Yhteisöllinen koulu? lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä

TIIVISTELMÄ YHTEISÖLLINEN KOULU? – Lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä Anna-Maria Nurmi Sosiologia Pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaaja: Terhi-Anna Wilska Kevät 2013 Sivumäärä: 65 sivua + 3 liitettä Tämän tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmi, Anna-Maria
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52868
_version_ 1828193128666890241
author Nurmi, Anna-Maria
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nurmi, Anna-Maria Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nurmi, Anna-Maria Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nurmi, Anna-Maria
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ YHTEISÖLLINEN KOULU? – Lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä Anna-Maria Nurmi Sosiologia Pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaaja: Terhi-Anna Wilska Kevät 2013 Sivumäärä: 65 sivua + 3 liitettä Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella koulun merkitystä lukiolaisille sosiaalisena ympäristönä ja oppimisympäristönä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lukion merkitystä opiskelijoille ystävyyssuhteiden ja ryhmiin kuulumisen, sekä hyvinvoinnin ja pahoinvoinnin kannalta. Myöhäismodernin ajattelutavan mukainen yksilöllisyyden korostaminen yhteiskunnassa on johtanut siihen, että nykynuoret ovat sosiaalistuneet yksilöllisyyttä vaalivaan kulttuuriin. Kulttuurinen ilmapiirimme korostaa kilpailua ja yksin pärjäämistä. Yksilöllisyys on ollut myös nykyisen luokattoman lukion johtoajatuksena. Luokaton lukio on luotu yksilölähtöisesti, helpottamaan yksittäisen opiskelijan opintopolkua. Tästä yksilöllisyyden korostamisesta huolimatta nuoret kaipaavat osallisuutta ja kuulumista erilaisiin yhteisöihin. Koululla on mahdollisuus lunastaa paikka merkittävänä yhteisöllisyyden kokemusten tuottajana nuorten elämässä. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa osa kysymyksistä on analysoitu määrällisesti keskiarvojen ja frekvenssien avulla. Tutkimus toteutettiin sähköisenä Internet-kyselynä ja siihen osallistui 71 lukio-opiskelijaa kahdesta eri lukiosta Länsi-Suomessa ja Keski-Suomessa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla kysymyskohtaisesti. Keskeisimmät tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijat kokivat koulunsa sosiaalisen ympäristön ja oppimisympäristön hyvin kahtiajakautuneesti. Osalle koulu tarjosi yhteisöllisen ilmapiirin ja osalle koulu edusti kaikkea muuta kuin yhteisöllisiä kokemuksia. Ystävät ja kaverit koettiiin yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi koulussa ja joiden takia koulussa oli myös mukava käydä. Avainsanat: yhteisöllisyys, koulu, lukio, tapaustutkimus ABSTRACT Sense of community at school? – High school students experiences on social environment at school Anna-Maria Nurmi Sociology Masters’ thesis Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Supervisor: Terhi-Anna Wilska Spring 2013 65 pages + 3 appendix The purpose of this study was to investigate the meaning of social environment and learning environment inside school to high school students. The study also investigated the meaning of friends and belongingness inside school and the role of a school in student’s wellbeing. Today’s society emphasizes individuality and youth has been raised in a culture where individuality prevails. Competing and coping alone are essential elements in 21st century. High school without permanent classes is a product of this time. It has been planned to serve individuals and to ease their studies as individuals. Despite of the hegemony of individuality young people need feeling of sense of community and they want to feel themselves as part of group. School has a chance of being and essential place in giving feelings in sense of community. This research was a qualitative case study where part of the questions was also analyzed quantitatively. The study was conducted as an Internet questionnaire and 71 high school students answered the questionnaire from two different high schools in Western and in Mid Finland. The data were analyzed through thematic content analysis. The study indicated that the high school students experienced their social and learning environment two-folded. For some of the students school was a place that sense of community prevailed and for some of the students school didn’t have any features of sense of community. Friends were an important thing at school and the thing that motivated the most in coming to school every morning. Keywords: sense of community, school, high school, case study
first_indexed 2023-03-22T09:57:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Terhi-Anna Wilska", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmi, Anna-Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-26T14:08:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-26T14:08:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1665490", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52868", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nYHTEIS\u00d6LLINEN KOULU? \u2013 Lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 \r\nAnna-Maria Nurmi\r\nSosiologia\r\nPro gradu-tutkielma\r\nYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto\r\nOhjaaja: Terhi-Anna Wilska\r\nKev\u00e4t 2013\r\nSivum\u00e4\u00e4r\u00e4: 65 sivua + 3 liitett\u00e4\r\n\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella koulun merkityst\u00e4 lukiolaisille sosiaalisena ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin lukion merkityst\u00e4 opiskelijoille yst\u00e4vyyssuhteiden ja ryhmiin kuulumisen, sek\u00e4 hyvinvoinnin ja pahoinvoinnin kannalta. \r\n\r\nMy\u00f6h\u00e4ismodernin ajattelutavan mukainen yksil\u00f6llisyyden korostaminen yhteiskunnassa on johtanut siihen, ett\u00e4 nykynuoret ovat sosiaalistuneet yksil\u00f6llisyytt\u00e4 vaalivaan kulttuuriin. Kulttuurinen ilmapiirimme korostaa kilpailua ja yksin p\u00e4rj\u00e4\u00e4mist\u00e4. Yksil\u00f6llisyys on ollut my\u00f6s nykyisen luokattoman lukion johtoajatuksena. Luokaton lukio on luotu yksil\u00f6l\u00e4ht\u00f6isesti, helpottamaan yksitt\u00e4isen opiskelijan opintopolkua. T\u00e4st\u00e4 yksil\u00f6llisyyden korostamisesta huolimatta nuoret kaipaavat osallisuutta ja kuulumista erilaisiin yhteis\u00f6ihin. Koululla on mahdollisuus lunastaa paikka merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden kokemusten tuottajana nuorten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. \r\n\r\nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa osa kysymyksist\u00e4 on analysoitu m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti keskiarvojen ja frekvenssien avulla. Tutkimus toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 Internet-kyselyn\u00e4 ja siihen osallistui 71 lukio-opiskelijaa kahdesta eri lukiosta L\u00e4nsi-Suomessa ja Keski-Suomessa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla kysymyskohtaisesti. Keskeisimm\u00e4t tulokset osoittivat, ett\u00e4 lukio-opiskelijat kokivat koulunsa sosiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6n hyvin kahtiajakautuneesti. Osalle koulu tarjosi yhteis\u00f6llisen ilmapiirin ja osalle koulu edusti kaikkea muuta kuin yhteis\u00f6llisi\u00e4 kokemuksia. Yst\u00e4v\u00e4t ja kaverit koettiiin yhdeksi t\u00e4rkeimm\u00e4ksi tekij\u00e4ksi koulussa ja joiden takia koulussa oli my\u00f6s mukava k\u00e4yd\u00e4. \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\nAvainsanat: yhteis\u00f6llisyys, koulu, lukio, tapaustutkimus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\r\n\r\nSense of community at school? \u2013 High school students experiences on social environment at school\r\nAnna-Maria Nurmi\r\nSociology\r\nMasters\u2019 thesis\r\nDepartment of Social Sciences and Philosophy\r\nUniversity of Jyv\u00e4skyl\u00e4\r\nSupervisor: Terhi-Anna Wilska\r\nSpring 2013\r\n65 pages + 3 appendix \r\n\r\n\r\nThe purpose of this study was to investigate the meaning of social environment and learning environment inside school to high school students. The study also investigated the meaning of friends and belongingness inside school and the role of a school in student\u2019s wellbeing. \r\n\r\nToday\u2019s society emphasizes individuality and youth has been raised in a culture where individuality prevails. Competing and coping alone are essential elements in 21st century. High school without permanent classes is a product of this time. It has been planned to serve individuals and to ease their studies as individuals. Despite of the hegemony of individuality young people need feeling of sense of community and they want to feel themselves as part of group. School has a chance of being and essential place in giving feelings in sense of community. \r\n\r\nThis research was a qualitative case study where part of the questions was also analyzed quantitatively. The study was conducted as an Internet questionnaire and 71 high school students answered the questionnaire from two different high schools in Western and in Mid Finland. The data were analyzed through thematic content analysis. The study indicated that the high school students experienced their social and learning environment two-folded. For some of the students school was a place that sense of community prevailed and for some of the students school didn\u2019t have any features of sense of community. Friends were an important thing at school and the thing that motivated the most in coming to school every morning. \r\n\r\n \r\n\r\n\r\n\r\nKeywords: sense of community, school, high school, case study", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Maria Nurmi (annmaki) on 2017-01-26 14:08:00.568135. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-26T14:08:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701261276.pdf: 811532 bytes, checksum: c087f48787527197c711d5566e5a9969 (MD5)\r\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: 6b1559011d1db5317b2eca7309f997e2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-26T14:08:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701261276.pdf: 811532 bytes, checksum: c087f48787527197c711d5566e5a9969 (MD5)\r\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: 6b1559011d1db5317b2eca7309f997e2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Yhteis\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapaustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteis\u00f6llinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701261276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sociology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-26T14:08:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "203", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52868
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:23Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/851537a5-9315-450b-a26d-dfc10b267f1b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201701261276.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmi, Anna-Maria Yhteisöllinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä Yhteisöllisyys koulu lukio tapaustutkimus Sosiologia Sociology Tapaustutkimus 203 yhteisöllisyys lukiolaiset sosiaalinen ympäristö
title Yhteisöllinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
title_alt Lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
title_full Yhteisöllinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
title_fullStr Yhteisöllinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä Yhteisöllinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
title_full_unstemmed Yhteisöllinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä Yhteisöllinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
title_short Yhteisöllinen koulu?
title_sort yhteisöllinen koulu lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
title_sub lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
title_txtP Yhteisöllinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
topic Yhteisöllisyys koulu lukio tapaustutkimus Sosiologia Sociology Tapaustutkimus 203 yhteisöllisyys lukiolaiset sosiaalinen ympäristö
topic_facet 203 Sociology Sosiologia Tapaustutkimus Yhteisöllisyys koulu lukio lukiolaiset sosiaalinen ympäristö tapaustutkimus yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52868 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701261276
work_keys_str_mv AT nurmiannamaria yhteisöllinenkoululukiolaistenkokemuksiakoulustasosiaalisenaympäristönä