Vanhempien opettajaa kohtaan tuntema luottamus ja osallistuminen koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulun aikana

Tutkielmassa selvitettiin vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja osallistumista koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulussa sekä näiden ristikkäisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, eroavatko äidit ja isät sekä tyttöjen ja poikien vanhemmat luottamuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penttinen, Viola
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52860
Description
Summary:Tutkielmassa selvitettiin vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja osallistumista koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulussa sekä näiden ristikkäisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, eroavatko äidit ja isät sekä tyttöjen ja poikien vanhemmat luottamuksessa opettajaa kohtaan tai osallistumisessa koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tutkimusaineisto koostui Alkuportaat-seurantatutkimuksen vanhempien kyselyistä. Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysiä, t-testiä sekä polkumallinnusta. Tulokset osoittivat, että äideillä opettajan ja toisten vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö ennusti tietyillä luokka-asteilla opettajaa kohtaan tunnettua luottamusta seuraavana kouluvuonna, kun taas isillä luottamus ennusti seuraavan vuoden yhteistyötä. Sekä äideillä että isillä vanhempaintapaamisiin osallistuminen lapsen ensimmäisenä kouluvuonna ennusti opettajaa kohtaan tunnettua luottamusta lapsen ollessa toisella luokalla. Lisäksi tulokset osoittivat, että äidit luottivat opettajaan isiä enemmän neljänteen luokkaan asti ja osallistuivat yhteistyöhön koulun kanssa isiä enemmän koko alakoulun ajan. Tyttö- jen ja poikien vanhempien luottamuksessa opettajaa kohtaan ei ollut eroja. Sen sijaan poikien isät osallistuivat tyttöjen isiä enemmän yhteistyöhön koulun kanssa tietyillä luokka-asteilla. Tutkimuksen tulokset tuovat tärkeää uutta tietoa suomalaisten vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tunteman luottamuksen rakentumisesta alakoulun aikana sekä luottamuksen yhteydestä koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön.