"I trust the printed ones more" Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries

Digitalisoituvassa maailmassa myös sanakirjat siirtyvät painetusta formaatista sähköiseen. Sähköisten sanakirjojen suureen suosioon vaikuttaa varsinkin niiden käyttömukavuus ja nopeus sekä niiden painettua sanakirjaa parempi saavutettavuus myös kodin ja koulun ulkopuolella esimerkiksi älypuhelimien...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tabell, Tuure
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52869
_version_ 1828193214331355136
author Tabell, Tuure
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tabell, Tuure Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tabell, Tuure Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tabell, Tuure
datasource_str_mv jyx
description Digitalisoituvassa maailmassa myös sanakirjat siirtyvät painetusta formaatista sähköiseen. Sähköisten sanakirjojen suureen suosioon vaikuttaa varsinkin niiden käyttömukavuus ja nopeus sekä niiden painettua sanakirjaa parempi saavutettavuus myös kodin ja koulun ulkopuolella esimerkiksi älypuhelimien sanakirjasovellusten avulla. Sähköisten sanakirjojen kirjo on kuitenkin suuri, eivätkä kaikki oppijoiden käyttämät sanakirjat ole käyneet läpi minkäänlaista asiantuntija-arviointia. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää suomalaisten lukiolaisten painettujen ja sähköisten englannin sanakirjojen käyttöä. Tutkielman aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa kysyttiin, kuinka usein ja millaisissa tilanteissa lukiolaiset käyttävät sanakirjoja. Lisäksi lukiolaisia pyydettiin kertomaan oma mielipiteensä sähköisistä sanakirjoista. Aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tuloksista selvisi, että vastaajien joukossa sähköiset sanakirjat olivat lähestulkoon syrjäyttäneet painetut sanakirjat. Sähköisen formaatin mahdollistama saavutettavuus taas näkyi sanakirjojen käyttönä myös kodin ja koulun ulkopuolella. Lukiolaiset arvostivat sähköisten sanakirjojen käytön helppoutta ja nopeutta, mutta niiden luotettavuus huoletti monia. Huolimatta siitä, että tulokset eivät ole yleistettävissä, on niistä nähtävissä, kuinka sähköiset sanakirjat ovat syrjäyttämässä painetut. Varsinkin opettajien vastuun sanakirjojen käytön opettamisesta voidaan kuitenkin katsoa kasvaneen, kun oppijoiden saatavilla on laadultaan hyvin vaihtelevia sanakirjoja.
first_indexed 2024-09-11T08:50:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tabell, Tuure", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-26T17:02:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-26T17:02:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisoituvassa maailmassa my\u00f6s sanakirjat siirtyv\u00e4t painetusta formaatista s\u00e4hk\u00f6iseen. S\u00e4hk\u00f6isten sanakirjojen suureen suosioon vaikuttaa varsinkin niiden k\u00e4ytt\u00f6mukavuus ja nopeus sek\u00e4 niiden painettua sanakirjaa parempi saavutettavuus my\u00f6s kodin ja koulun ulkopuolella esimerkiksi \u00e4lypuhelimien sanakirjasovellusten avulla. S\u00e4hk\u00f6isten sanakirjojen kirjo on kuitenkin suuri, eiv\u00e4tk\u00e4 kaikki oppijoiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t sanakirjat ole k\u00e4yneet l\u00e4pi mink\u00e4\u00e4nlaista asiantuntija-arviointia. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten lukiolaisten painettujen ja s\u00e4hk\u00f6isten englannin sanakirjojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, jossa kysyttiin, kuinka usein ja millaisissa tilanteissa lukiolaiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sanakirjoja. Lis\u00e4ksi lukiolaisia pyydettiin kertomaan oma mielipiteens\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isist\u00e4 sanakirjoista. Aineisto analysoitiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin ett\u00e4 laadullisin menetelmin. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 vastaajien joukossa s\u00e4hk\u00f6iset sanakirjat olivat l\u00e4hestulkoon syrj\u00e4ytt\u00e4neet painetut sanakirjat. S\u00e4hk\u00f6isen formaatin mahdollistama saavutettavuus taas n\u00e4kyi sanakirjojen k\u00e4ytt\u00f6n\u00e4 my\u00f6s kodin ja koulun ulkopuolella. Lukiolaiset arvostivat s\u00e4hk\u00f6isten sanakirjojen k\u00e4yt\u00f6n helppoutta ja nopeutta, mutta niiden luotettavuus huoletti monia. Huolimatta siit\u00e4, ett\u00e4 tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4, on niist\u00e4 n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4, kuinka s\u00e4hk\u00f6iset sanakirjat ovat syrj\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 painetut. Varsinkin opettajien vastuun sanakirjojen k\u00e4yt\u00f6n opettamisesta voidaan kuitenkin katsoa kasvaneen, kun oppijoiden saatavilla on laadultaan hyvin vaihtelevia sanakirjoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuure Tabell (tusatabe) on 2017-01-26 17:02:10.746879. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-26T17:02:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201701261277.pdf: 440626 bytes, checksum: 972b974448951744d81200fafd331101 (MD5)\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: 11027a529bccaea9ef8f9ccd708dc24b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-26T17:02:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201701261277.pdf: 440626 bytes, checksum: 972b974448951744d81200fafd331101 (MD5)\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: 11027a529bccaea9ef8f9ccd708dc24b (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dictionary use", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary acquisition", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"I trust the printed ones more\" : Finnish upper secondary school students\u2019 use of print and electronic dictionaries", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701261277", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-26T17:02:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52869
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:05Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1c649da7-42dd-4087-a612-963e8b2369bf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201701261277.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tabell, Tuure "I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries dictionary use EFL learning vocabulary acquisition English Englannin kieli
title "I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries
title_full "I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries
title_fullStr "I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries "I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries
title_full_unstemmed "I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries "I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries
title_short "I trust the printed ones more"
title_sort i trust the printed ones more finnish upper secondary school students use of print and electronic dictionaries
title_sub Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries
title_txtP "I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries
topic dictionary use EFL learning vocabulary acquisition English Englannin kieli
topic_facet EFL learning Englannin kieli English dictionary use vocabulary acquisition
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52869 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701261277
work_keys_str_mv AT tabelltuure itrusttheprintedonesmorefinnishuppersecondaryschoolstudentsuseofprintandelectronicdi