"Nothing interesting happens" early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games

Digitaalisuus, videopelit ja pelillisyys ovat ilmiöinä kasvaneet hyvin tärkeäksi osaksi elämää monilla elämän osa-alueilla kahden viime vuosikymmenen aikana eikä kasvatusala ole poikkeus. Pelit on otettu tärkeäksi kielen oppimisen työkaluksi kaikilla opiskeluasteilla Suomessa. Vaikka oppimispelit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kähärä, Topias
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52796
_version_ 1826225810899468288
author Kähärä, Topias
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kähärä, Topias Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kähärä, Topias Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kähärä, Topias
datasource_str_mv jyx
description Digitaalisuus, videopelit ja pelillisyys ovat ilmiöinä kasvaneet hyvin tärkeäksi osaksi elämää monilla elämän osa-alueilla kahden viime vuosikymmenen aikana eikä kasvatusala ole poikkeus. Pelit on otettu tärkeäksi kielen oppimisen työkaluksi kaikilla opiskeluasteilla Suomessa. Vaikka oppimispelit on oma äärimmäisen tärkeä osansa kielten oppimisessa, on pelien tärkeys oppimisen välineenä kuitenkin muualla kuin luokkahuoneessa. Pelit ovat hyödyllisiä informaalisen oppimisen välineitä. Tässä tutkielmassa käsittelen aikaista toisen kielen informaalia sanaston oppimista internet-pelien kautta. Tämän lisäksi lukija tutustuu pelien yleisiin hyötyihin oppimiseen nähden sekä aiempaan pelitutkimukseen kielen oppimisen näkökulmasta. Osana tätä tutkielmaa teetätin kyselyn 51 10–13-vuotiaalle koululaiselle eteläsuomalaisessa alakoulussa. Kyselyssä kysyin oppilailta sanoja tai lauseita, joita he kokivat oppineensa peleistä sekä heidän taustatietojaan (ikä, sukupuoli, aiempi suoriutuminen englannin oppiaineessa sekä heidän harrastuneisuutensa Internet-pelaamisessa). Tämän jälkeen oppilaille annettiin lista englanninkielisiä sanoja (verbejä, substantiiveja ja adjektiiveja), johon he merkkasivat tunnistivatko sanan tai osasivatko kääntää sen. Kysely analysoitiin laadullisin metodein ja pienen otannan takia tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Kyselyn tuloksena löytyi vahva yhteys pelaamisharrastuneisuuden sekä sanaston oppimisen välillä ja huomattiin, että suurin osa pelien myötä opituksi koetuista sanoista on substantiiveja. Lisäksi huomattiin, että kuudennella luokalla erot pelaavien ja ei-pelaavien oppilaiden välillä tasaantuivat. Vaikka tytöt ovat yleisesti kielellisesti lahjakkaampia kuin pojat, tytöt suoriutuivat kyselyn toisesta osiosta huonommin kuin pojat jokaisessa ikäluokassa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:22Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4h\u00e4r\u00e4, Topias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-23T11:13:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-23T11:13:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52796", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaalisuus, videopelit ja pelillisyys ovat ilmi\u00f6in\u00e4 kasvaneet hyvin t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi el\u00e4m\u00e4\u00e4 monilla el\u00e4m\u00e4n osa-alueilla kahden viime vuosikymmenen aikana eik\u00e4 kasvatusala ole\r\npoikkeus. Pelit on otettu t\u00e4rke\u00e4ksi kielen oppimisen ty\u00f6kaluksi kaikilla opiskeluasteilla\r\nSuomessa. Vaikka oppimispelit on oma \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen t\u00e4rke\u00e4 osansa kielten oppimisessa, on\r\npelien t\u00e4rkeys oppimisen v\u00e4lineen\u00e4 kuitenkin muualla kuin luokkahuoneessa. Pelit ovat\r\nhy\u00f6dyllisi\u00e4 informaalisen oppimisen v\u00e4lineit\u00e4.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sittelen aikaista toisen kielen informaalia sanaston oppimista\r\ninternet-pelien kautta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi lukija tutustuu pelien yleisiin hy\u00f6tyihin oppimiseen\r\nn\u00e4hden sek\u00e4 aiempaan pelitutkimukseen kielen oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nOsana t\u00e4t\u00e4 tutkielmaa teet\u00e4tin kyselyn 51 10\u201313-vuotiaalle koululaiselle etel\u00e4suomalaisessa\r\nalakoulussa. Kyselyss\u00e4 kysyin oppilailta sanoja tai lauseita, joita he kokivat oppineensa\r\npeleist\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n taustatietojaan (ik\u00e4, sukupuoli, aiempi suoriutuminen englannin\r\noppiaineessa sek\u00e4 heid\u00e4n harrastuneisuutensa Internet-pelaamisessa). T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen\r\noppilaille annettiin lista englanninkielisi\u00e4 sanoja (verbej\u00e4, substantiiveja ja adjektiiveja), johon he merkkasivat tunnistivatko sanan tai osasivatko k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 sen. Kysely analysoitiin laadullisin metodein ja pienen otannan takia tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4. Kyselyn tuloksena l\u00f6ytyi vahva yhteys pelaamisharrastuneisuuden sek\u00e4 sanaston oppimisen v\u00e4lill\u00e4 ja huomattiin, ett\u00e4 suurin osa pelien my\u00f6t\u00e4 opituksi koetuista sanoista on substantiiveja. Lis\u00e4ksi huomattiin, ett\u00e4 kuudennella luokalla erot pelaavien ja ei-pelaavien oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 tasaantuivat. Vaikka tyt\u00f6t ovat yleisesti kielellisesti lahjakkaampia kuin pojat, tyt\u00f6t suoriutuivat kyselyn toisesta osiosta huonommin kuin pojat jokaisessa\r\nik\u00e4luokassa.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Topias K\u00e4h\u00e4r\u00e4 (toaukaha) on 2017-01-23 11:13:58.587716. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-23T11:13:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701231221.pdf: 567866 bytes, checksum: 3ffa5468f6766a5a78c748569a70df47 (MD5)\r\nlicense.html: 4306 bytes, checksum: 943e20cfe65047f7b69b0142e4fef62f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-23T11:13:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701231221.pdf: 567866 bytes, checksum: 3ffa5468f6766a5a78c748569a70df47 (MD5)\r\nlicense.html: 4306 bytes, checksum: 943e20cfe65047f7b69b0142e4fef62f (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SLA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informal learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video games", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Nothing interesting happens\" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701231221", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-23T11:13:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52796
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/73831d40-2699-4c06-9fbd-44bfe788c2f4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201701231221.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kähärä, Topias "Nothing interesting happens" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games EFL SLA vocabulary acquisition informal learning video games English Englannin kieli
title "Nothing interesting happens" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games
title_full "Nothing interesting happens" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games
title_fullStr "Nothing interesting happens" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games "Nothing interesting happens" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games
title_full_unstemmed "Nothing interesting happens" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games "Nothing interesting happens" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games
title_short "Nothing interesting happens"
title_sort nothing interesting happens early l2 vocabulary acquisition via internet games
title_sub early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games
title_txtP "Nothing interesting happens" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games
topic EFL SLA vocabulary acquisition informal learning video games English Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli English SLA informal learning video games vocabulary acquisition
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52796 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701231221
work_keys_str_mv AT kähärätopias nothinginterestinghappensearlyl2vocabularyacquisitionviainternetgames