v\u00e4lituntien ja ruokailun, n\u00e4htiin yleens\u00e4 olevan yhteydess\u00e4 kouluviihtyvyyteen, mutta niit\u00e4 ei koettu kouluviihtyvyytt\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4ksi tekij\u00e4ksi. Lis\u00e4ksi huomioitavaa oli yleisen kouluviihtyvyyden osalta vastauksien oppiainekeskeisyys, kun oppilaat m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t viihtyvyytt\u00e4ns\u00e4 eri oppiaineiden kautta. Vastaavasti liikuntatuntien osalta huomattavaa oli liikuntamuotojen yhteys viihtyvyyteen. Tutkimukseen osallistuneista oppilaista enemmist\u00f6 viihtyi koulussa hyvin, kun taas liikuntatunneilla oppilaat jakautuivat tasaisesti joko hyvin tai kohtalaisesti viihtyvien ryhmiin. \r\n\r\n \r\n \r\nHuomattavaa on kuitenkin se, ett\u00e4 t\u00e4st\u00e4 huolimatta suurin osa oppilaita koki viihtyv\u00e4ns\u00e4 liikuntatunneilla paremmin kuin koulussa yleisesti. \r\n \r\nAsiasanat: kouluviihtyvyys, liikuntatuntien viihtyvyys, sosiaaliset suhteet, kouluhyvinvointi ja koulun toimintakulttuuri", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Juvakka (jekajuva) on 2017-01-30 12:52:34.039944. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-30T12:52:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701301313.pdf: 1656593 bytes, checksum: 2d89f341363659cdeb8c075d17ba9253 (MD5)\r\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: 23e28467b9d3e217493b381934958eb4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-30T12:52:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701301313.pdf: 1656593 bytes, checksum: 2d89f341363659cdeb8c075d17ba9253 (MD5)\r\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: 23e28467b9d3e217493b381934958eb4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (91 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluviihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntatuntien viihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi ja koulun toimintakulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kaverit tekev\u00e4t kaikesta tyls\u00e4st\u00e4kin kivaa\" : viidesluokkalaisten oppilaiden n\u00e4kemys kouluviihtyvyydest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Viidesluokkalaisten oppilaiden n\u00e4kemys kouluviihtyvyydest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701301313", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-30T12:52:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52902
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/84f1d41d-d8bf-489c-9745-1f255b3ca29a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201701301313.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juvakka, Jenni "Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä kouluviihtyvyys liikuntatuntien viihtyvyys sosiaaliset suhteet kouluhyvinvointi ja koulun toimintakulttuuri Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koululiikunta koulu hyvinvointi toimintakulttuuri
title "Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
title_alt Viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
title_full "Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
title_fullStr "Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä "Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
title_full_unstemmed "Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä "Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
title_short "Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa"
title_sort kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
title_sub viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
title_txtP "Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
topic kouluviihtyvyys liikuntatuntien viihtyvyys sosiaaliset suhteet kouluhyvinvointi ja koulun toimintakulttuuri Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koululiikunta koulu hyvinvointi toimintakulttuuri
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi koulu kouluhyvinvointi ja koulun toimintakulttuuri koululiikunta kouluviihtyvyys liikuntatuntien viihtyvyys sosiaaliset suhteet toimintakulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52902 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701301313
work_keys_str_mv AT juvakkajenni kaverittekevätkaikestatylsästäkinkivaaviidesluokkalaistenoppilaidennäkemyskouluviih