Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession

Uusia kielenopettajia tutkittaessa on havaittu, että opettajan alkutaival on usein haastavaa, ja monet toimivat näissä tilanteissa tavoilla, jotka eivät ole edullisia opettajien hyvinvoinnille ja ammattitaidolle. Ratkaisuksi ehdotetaan yleensä kielenopettajakoulutuksen kehittämistä. Kielenopettaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinonen, Juho
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52769
_version_ 1828193096508112896
author Leinonen, Juho
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leinonen, Juho Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leinonen, Juho Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leinonen, Juho
datasource_str_mv jyx
description Uusia kielenopettajia tutkittaessa on havaittu, että opettajan alkutaival on usein haastavaa, ja monet toimivat näissä tilanteissa tavoilla, jotka eivät ole edullisia opettajien hyvinvoinnille ja ammattitaidolle. Ratkaisuksi ehdotetaan yleensä kielenopettajakoulutuksen kehittämistä. Kielenopettajaksi opiskelevien toimijuutta ja käsityksiä on kuitenkin tutkittu melko vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä kielenopettajaopiskelijat odottavat yliopisto-opinnoiltansa ja millaisia käsityksiä heillä on opettajan professiosta. Näitä käsityksiä vertailtiin kieltenopettajankoulutuksen tavoitteisiin ja periaatteisiin, jotka ovat Suomessa tutkimusperusteisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin elektronisella kyselylomakkeella, johon vastasi 65 kielenopettajaopiskelijaa Jyväskylä, Oulun, Tampereen ja Turun yliopistosta. Kyselylomake koostui 1) taustatiedoista, 2) väittämistä, joilla kerättiin määrällistä aineistoa, sekä 3) avoimista kysymyksistä, joilla kerättiin laadullista aineistoa. Määrällistä aineistoa analysoitiin deskriptiivisillä tilastomenetelmillä, ja sen lisäksi kahdesta tutkitusta ilmiöstä muodostettiin summamuuttujat. Laadullista aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti ja vastauksissa ilmenneitä teemoja kvantifioitiin. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kielenopettajaksi opiskelevat odottavat opintojensa olevan vahvasti painottuneita käytäntöön, vaikka kielenopettajien yliopisto-opinnot ovat pääosin muuta kuin käytännön harjoittelua. Esimerkiksi tutkielman tekemistä on määrällisesti enemmän kuin opetusharjoittelua. Tämän lisäksi käsityksen kieltenopettajan professiosta ovat vaatimattomat. Yliopistojen katsotaan kuitenkin tarjoavan hyvät puitteet opiskelulle, ja kieltenopettajaopiskelijoiden oppismiskäsitykset ovat progressiivisia. Tulosten perusteella yliopisto-opintojen luonnetta ja suorittamistapoja olisi tarpeen selventää, jotta opiskelijat hyötyisivät niistä enemmän. Myös opettajan profession vahvistuminen on tulevien opettajien vastuulla. Muutoksen täytyy lähteä opettajaopiskelijoista ja yliopistojen tulee tukea tätä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-19T21:20:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-19T21:20:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1659248", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52769", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uusia kielenopettajia tutkittaessa on havaittu, ett\u00e4 opettajan alkutaival on usein haastavaa, ja\r\nmonet toimivat n\u00e4iss\u00e4 tilanteissa tavoilla, jotka eiv\u00e4t ole edullisia opettajien hyvinvoinnille ja\r\nammattitaidolle. Ratkaisuksi ehdotetaan yleens\u00e4 kielenopettajakoulutuksen kehitt\u00e4mist\u00e4.\r\nKielenopettajaksi opiskelevien toimijuutta ja k\u00e4sityksi\u00e4 on kuitenkin tutkittu melko v\u00e4h\u00e4n.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 kielenopettajaopiskelijat odottavat\r\nyliopisto-opinnoiltansa ja millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 heill\u00e4 on opettajan professiosta. N\u00e4it\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4\r\nvertailtiin kieltenopettajankoulutuksen tavoitteisiin ja periaatteisiin, jotka ovat Suomessa\r\ntutkimusperusteisia.\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin elektronisella kyselylomakkeella, johon vastasi 65\r\nkielenopettajaopiskelijaa Jyv\u00e4skyl\u00e4, Oulun, Tampereen ja Turun yliopistosta. Kyselylomake\r\nkoostui 1) taustatiedoista, 2) v\u00e4itt\u00e4mist\u00e4, joilla ker\u00e4ttiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa, sek\u00e4 3) avoimista\r\nkysymyksist\u00e4, joilla ker\u00e4ttiin laadullista aineistoa. M\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa analysoitiin\r\ndeskriptiivisill\u00e4 tilastomenetelmill\u00e4, ja sen lis\u00e4ksi kahdesta tutkitusta ilmi\u00f6st\u00e4 muodostettiin\r\nsummamuuttujat. Laadullista aineistoa analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti ja vastauksissa ilmenneit\u00e4\r\nteemoja kvantifioitiin.\r\nTutkimuksen tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 kielenopettajaksi opiskelevat odottavat opintojensa\r\nolevan vahvasti painottuneita k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n, vaikka kielenopettajien yliopisto-opinnot ovat p\u00e4\u00e4osin\r\nmuuta kuin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n harjoittelua. Esimerkiksi tutkielman tekemist\u00e4 on m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti enemm\u00e4n\r\nkuin opetusharjoittelua. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi k\u00e4sityksen kieltenopettajan professiosta ovat\r\nvaatimattomat. Yliopistojen katsotaan kuitenkin tarjoavan hyv\u00e4t puitteet opiskelulle, ja\r\nkieltenopettajaopiskelijoiden oppismisk\u00e4sitykset ovat progressiivisia. Tulosten perusteella\r\nyliopisto-opintojen luonnetta ja suorittamistapoja olisi tarpeen selvent\u00e4\u00e4, jotta opiskelijat\r\nhy\u00f6tyisiv\u00e4t niist\u00e4 enemm\u00e4n. My\u00f6s opettajan profession vahvistuminen on tulevien opettajien\r\nvastuulla. Muutoksen t\u00e4ytyy l\u00e4hte\u00e4 opettajaopiskelijoista ja yliopistojen tulee tukea t\u00e4t\u00e4.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juho Leinonen (juallein) on 2017-01-19 21:20:51.727078. Form: Master's Thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/masters-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-19T21:20:52Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701191202.pdf: 1793751 bytes, checksum: f585bb4a98c6138d8fb85dce0407e13d (MD5)\r\nlicense.html: 4311 bytes, checksum: c9a0afdf7abfd206275e1c273fb62772 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-19T21:20:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701191202.pdf: 1793751 bytes, checksum: f585bb4a98c6138d8fb85dce0407e13d (MD5)\r\nlicense.html: 4311 bytes, checksum: c9a0afdf7abfd206275e1c273fb62772 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Foreign Language Teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Teacher education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "University Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Professions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701191202", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-19T21:20:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professionalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52769
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:52Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/40ec3273-6987-4b4d-882a-dc2409957603\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201701191202.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Juho Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession Foreign Language Teachers Teacher education University Education Professions Englannin kieli English 301 kieltenopettajat professionalismi yliopistot opettajankoulutus
title Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession
title_full Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession
title_fullStr Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession
title_full_unstemmed Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession
title_short Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession
title_sort pre service foreign language teachers expectations of their studies and teacher profession
title_txtP Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession
topic Foreign Language Teachers Teacher education University Education Professions Englannin kieli English 301 kieltenopettajat professionalismi yliopistot opettajankoulutus
topic_facet 301 Englannin kieli English Foreign Language Teachers Professions Teacher education University Education kieltenopettajat opettajankoulutus professionalismi yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52769 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701191202
work_keys_str_mv AT leinonenjuho preserviceforeignlanguageteachersexpectationsoftheirstudiesandteacherprofession