Summary: | Uusia kielenopettajia tutkittaessa on havaittu, että opettajan alkutaival on usein haastavaa, ja
monet toimivat näissä tilanteissa tavoilla, jotka eivät ole edullisia opettajien hyvinvoinnille ja
ammattitaidolle. Ratkaisuksi ehdotetaan yleensä kielenopettajakoulutuksen kehittämistä.
Kielenopettajaksi opiskelevien toimijuutta ja käsityksiä on kuitenkin tutkittu melko vähän.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä kielenopettajaopiskelijat odottavat
yliopisto-opinnoiltansa ja millaisia käsityksiä heillä on opettajan professiosta. Näitä käsityksiä
vertailtiin kieltenopettajankoulutuksen tavoitteisiin ja periaatteisiin, jotka ovat Suomessa
tutkimusperusteisia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin elektronisella kyselylomakkeella, johon vastasi 65
kielenopettajaopiskelijaa Jyväskylä, Oulun, Tampereen ja Turun yliopistosta. Kyselylomake
koostui 1) taustatiedoista, 2) väittämistä, joilla kerättiin määrällistä aineistoa, sekä 3) avoimista
kysymyksistä, joilla kerättiin laadullista aineistoa. Määrällistä aineistoa analysoitiin
deskriptiivisillä tilastomenetelmillä, ja sen lisäksi kahdesta tutkitusta ilmiöstä muodostettiin
summamuuttujat. Laadullista aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti ja vastauksissa ilmenneitä
teemoja kvantifioitiin.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kielenopettajaksi opiskelevat odottavat opintojensa
olevan vahvasti painottuneita käytäntöön, vaikka kielenopettajien yliopisto-opinnot ovat pääosin
muuta kuin käytännön harjoittelua. Esimerkiksi tutkielman tekemistä on määrällisesti enemmän
kuin opetusharjoittelua. Tämän lisäksi käsityksen kieltenopettajan professiosta ovat
vaatimattomat. Yliopistojen katsotaan kuitenkin tarjoavan hyvät puitteet opiskelulle, ja
kieltenopettajaopiskelijoiden oppismiskäsitykset ovat progressiivisia. Tulosten perusteella
yliopisto-opintojen luonnetta ja suorittamistapoja olisi tarpeen selventää, jotta opiskelijat
hyötyisivät niistä enemmän. Myös opettajan profession vahvistuminen on tulevien opettajien
vastuulla. Muutoksen täytyy lähteä opettajaopiskelijoista ja yliopistojen tulee tukea tätä.
|